Flere skal tage en erhvervsuddannelse - men hvordan?

Der skyder initiativer op flere steder, der skal få unge til at vælge en erhvervsuddannelse, men for få vælger det i forhold til regeringens målsætning. Ifølge minister er der brug for at ændre på folkeskolen.

Børne- og undervisningsministeriet har opsat et mål om, at 30 procent af afgangseleverne fra 9. og 10. klasse skal søge direkte ind på en erhvervsuddannelse i 2030.

Lige nu søger cirka 20 procent ind, og der er derfor også langt, før man når regeringens målsætning, medgiver ministeren.

- Måske er det ambitiøst i forhold til, hvad vi kan nå eller ikke nå. For det er et meget ambitiøst mål, men vi har brug for det som samfund. Derfor skal vi ikke sætte målsætningen om 30 procent ned. Tværtimod, siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil fra Socialdemokratiet. 

Lokale tiltag

Flere steder kæmper man allerede nu for at få flere ind på erhvervsuddannelserne. Her er det særligt lokale tiltag, der lige nu skal bane vejen.

Tirsdag startede et helt nyt projekt, hvor Industrimuseet i Horsens sammen med Insero Horsens og flere lokale virksomheder inviterer de unge indenfor, så de både lærer om fortidens industri og fremtidens.

- Vi vil gerne være med til at gøre en forskel i lokalområdet og være med til at understøtte interessen for naturvidenskab og teknologi, siger Katrine Læssøe Mikkelsen, chef for uddannelsesaktiviteter, Insero, Horsens.

quote

Det er folkeskolen, der er udfordringen

Pernille Rosenkrantz-Theil, Børne- og Undervisningsminster, Socialdemokratiet

En af de lokale virksomheder, der støtter om projektet, er Blunico, hvor eleverne får lov til at svejse og programmere robotter.

- Jeg synes, det er så vigtigt, at vi fortæller om de uddannelser, vi har indenfor industrien. Og det, at de kommer ud og ser det i virkeligheden, sætter nogle billeder på, og på den måde er vi sikre på, at vi ikke bliver fravalgt på grund af manglende kendskab, siger indehaver af Blunico, Bo Ulsøe, og understreger, at problemet med manglende personale kun ser ud til at blive større.

- Folkeskolen er udfordringen

For få ved, hvad et job med en erhvervsfaglig uddannelse indebærer, mener børne- og undervisningsministeren. Ifølge hende er det et grundlæggende problem for at vende udviklingen.

- Det er folkeskolen, der er udfordringen, fordi den ligner det almene gymnasium for meget. Det er klart, at så vælger unge det, de kender og går gymnasievejen, siger Pernille Rosenkrantz-Theil.

- Så vi har gjort noget ved det danske skolesystem, som vi skal have ændret på, for hvis unge ikke støder på elektrikervejen, så kan de jo ikke vide, om det er noget for dem.

En mulig fremtid

For Matias Dyrvig Karaman fra 8. klasse er besøget hos virksomheden en god måde at blive klogere på erhvervsuddannelserne.

- Det er noget andet at læse om det og så rent faktisk se, hvordan det er i virkeligheden. Jeg synes egentlig, det virker mere spændende, end når man bare læser om det på et papir, siger han efter besøget.

Han har fået åbnet øjnene yderligere for en fremtid som smed.

- Jeg vil gerne noget indenfor håndværksfagene, og det her med svejsning og at være her, det kunne godt være noget, jeg skulle prøve af, for jeg synes egentlig, det virker meget spændende, siger Matias Dyrvig Karaman.