De producerer Danmarks mest klimavenlige biobrændstof, men ingen i landet køber det

Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Daka har i mange år produceret biodiesel af affaldsprodukter til dansk brug, men ændringer i lovgivningen betyder, at de nu eksporterer det hele til udlandet.

Det kommer ind som døde dyr og ud som brændstof. Næsten.

Hos Daka i Løsning laver de affaldsprodukter fra landbruget om til biodiesel. Et produkt, der kan være med til at sænke Danmarks CO2-aftryk.

Men det gør det ikke. Til gengæld bliver det hele sendt til Italien og Tyskland, for lovgivningen i Danmark betyder, at det er for dyrt at købe i forhold til den mere klimabelastende biodiesel, der bliver produceret af energiafgrøder som optager landbrugsjord.

- Det er uheldigt og egentlig unødvendigt, at man ikke sikrer, at vi får så meget grøn biodiesel ud at køre som overhovedet muligt og så grøn biodiesel som muligt, siger Keld Winther Rasmussen, public affairs manager hos Daka.

Frem til 2022 havde de ingen problemer med af sælge det til Danmark, fordi reglerne gjorde det mere attraktivt for olieselskaberne at købe den mere klimavenlige biodiesel.

Flere generationer

Der findes to typer biodiesel. Første generation er lavet af afgrøder som raps, og anden generation er lavet af fedt fra blandt andet afdøde landbrugsdyr.

Keld Winther Rasmussen vil gerne kunne sælge det affaldsbaserede biobrændsel til Danmark.

Olieraffinaderierne blander biobrændstoffer i deres olie for at mindske CO2-udledningen.

Før 2022 kunne olieselskaberne nøjes med at købe halvt så meget anden generations biobrændsel, end de egentlig skulle bruge for at leve op til kravene om at mindske CO2-udledningen i Danmark. Det skyldtes, at der også var en gevinst for klimaet, når der ikke skulle optages jord.

Sådan er det ikke længere, og derfor er produktet blevet for dyrt.

55.000 ton biobrændsel bliver produceret årligt på fabrikken.

- Vi laver et rent affaldsbaseret produkt. Det er døde dyr rent ud sagt, hvor fedtdelen ikke ville kunne anvendes til andet end at lave energi af det. Men det betyder også, at det er noget, vi samler op så at sige fra gulvet, så det lægger ikke beslag på nogen kapacitet i landbruget, siger Keld Winther Rasmussen.

Ifølge Jørgen E. Olesen, professor hos Institut for Agroøkologi hos Aarhus Universitet, ændrer det ikke noget på det globale klimaaftryk, om biodieselen bliver brugt i Danmark eller Italien, men det kan have betydning for vores nationale aftryk.

- Det er ærgerligt, at vi ikke kan finde ud af at bruge det anden generations biobrændstof, som vi selv producerer. Det er da tosset at transportere det andre steder hen, når vi selv kunne bruge det, siger han.

Jørgen E. Olesen forsker i blandt andet biobrændsel.

Der er fordele i netop at bruge anden generations biodiesel i Danmark.

- Der er en meget stort forskel i klimaaftryk, om det er første eller anden generations biobrændstof. Klimaaftrykket fra anden generations biobrændstof er meget mindre end på første generations biobrændstoffer, siger Jørgen E. Olesen.

Det skyldes, at første generations biodiesel laves af produkter, der ellers kunne være blevet til fødevarer.

- Hvis vi skal bruge biobrændstof lavet på fødevarer, skal vi opdyrke mere, og det ville i sig selv være klimabelastende. Derimod vil det, at vi tager affaldsprodukter, som kan være halm eller døde dyr, ikke være nogen stor ekstra klimabelastning, fordi det er affald, siger han.

Aftale om vejtransport

I 2020 indgik den daværende socialdemokratiske regering en ny aftale, som gjorde, at der ikke længere var en fordel i at købe anden generations biodiesel lavet af affaldsprodukter. Derfor er det billigere at købe første generations biodiesel.

- Vi vil gerne have, at man kigger på første generation for sig og anden generation for sig, så man ikke får det hele blandet sammen i én pærevælling. For gør man det, så er det det billigste, som bliver efterspurgt, og man fortrænger sådan set det, der er lavet af affaldsprodukter og skubber det ud af landet, siger Keld Winther Rasmussen.

Derfor vil de gerne have genindført dobbelttællingsprincippet, hvor olieselskaberne kan købe det halve af den mængde, de egentlig skal bruge, eller indført et loft over, hvor meget første generations biodiesel, der kan udgøre fortrængningskravet i Danmark.

