15-årige Oliver forandrede virksomhed med ét LinkedIn opslag

Oliver Lylover brugte sin erhvervspraktik på at indgå et væddemål med sin chef om, hvorvidt han kunne skaffe kunder via de sociale medier. Det blev en kæmpe succes for dem begge.

Et par røde solbriller, et skævt smil og et lille skriv om et væddemål blev skelsættende for 15-årige Oliver Gaba Lylover og hans chef.

- Det er fantastisk, jeg kan næsten ikke sætte ord på det, siger Oliver Gaba Lylover.

Han brugte en uge i erhvervspraktik hos Stryhn's Transport og Flytteservice, hvor han aftalte med sin chef, at hvis han kunne skaffe én kunde ved at bruge LinkedIn, så måtte han få et par nye høretelefoner.

Og dét kunne han.

Et stort netværk

Da Oliver Gaba Lylover skulle vælge mellem at have flere matematik- og dansktimer på skolebænken og en uge i erhvervspraktik hos en virksomhed, gik jagten ind på sidstnævnte.

Men det var ikke nemt for ham at finde en praktikplads i Horsens, hvor han kunne lære mere om at designe hjemmesider, som er hans helt store passion.

Så med hjælp fra sin fars netværk på LinkedIn, fandt de en virksomhed på Sjælland, der gerne ville tage ham ind. Det krævede en særlig tilladelse fra skolen, da arbejdspladsen ville være skrivebordet på teenageværelset.

- Vi overvejede det ikke lang tid, for vi ved, at Oliver brænder for hjemmesider og er god til det. Så det gav god mening, og vi var også overbevist om, at det kunne han sagtens håndtere, siger Oliver Gaba Lylovers dansklærer, Marlene Holst Nielsen.

Det viste sig også at være en god idé at give den unge webdesigner mulighed for at arbejde med dét, han brænder for.

LinkedIn

LinkedIn er et socialt netværk målrettet erhvervslivet.

På LinkedIn kan man holde styr på sine kontakter i sit professionelle netværk og synliggøre sig selv og sine kompetencer.

På verdensplan har LinkedIn mere end 610 millioner brugere, og over 2,5 millioner danskere har i dag en LinkedIn profil (Ifølge LinkedIn 2019). Det gør LinkedIn til det næststørste sociale netværk herhjemme kun overgået af Facebook.

Kilde: Netværksakademiet

En million kigger med

Der gik ikke mange timer, fra opslaget var delt på LinkedIn, til de første hundrede havde set det.

- Det har været chokerende, at der har været så hurtig en reaktion. Jeg tror, jeg fik 100.000 reaktioner på en time eller to, siger Oliver Gaba Lylover.

Vigtigst af alt gav det 45 henvendelser til chefen Michael Stryhn, der hidtil næsten ikke har brugt LinkedIn.

- Det har betydet travlhed. Der gik ikke lang tid fra opslaget kom ud, til vi fik notifikationer konstant - det har været sjovt, fortæller han.

Derfor måtte han kvittere med et par nye høretelefoner.

- Det, synes jeg, er fedt! Han har fortjent det, det var stærkt gået, siger Michael Stryhn.

Opvokset med teknologi

Hos Stryhns Transport og Flytteservice blev det en stor succes at tage Oliver Gaba Lylover ind som erhvervspraktikant, og det er ikke uden betydning for en virksomhed i det 21. århundrede.

- Det er helt afgørende, at man har nogen i virksomheden, som forstår de sociale medier, og der ser vi, at de yngre mennesker har en fordel. Det er ikke det samme som, at alle er gode til det, men skulle man være så heldig at finde en, der er ferm, men også har en interesse for det, kan det helt klart løfte virksomheden, siger Astrid Haug, rådgiver i sociale medier.

Hun bakkes op af Gry Høngsmark Knudsen, der er forsker på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

- Det kan være med til at skabe opmærksomhed på virksomheden og deres produkter, men også virksomheden som arbejdsplads. Der er rigtig mange, der mangler arbejdskraft lige nu, og på de sociale medier kan man opleve virksomheden på en anden måde, siger hun.

Hvis man giver medarbejderne - eller her en praktikant - ordet, er det ifølge Gry Høngsmark Knudsen en noget anderledes måde at kommunikere på.

- Når man laver traditionel markedsføring, har man kontrol over budskabet, men når man sætter budskabet frit blandt medarbejdere, kan det i nogle virksomheder være angstprovokerende, siger hun og tilføjer, at det i tilfælde som med Oliver Gaba Lylvoer til gengæld kan blive en stor succes.

Forældrene til Oliver Gaba Lylover er taknemmelige for, at skolen gav ham mulighed for at arbejde hjemmefra.
Forældrene til Oliver Gaba Lylover er taknemmelige for, at skolen gav ham mulighed for at arbejde hjemmefra.

Stolte forældre

Forældrene til Oliver Gaba Lylover, Kenneth og Rikke Gaba Lylover, har undervejs fulgt med fra sidelinjen.

- Det har været overvældende. Vi forstod ikke rigtigt, hvor mange det nåede ud til på så kort tid. Det virkede så uvirkeligt, siger Rikke Gaba Lylover.

Derfor er det også to stolte forældre, der glæder sig over, at deres søn nu er etableret på det sociale medie LinkedIn.

- Det er en måde, han kan vise, hvad han kan. Vi har altid vidst, at han er dygtig til dét, han interesserer sig for, så det er fedt, at han kan bruge det til måske at udbygge sit netværk, siger Kenneth Lylover.

Udover høretelefonerne har Oliver Gaba Lylover fået et netværk med næsten 300 forbindelser - og dét forpligter.

- Jeg har tænkt mig at lave opslag om de fremtidige hjemmesider, jeg kommer til at lave, og så håber jeg på, at flere vil have en hjemmeside, siger han.