Se de store seværdigheder - og find de skjulte perler i nærheden

Med en ny kampagne vil turistselskabet Destination Kystlandet have folk på endagstur og se både store og små skatte i lokalområdet.

Den Genfundne Bro er et populært besøgsmål for turister i Horsens Kommune. Broen er også en del af Destination Kystlandets nye kampagne, som hedder '37+ endagsture'. Her giver turistselskabet forslag til endagsture i Horsens, Hedensted og Odder Kommuner.

Men når både de lokale og turisterne så har været en tur forbi broen, så vil turistselskabet have, at de bliver hængende i området:

- Vi håber, at folk kommer til at se noget, de ikke har set før. At vi får koblet de store ting med de lidt mindre og knapt så kendte ting, så vi får spredt folk ud over hele destinationen, og får dem til at opdage alle de ting, vi har at byde på, fortæller Helle Berthold Rosenberg, direktør for Destination Kystlandet.

De skjulte perler

kystlandet.dk kan man finde guiden til endagsture og forslag til, hvad man ellers kan opleve i nærheden af sin valgte destination i de tre kommuner. Et af de steder, man kan blive ledt hen til, hvis turen går til Uldum Kær, er Uldum Mølle, som ligger fem minutter fra kærområdet.

Jacob Hanquist Petersen er møller i Uldum Mølle.
Jacob Hanquist Petersen er møller i Uldum Mølle.
Foto: Pernille Leftes, TV SYD

Her er Jacob Hanquist Petersen møller, og han er glad for, at der kommer fokus på nogle af områdets andre muligheder, som ikke er så kendte:

- Jeg tror, at vi kan få en hel del ud af det, for der er faktisk mange gode tilbud herude lokalt, som måske lever lidt stille under solen i forhold til turisme. Der er mange gode spisesteder her på egnen og også mange små turistattraktioner, man kan komme ud at se.

En coronaramt branche

Destination Kystlandet håber, at folk oplever, at der er så mange muligheder, at de beslutter sig for at slå nogle ture sammen:

- Håbet er også, at der er nogle, der siger, "hvor er der mange spændende endagsoplevelser. Vi puljer det og tager nogle overnatninger." Blandt andet på nogle af vores hoteller, som har haft det rigtig hårdt her under corona, fortæller turistchefen.

Direktør for Destination Kystlandet, Helle Berthold Rosenberg, håber, at folk får set noget nyt på grund af den nye kampagne.
Direktør for Destination Kystlandet, Helle Berthold Rosenberg, håber, at folk får set noget nyt på grund af den nye kampagne.
Foto: Pernille Leftes, TV SYD

Den nye kampagne fra Destination Kystlandet er en viderebygning på sidste års landsdækkende turistkampagne 'Meget mere end bare Danmark', og turistbranchen har brug for, at der snart kommer gang i turismen igen:

- Der er rigtig hårdt brug for det. Vi har stadigvæk ikke set skyggen af udlændinge - af gode grunde, fordi grænserne ikke er åbne, og vi ved heller ikke helt, hvornår det sker. Så det er en meget usikker faktor, siger Helle Berthold Rosenberg.