Fortrængningskrav

I 2022 skal brændstofleverandørerne reducere deres drivhusgasudledninger fra brændstoffer leveret til vejtransporten med mindst 6 procent sammenlignet med EU gennemsnittet i 2010.

Kilde: Energistyrelsen

Kunne I ikke gå ind og sænke priserne, så der var nogen i Danmark, der ville købe det?

- Det kunne vi godt, men på den anden side set, så er vi jo også en forretning, der sælger vores biodiesel, hvor det er mest lønsomt, og det ville simpelthen ikke være konkurrencedygtigt for os at forsøge at trænge os ind på et marked, der er fyldt med første generations biodiesel. Så vi går selvfølgelig ud i de markeder, hvor prisen for anden generations biodiesel er den bedste, siger Keld Winther Rasmussen.

Derfor sælger de det til Italien og Tyskland, hvor der stadig er fordele ved at købe anden generations biodiesel.

Biodiesel fra Daka bliver lastet på tankvogne og sendt til udlandet.

Klima-, Energi- og Forsyningsminister Lars Aagaard har ikke haft mulighed for at stille op til interview, men ministeret oplyser:

Biobrændstoffer handles på et globalt marked, og der både importeres og eksporteres biobrændstoffer på det danske marked, hvorfor efterspørgslen efter biobrændstoffer i Danmark ikke nødvendigvis dækkes ved dansk produktion, ligesom dansk produceret biobrændstof ikke nødvendigvis vil afsættes på det danske marked.

Mens vi venter på fremtiden

Der bliver konstant udviklet og forsket i grønne alternativer, og Keld Winther Rasmussen fremhæver, at vi i Danmark ser ind i transport baseret på strøm eller brint.

- Der er flere muligheder på dagsordenen, men ingen af delene er jo noget, der sker hverken i dag eller i år eller næste år. Vi synes, at man - imens man er i gang med at udvikle det - skulle få det bedst mulige ud af det, der er til rådighed, siger han.

Det kræver ikke nye tiltag at fortsætte med at køre på biodiesel.

- Biodiesel blander vi i almindelig fossil diesel. Det kræver ingen omstilling af motorer eller ny teknologi i den forstand, og vi har brug for både første og anden generation, men vi bør prioritere at anvende det, der er lavet af affaldsprodukter, før vi anvender det, som vi skal bruge landbrugsjord på at fremstille, siger Keld Winther Rasmussen.

Ingrid inviterede fotovogn indenfor - nu er hendes indkørsel fyldt med skrald

Ingrid Marie Lorentzen har siden juli 2024 fået kastet skrald i sin indkørsel. Foto: Ingrid Marie Lorentzen
Udgivet

Hver dag kaster billister skrald i Ingrid Marie Lorentzens indkørsel, fordi hun i juli tillod en fotovogn at parkere. Nu ligger hun på lur for at fange gerningsmændene.

Tomme ketchupflasker, emballage fra færdigretter, sølvpapirskugler, plastikbøtter og mælkekartoner.

Det er bare nogle af de ting, Ingrid Marie Lorentzen mandag til fredag samler op i sin indkørsel på Varde Hovedvej ved Bramming.

- Jeg oplever det som meget, meget krænkende og grænseoverskridende. Jeg kan ikke leve med, at det er en losseplads.

Foto: Ingrid Marie Lorentzen

Skraldet blæser nemlig ikke tilfældigt ind på hendes grund. Det bliver kastet målrettet fra billister, der har set sig sure på hende. Helt enkelt, fordi hun i juli sagde ja til, at en fotovogn måtte parkere på hendes grund.

- Jeg kan ikke klare at gå op og hente min avis. Jeg kigger til højre og venstre, før jeg går derop, fortæller Ingrid Marie Lorentzen, hvis hus ligger for enden af en længere indkørsel fra vejen.

Den fem måneder lange chikane - som stadig står på - har også fået konsekvenser for politiets indsats på adressen.

- Jeg har bedt dem om ikke at holde her mere. Og jeg er vred over, at jeg skal sige, at de ikke må, siger hun.

Men trods flytningen af fotovognen på hendes adresse, så kaster flere billister stadig skrald i indkørslen.

- Et dyrt 'ja'

Ingrid Marie Lorentzen har boet på Varde Hovedvej siden 1996. De seneste tre år alene, efter hendes mand gik bort i 2021.

I sommers bankede en ansat fra politiet på døren for at høre, om de måtte parkere en fotovogn i buskadset på hendes grund.

- Og det var de meget velkomne til, for jeg ved, hvor idiotisk folk kører herude.

Foto: Ingrid Marie Lorentzen

Et stykke af Varde Hovedvej er et fokusområde for Syd- og Sønderjyllands Politi, når det kommer til hastighed hos billister.

