Vognmand bruger 25.000 kroner mere om måneden på brændstof

De høje brændstofpriser presser især taxabranchen. Det mærker vognmand Nevzat Karatas, hvis regning er steget med 25.000 kroner om måneden.

Når Nevzat Karatas fylder diesel på sine vogne, når prisen hurtigt svimlende højder for tiden. 

Hvor en liter diesel i efteråret lå på omkring 12,49 kroner, skal vognmanden fra Hedensted nu af med 15,99 kroner per liter, og det kan mærkes, når hans syv biler skal fyldes.

Lige nu står to af Nevzat Karatas' biler stille, mens han har pillet pladerne af en tredje. Blandt andet på grund af de høje prisstigninger.
Lige nu står to af Nevzat Karatas' biler stille, mens han har pillet pladerne af en tredje. Blandt andet på grund af de høje prisstigninger.
Foto: Nicklas Møller Dannemarre Palner / TV SYD

- Det betyder, at der er mindre overskud og mere underskud. Udgifterne stiger, men indtjeningen er den samme, så det er klart, at der er færre penge at leve for, og jeg kan ikke blive ved at holde til at køre med underskud, lyder det fra Nevzat Karatas, der har været i branchen i 22 år og været vognmand de seneste 17 år. 

Hjælp vognmændene 

Ifølge Dansk Persontransport, der er brancheforening for bus- og taxivognmænd, er det især taxabranchen, der er hårdt ramt af de høje brændstofpriser. 

Vognmændene er reguleret af staten og kan ikke hæve taksterne, som de vil. Derfor ser kredsformand i Syddanmark John Bergholdt gerne, at myndighederne rækker hånden ud til vognmændene.

- Jeg synes, at de skal have en hjælpende hånd, og den mest logiske vej for mig at gå er jo at sænke afgiften på brændstof. Det er støttende for, at man ikke får en inflation, der eksploderer, og man hjælper branchen ad bagvejen, siger John Bergholdt, der selv er vognmand i et busselskab. 

Lang tids levering på el-biler

Lande som Tyskland og Sverige har for nylig sænket afgifterne på brændstof, men indtil videre har de danske politikere ikke åbnet op for at følge trop. Transportminister Trine Bramsen (S) opfordrer i stedet vognmændene til at gå over til el-biler.

- Det kan Trine Bramsen sagtens sige. Jeg bestilte en el-bil i maj 2021 og fik at vide, at jeg ville få den i efteråret sidste år, men den er stadig ikke dukket op. Indtil videre er meldingen, at jeg måske får den i efteråret, siger Nevzat Karatas og tilføjer, at der også er andre udfordringer ved el-biler.

- Priserne på el stiger også, og så ved jeg ikke, hvad kunderne siger til, at jeg lige skal stoppe og lade på en tur på vej til sygehuset med fru Jensen eller én, der skal i lufthavnen.

Lige nu holder to af hans ni biler stille, mens han helt har pillet pladerne af en tredje. Dels fordi det er svært at skaffe chauffører, men også fordi brændstofpriserne gør det svært at lave en rentabel forretning. Han afventer udviklingen og håber, at myndighederne åbner op for at hjælpe.

- Hvis dieselpriserne kommer til at stige endnu mere, kan det overhovedet ikke betale sig at køre, for så tager jeg penge med hjemmefra, og der er ikke nogen penge. Så er vi nødt til stille og roligt at trappe driften ned, og så ender det med, at vi kommer til at lukke på den lange bane, siger Nevzat Karatas.