Sundhedshjælper: Vi har ikke tid til værdig behandling

Mere end hver anden medarbejder blandt social- og sundhedspersonale har måttet sige nej til at hjælpe en borger på toilettet på grund af tidspres. En medarbejder på et plejecenter i Juelsminde er ked af situationen.

Vibeke Hansen arbejder på plejecenteret Birkelund i Juelsminde, hun er en af dem, der oplever at tidspres går ud over behandlingen af de ældre. Det viser en undersøgelse fortaget af fagbladet FOA. Vibeke Hansen er en af dem, der oplever problemet på nærmeste hold.

- Desværre sker det jævligt, at jeg må sige, at jeg ikke lige har tid til at hjælpe en beboer på toilettet, fordi jeg er i gang med fx at bade en anden. Det er langt fra optimalt, og jeg har det virkelig skidt med det, siger Vibeke Hansen til Fagbladet FOA.

Den lokale formand for FOA er stærkt kritisk over for de forhold, som undersøgelsen afslører.

- Vi tager skarp afstand fra, hvis vores medlemmer oplever, at de må sige nej til, at de ældre må komme på toilet, og vi tager skarp afstand fra, at vores medlemmer ikke kan passe deres arbejde så godt, som de gerne ville, siger formanden for Social- og Sundhedssektoren, FOA Horsens, Joan Ørnskov Andersen, til TV SYD.

 

 

FAKTA

I undersøgelsen har FOA spurgt 642 social- og sundhedsansatte i
ældreplejen og på specialområdet.

Af dem har:

58 % indenfor to år måtte sige nej til at hjælpe en borger på toilettet,
fordi en akutopgave skulle løses først.

35 % måtte bade flere borgere på samme tid, fordi der ikke var
personale nok

9 % er blevet bedt om at vække borgere tidligt om morgenen eller sent
om aftenen, fordi der ikke var personale nok.

Læs historien på FOA's hjemmeside her