Fly-boss er klar til gøre flybilletter grønne

Danish Air Transport (DAT) er klar til at opfylde statsministerens krav om grønne indenrigsfly i Danmark – men det kræver, vi kommer i gang nu, hvis vi skal nå det inden 2025, siger selskabets direktør.

Der skal handling til her og nu, hvis statsministerens ambitioner om at give danske flypassagerer mulighed for at flyve grønt på indenrigsruter i Danmark inden 2025 skal blive til virkelighed.

Sådan lyder meldingen fra direktøren for DAT (Danish Air Transport) i Vamdrup, Jesper Rungholm, efter at statsministeren i sin nytårstale satte dato på, hvornår flyindustrien skal være grøn.

Allerede i 2025 skal passagerer kunne tilvælge grønne billetter på indenrigsruter i Danmark, og fra 2030 skal alle indenrigsflyvninger foregå på grønne brændstoffer.

quote

Vi skal bare have brændstofferne udviklet, så er vi klar.

Jesper Rungholm, direktør, Danish Air Transport

Mangler bare det grønne brændstof

Selvom der kun er tre år til, vi skriver 2025, så mener direktør Jesper Rungholm, at flybranchen godt kan nå at blive klar, hvis arbejdet går i gang nu:

- Vores fly her i DAT er nogle af de mindst forurenende, man kan få den dag i dag. Derfor vil det ikke blive så dyrt for os at komme til at flyve 100 procent grønt. Vi skal bare have brændstofferne udviklet, så er vi klar, siger Jesper Rungholm.

Det er en udvikling, der skal sættes turbo på, hvis branchen skal blive klar til statsministerens deadline.

quote

Det, der kommer til at ske nu, er jo, at der skabes et markedsgrundlag for at sætte udviklingen i gang.

Tejs Laustsen Jensen, direktør, Brintbranchen

Investeringer kræver et marked

Ifølge direktør i Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen, er udmeldingen om, at flybranchen skal være klar til at flyve grønt allerede i 2025, afgørende for at der nu kan sættes gang i de investeringer, der er nødvendige for at få sat udviklingen og produktionen af grønt flybrændstof i stor skala i gang.

- Den udvikling vil ikke ske i en almindelig kommerciel konkurrence med fossile brændsler, for grønne flybrændstoffer er dyrere, siger Tejs Laustsen Jensen.

Derfor er statsministerens udmelding afgørende for at få sat udviklingen i gang:

- Det, der kommer til at ske nu, er jo, at der skabes et markedsgrundlag for at sætte udviklingen i gang, siger han.

quote

Jeg er rigtig glad for den melding, der kom i nytårstalen. Det er lige præcist dét, vi gerne vil i branchen.

Jesper Rungholm, direktør, Danish Air Transport

- Rent teknologisk kan vi godt gøre det her. Der er nogle forskellige teknologier, der skal sættes sammen, men det handler om at kunne lave en industriel opskalering, og det kræver, at der er et marked.

Kan blive foregangsland

I Vamdrup er Jesper Rungholm, DAT, er ikke i tvivl om, at den grønne dagsorden er den rigtige:

- Jeg er rigtig glad for den melding, der kom i nytårstalen. Det er lige præcist dét, vi gerne vil i branchen, siger Jesper Rungholm.

Han håber, Danmark kan blive et grønt foregangsland indenfor flytrafik, ligesom vi for eksempel har været det indenfor vindenergi.

- Vi skal gå forrest og vise, at det godt kan lykkes – så kommer flere lande forhåbentlig med hen ad vejen, siger han.

quote

Vi får mulighed for - hvis vi rykker hurtigt – at placere os i både det europæiske og globale førerfelt indenfor produktion af grønt flybrændstof.

Tejs Laustsen Jensen, direktør, Brintbranchen

Kan placere os i det globale førerfelt

Det er en vision, Brintbranchen er enig i. Og hvis det lykkes Danmark at gå forrest, er det et muligt nyt ”vindmølleeventyr”, der er på spil.

- Vi ser rigtig mange muligheder i det. Med de målsætninger, der blev lagt frem i går, får vi mulighed for – hvis vi rykker hurtigt – at placere os i både det europæiske og globale førerfelt indenfor produktion af grønt flybrændstof, siger Tejs Laustsen Jensen.

quote

En flyrute, der flyver på 100 procent grønt flybrændstof i 2025, bliver et udstillingsvindue på den her teknologi.

Tejs Laustsen Jensen, direktør, Brintbranchen

Brintbranchen organiserer en lang række virksomheder, der arbejder med blandt andet Power-to-X og elektrolyse, som kan omdanne vindenergi til flydende brændstof.

Flere lokale virksomheder kan tjene på talen

Han peger på, at flere lokale virksomheder – herunder Kolding-virksomheden Green Hydrogen Systems og raffinaderiet i Fredericia som er ved at opføre et nyt brintanlæg – vil kunne vinde stort på en dansk beslutning om at tvinge fly over på grønt brændstof:

- Jeg tror, en flyrute, der flyver på 100 procent grønt flybrændstof i 2025, bliver et udstillingsvindue på den her teknologi – både til at lave flybrændstof – men også på den del der leverer brint, siger Tejs Laustsen Jensen.

quote

Der har været partier, der har foreslået høje afgifter på flybilletter, som skulle få folk til at flyve mindre. Men det tror jeg ikke på vil give færre flyvninger.

Jesper Rungholm, direktør, Danish Air Transport

Spørgsmålet er nu hvem, der skal betale.

- Der har været partier, der har foreslået høje afgifter på flybilletter, som skulle få folk til at flyve mindre. Men det tror jeg ikke på vil give færre flyvninger, siger Jesper Rungholm, DAT.

- Derfor synes jeg, det er fornuftigt at gøre afgifterne mindre, men til gengæld øremærke de penge, der kommer ind ad den vej, til et udvikle grønne løsninger til flybranchen. Det vil gavne både branchen og passagererne i det lange løb.

Slut med billige flybilletter

Ifølge Tejs Laustsen Jensen skal flypassager regne med, at det bliver dyrere at flyve, når de fossile brændstoffer skiftes ud med grønne alternativer.

- Luftfarten har selv været ude med forslag om en passagerafgift, der skal lægges ind i en klimafond, der skal betale for grønt brændstof. Det kan være en mulighed. Jeg tror ikke, passagererne i fremtiden skal forvente at kunne flyve til de uhørt lave priser, som vi har set de seneste ti år, siger Tejs Laustsen Jensen.

På længere sigt forventer han dog, at grønt flybrændstof bliver billigere, når produktionen sker i stor skala.