Derfor er et forlig uden borgmesteren usædvanligt
Det er ikke hverdagskost, at en borgmester udelades af kommunens budgetforlig. Ifølge professor kan det skade byrådets samarbejde på sigt.
At partier ser forbi borgmesteren i et budgetforlig, er ikke noget der sker hver dag, men mandag skete det i Kolding Kommune. Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Socialdemokratiet og Venstre gik udenom Knud Erik Langhoff (V) og fremlagde et budgetforlig.
- Det er usædvanligt, fordi borgmesteren sædvanligvis sidder for bordenden i økonomiforhandlinger og dermed vil være med i budgetprocessen. Der kan gå mange år mellem at borgmesteren ikke er en del af budgetforliget, fortæller Kurt Houlberg, professor i statskundskab på VIVE med fokus på kommunalpolitik.
Han påpeger, at normalen i dansk kommunalpolitik er, at budgetaftalerne indgås med bred enighed i kommunalbestyrelserne.
De fire forligspartier kan trumfe forliget igennem, men vejen kan blive mere besværlig, hvis ikke borgmesteren er med.
- I dansk kommunal kontekst har vi tradition for konsensus og brede flertal. Det vil selvfølgelig blive vanskeligere at gennemføre budgetforliget, hvis man ikke kan få borgmesteren til at spille aktivt med på det her, lyder det fra Kurt Houlberg.
Stiller borgmesteren svagere
Ikke bare i de aktuelle budgetsnakke kan det skade Knud Erik Langhoff, at partierne har lavet et budgetforlig udenom ham.
- Det svækker borgmesteren og borgmesterens position som forhandler, når han ikke er en del af budgetforliget. Det stiller ham simpelthen svagere i det kommende år og i andre typer forhandlinger, forklarer Kurt Houlberg.
Derfor er dagens træk i budgetforliget ifølge professoren et, der decideret kan skade samarbejdet om kommende forhandlinger i Kolding Kommune.
- Det bliver vanskeligere at samarbejde, ikke mindst at få en plads og en position for borgmesteren i forhold til de øvrige partier i kommunalbestyrelsen. På den måde kan det godt komme til at trække nogle giftige spor ind i forhandlingsklimaet, lyder det fra Kurt Houlberg.