Skolesport skal give Magnus et bedre fællesskab

Skolesport er et projekt, der skal få idrætsusikre elever til at dyrke idræt.

Magnus Andresen går til Skolesport på Hedensted Skole. Han er prikket ud af pædagogerne i SFO’en til at deltage i Skolesport – et projekt, der på Hedensted Skole er for elever fra 0.-2. klasse med forskellige udfordringer.

- Eleverne har typisk motoriske udfordringer, men kan også have brug for fællesskab og sociale kompetencer, lyder det fra Thomas Bang Larsen, der er skolepædagog og tovholder for Skolesport på Hedensted Skole.

Undersøgelser viser da også, at hvert 5. barn, der starter i skole, har dårlig motorik. Via Skolesport får de idrætsusikre elever mulighed for at dyrke idræt i trygge rammer i skolens gymnastiksal lige efter skoletid og med pædagoger, som de kender i forvejen, og det virker for Magnus Andresen:

- Det er sjovt. Vi får prøvet en masse sjove ting, og man får nye venner, siger han til dagens Skolesportstræning.

Øvelserne er tilpasset børnene, så de får idrætslige succesoplevelser og al konkurrence er skåret væk.

Håbet med Skolesport er også på sigt at give elever som Magnus Andresen lyst til at starte i en idrætsforening. Derfor er der ofte foreninger på besøg til Skolesport. En undersøgelse foretaget af Center for Ungdomsstudier, viser nemlig, at hver fjerde elev, der får undervisning i skoletiden af foreningsfolk, starter til den pågældende idræt.

- Der er mange fordele ved at gå i en idrætsforening både i forhold til det fysiske, men også i forhold til at indgå fællesskaber. Det kan give gode vaner for livet, lyder det fra Annette Borch Jensen, der er projektleder for Skolesport i Dansk Skoleidræt, der på landsplan står bag Skolesport i samarbejde med TrygFonden.