Hedensted-succes breder sig - 1.325 børn er i produktions-praktik i fire kommuner

Hedensted Kommune har succes med at få flere unge til at vælge en uddannelse i industri og produktion. Det sker bl.a. gennem tæt dialog med erhvervslivet, hvor eleverne i folkeskolen allerede fra 0. klasse er i tæt kontakt med de lokale virksomheder. Nu har Hedensted-modellen bredt sig til andre østjyske kommuner.

Når børn og unge får større indsigt i job- og karrieremuligheder i industrien, øges sandsynligheden for, at flere får lyst til at vælge en erhvervuddannelse umiddelbart efter folkeskolen. 

På landsplan vælger kun 18,5 procent af en ungdomsårgang en erhvervsuddannelse. Den andel skal øges, så flere unge får en god start på arbejdslivet, og virksomheder får den nødvendige kvalificerede arbejdskraft.

Hedensted Kommune har i fem år arrangeret en hel skoleuge for alle elever på 6. og 7. klassetrin. Her kommer de i en fabrikshal - helt udenfor det normale skolemiljø - til at arbejde sammen med lokale virksomheder om en praktisk opgave med betydning og konsekvens for elevernes hverdag, ligesom de møder rollemodeller fra erhvervsskolerne i de ældste klasser.

Lærerne efteruddannes undervejs, og også forældrene inddrages i forløbet, der afsluttes med en praktisk konkurrence om skabe de bedste idéer og produkter. 

Konceptet er udviklet af Hedensted Kommune og nu bredt ud til Skanderborg, Odder og Syddjurs Kommuner. I alt 1.325 elever deltager i projektet i denne uge i de tre kommuner.
Konceptet er udviklet af Hedensted Kommune og nu bredt ud til Skanderborg, Odder og Syddjurs Kommuner. I alt 1.325 elever deltager i projektet i denne uge i de tre kommuner.
Foto: Hedensted Kommune

Konceptet er udviklet af Hedensted Kommune og nu bredt ud til Skanderborg, Odder og Syddjurs Kommuner. I alt 1.325 elever deltager i projektet i denne uge.

- Vi ved, at der skal en langsigtet indsats til for at løse manglen på faglært arbejdskraft. Og den indsats starter allerede i grundskolen, siger Kirsten Terkilsen, (V), borgmester i Hedensted Kommune.

I Hedensted skal 650 elever arbejde sammen med ikke færre end 29 lokale virksomheder om at fremstille et fysisk produkt, der fremmer trivsel og sammenhold i skolen. Produktet skal samtidig modvirke mobning og ensomhed og kan suppleres med en digital løsning.

I Odder skal eleverne designe et attraktivt skolemåltid og en tilsvarende måltidssituation. I Skanderborg og Syddjurs kommuner skal eleverne bygge modeller af skoletoiletter. I Skanderborg har virksomheden Pressalit stillet en række eksperter til rådighed for eleverne, ligesom de også her bliver inspireret gennem et besøg på virksomheden foruden faglig sparring på skolen til konstruktionen af full-size skoletoiletter. 

Unge og erhvervsuddannelser

På landsplan er der 18,5 procent, der vælger erhvervsuddannelse. Hedensted Kommune har i 2017 en andel på 25,7 procent, der vælger en erhvervsuddannelse (se diagram i vedhæftede).
 
Det kommunale mål er, at 30 procent af alle unge vælger en erhvervsuddannelse, mens regeringen for nylig slækkede en smule på den nationale målsætning om 25 procent i 2020. 
 
Hedensted Kommune, som har udviklet Hop-In ugen, blev for andet år i træk kåret som næstbedste erhvervskommune ifølge DI’s undersøgelse og ifølge samme landets absolut bedste i kategorien 'Information og dialog med kommunen' set fra industrivirksomhedernes synsvinkel. 
 
I Hedensted Kommune er Hop-In forløbet led i en samlet plan, som indeholder 15 undervisningsforløb i  fra 0.-10. klasse, hvor samarbejdet med det omgivende samfund indgår. Her er skolepraktik desuden obligatorisk.