Jette var gæst nummer 100.000

Jette Nielsen blev i dag gæst nummer 100.000, der gik over Den Genfundne Bro ved Vestbirk.

Jette Nielsen passerede i dag Den Genfundne Bro, som gæst nummer 100.000.

- Jeg anede ikke noget om det her. Intet. Jeg synes, det er fantastisk, at der er så mange, der har været ude at se broen, siger Jette Nielsen, Horsens. 

Selvom den røde jernbanebro blev fundet i 2014, er det først for et år siden, der er blevet opsat en tæller ved broen.

Ved broen blev Jette Nielsen mødt af Horsens-borgmester Peter Sørensen, (S), som overrakte blomster og diplom.

- Jeg havde regnet med, at broen ville være noget, som folk kom til for at se. Men det at folk kommer igen og igen og får både broen og naturoplevelsen med - det havde jeg ikke forventet med den skala vi ser i dag, siger Peter Sørensen 

Jette Nielsens mand har også været der adskillige gange, men for hende var det første gang, og det var bestemt oplevelsen værd. 

- Jeg synes, at der er fantastisk. Når man går ud på broen og står der og kigger ned: Jamen, det svimler. Man er helt oppe i trækronerne, siger hun .

Tony Bygballe, ingeniør ved Horsens Kommune, var i 2014 med til at grave broen fri, og han var også med, da gæst nummer 100.000 gik over broen. For ham betyder de mange gæster, at de slet ikke er færdige med at udnytte mulighederne omkring broen. 

- Vi skal have lavet nogle stier herude, så der kan komme rundvisninger. Folk kan lige nu gå frem og tilbage, men vi vil gerne lave rundtursmuligheder, siger han til TV SYD.

 

Den Genfundne Bro

  • Den genfundne Bro har fået sin helt egen adresse: Vestbirkvewj 2B, 8740, Brædstrup. Det sker for at folk kan finde stedet på GPS'en.
  • Den 13,4 meter høje stålgitterbro blev bygget over Gudenåen i forbindelse med etableringen af privatbanen fra Horsens til Bryrup i 1899.
  • 18. november 1925 begyndte arbejdet med at gemme broen væk i en stor dæmning, da  standard-sporvidden for tog blev ændret. Broens konstruktion var lavet til 1 meter sporvidde og det blev for omfattende at ændre hele broens opbygning. I stedet dækkede man den til med sand og lavede to rør som Gudenåen kunne løbe igennem.
  • Da dette arbejde var afsluttet i 1929 var det nu en dæmning -  med broen  skjult inden i - som jernbanesporet gik hen over til banen lukkede i 1968. Siden blev strækningen til en natursti.
  • Broen blev genfundet i 2013 i forbindelse med forberedelserne til en handleplan til fordel for vandmiljøet. 
  • Broen blev derefter gravet fri, sat i stand og genindviet i december 2014.