Vognmænd taber penge i kø på motorvejen mellem Vejle og Aarhus

Det koster transportbranchen millioner af kroner, at der ikke er tre spor i hver retning på motorvej E45 fra DTC i det nordlige Vejle og forbi Aarhus mod nord.

 En vogmand i Horsens opgør sit tab til tre millioner.  Hos DKI logistics i Horsens er den daglige, almindelige trængsel ikke bare ulidelig for firmaets omkring 50 lastvogne. Det koster også mange penge at have vognene holdende i kø på motorvejen.

Trafikken på E45 går nu så langsomt i myldretiden at flere vognmænd vælger slet ikke at køre på den østjyske motorvej. I stedet bliver den tunge trafik flyttet over på de mindre landeveje til gene for de mennesker, der bor der.

- Et simpelt regnestykke viser, at det betyder meromkostning for os på tre millioner kroner om året. Dertil kommer, når der er færdselsuheld og vejarbejde, hvor tingene tager meget mere tid. Og det er et kæmpestort problem, siger Preben Borregaard, bestyrelsesformand i DKI Logistics med hjemsted i Horsens.

På 15 år er der kommet 50 procent flere biler på E45. På de værste strækninger er der kommet op til 75 procent flere køretøjer på motorvejen.

Det er præcist et år siden at daværende trafikminister Magnus Heunicke (S) endelig tog trængslen på E45 alvorligt og satte en udvidelse af den trængte motorvej højest på ønskelisten. Men siden er en ny regering trådt til, og på trods af en udvidelse af motorvejen står beskrevet i det nye regeringsgrundlag, så vil nuværende trafikminister ikke gøre noget ved det på nuværende tidspunkt.

- Før vi kommer så vidt, at vi kan afsætte midler til udbygning af den østjyske motorvej, skal vi imidlertid have luft til det i budgettet, skrev trafikminister Hans-Christian Schmidt (V), da han senest kommenterede problemet på ministeriets hjemmeside i februar.