Bro-konkurrent blev for dyr

Hærvejskomiteen, som arbejder for en ny motorvej op gennem midten af Jylland, har ikke længere konkurrence fra Kattegat-broen. Den bliver for dyr.

To broer over Kattegat – via Samsø – vil koste 118 milliarder. Heraf skal samfundet betale halvdelen – og brugerne resten.

- Det lyder dyrt, siger sekretariatschef i Hærvejskomiteen, Henrik Hansen, til TV SYD torsdag morgen. Umiddelbart kan man heller ikke sammenligne de to projekter, bl.a. fordi der er mulighed for bruger-betaling på en bro.

En motorvej vil koste 15-18 milliarder. Den skal tage presset af den eksisterende østjyske motorvej.

En bro over Kattegat skal være både for tog og biler. Rejsetiden mellem København og Aarhus vil kunne skæres ned til 58 minutter med tog – og lidt over to timer i bil.

Analysen af Kattegatbroen er en del af ”Aftale om en grøn transportpolitik”, som alle partier i Folketinget (undtagen Enhedslisten) har indgået.

Transportminister Hans Chr. Schmidt har orienteret forligspartierne. Umiddelbart mener han, at prisen er for høj.

- Det er rigtig mange penge. Prisen svarer til at bygge to Femern-forbindelser. Og skal forbindelsen bygges, som det er foreslået her, kræver det et kontant indskud på 51 milliarder kroner. På baggrund af det her – selv om der også er mange fordele – så er det ikke noget, regeringen påtænker at gå videre med, sagde Hans Christian Schmidt onsdag til TV2.