- Det startede med sølvpapirskugler, som jeg undrede mig over. Og da jeg fortalte det til ham i fotovognen, genkendte han problemet med det samme.

Siden har chikanen mod den 75-årige pensionist udviklet sig. I de værste tilfælde er der blevet tømt hele skraldeposer.

- Jeg føler mig meget alene i verden om det.

På vagt om natten

Hos Syd- og Sønderjyllands Politi er de overraskede over den virkelighed, som Ingrid Marie Lorentzen møder.

- Jeg synes, det er trist, når det bare er en borger, der gør sin borgerpligt. Jeg er faktisk smårystet over, at folk chikanerer på den måde, fortæller Jan Lambertsen, der er politiinspektør.

Episoderne er ikke blevet politianmeldt endnu. Men skulle det ske, så er Syd- og Sønderjyllands Politi klar til at skride ind.

- Hvis det fortsætter, så har vi udstyr, der kan fange vedkommende. Det er ikke et problem, så sætter vi bare overvågning op på stedet.

Bør I ikke advare borgere, der lægger grund til en fotovogn, om, at man kan opleve chikane?

- Hvis det var en tendens, og noget der var almindeligt, så jo - men det er ikke almindeligt, så det har vi ikke gjort, fortæller Jan Lambertsen.

Foto: Ingrid Marie Lorentzen

Selvom det endnu ikke er blevet til en konkret anmeldelse, så har vestjyden i flere tilfælde taget sagen i egen hånd.

- Jeg har siddet ved indkørslen i to nætter for at se, hvad mønsteret er. Kører bilen herind? Jeg er gået derop fra klokken 23 til 07 for at se, om jeg kan få deres nummerplade. Så kan jeg springe ud, hvis de kommer, fortæller hun.

Derudover er hun ved at få installeret overvågning på grunden, som forhåbentlig skal fange gerningsmændene.

- For at sige det rent ud, vil jeg have hævn. Jeg får stadig skrald, selvom fotovognen ikke holder her længere.

De mange måders chikane har ramt den 75-årige vestjyde.

- Jeg er meget påvirket af det og kan slet ikke have det i mig - nu er jeg lettet over, at det kun er sølvpapirskugler, der for det meste ligger. Jeg kan ikke gøre andet end at håbe på, at det går over af sig selv.

Stormfloden tog træerne – debatten om slotsparkens fremtid spirer

Borgerne i Sønderborg får nu bedre udsyn til byens slot, efter syv træer er blevet fældet. Video: Kjeld Friis, TV SYD
Udgivet

Syv træer ved slottet i Sønderborg gik ud efter stormfloden i 2023. Nu er de fældet og bliver ikke genplantet. Det giver ærgrelser ved museet.

Sønderborg er fra i dag blevet et egetræ, et asketræ, to lindretræer og tre hestekastanjer fattigere. Syv træer ved Sønderborg Slot er i dag fældet og er nu kun at huske ved en bar plet på jorden.

Det er sket som følge af oktoberstormfloden i 2023, hvor træerne stod under saltvand og derfor ikke længere var sikkerhedsmæssig forsvarlige at have stående. Det skriver Slots- og Kulturstyrelsen.

At træerne nu er væk ærgrer direktør ved Museum Sønderjylland, Axel Johnsen.

- Jeg synes, det er er ærgerligt. Parken består af plæne og træer. Jeg håber ikke, at det kun bliver plæne.

Han har fuld forståelse for, at træerne måtte fjernes, og at der kan være udfordringer med at plante ny, hvis vandet igen skulle stige.

- Jeg er med på, at dårlige træer skal væltes, men jeg forstår ikke, at man ikke må genplante. Det vil jeg gerne drøfte med Slots- og Kulturstyrelsen.

Ifølge Slots- og Kulturstyrelsen skal træfældningen gøre slottet synligt som landmærke.

Syv træer ved Sønderborg Slot er i dag fældet og er nu kun at huske ved en bar plet på jorden. Foto: Kjeld Friis, TV SYD

- Der vil ikke blive plantet nye træer som erstatning for de gamle, da der af hensyn til beskyttelse af fortidsmindet er forbud mod plantning af nye træer. Dertil er det meningen, at selve slottet skal fremstå som et synligt landmærke i landskabet, skriver Slots- og Kulturstyrelsen.

Mangler en plan

Borgerne i Sønderborg får nu bedre udsyn til byens slot. Det håber museumsdirektøren dog ikke er vedblivende.

- Jeg synes, at der var en fin landskabsplan, da man anlagde slotsparken, hvor man fremhævede ruinen og lod træer vokse op og skabe en park omkring. Det ønsker jeg mig fortsat.

TV SYD

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com