Forhandlinger er brudt sammen

Der bliver ikke sat strøm på jernbanenettet mellem Lunderskov og Esbjerg. Forhandlingerne er brudt sammen, og det ærgrer transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

De politiske forhandlinger i forligskredsen brød torsdag eftermiddag sammen.

Sørgelig dag

- Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg synes, at det her er en meget, meget skuffende dag, siger ministeren.

Elektrificeringen til Esbjerg er desværre udskudt, konstaterer han og kalder det "sørgelig dag for passagererne".

- Det kunne have været klar i 2015 og løst en helt masse problemer. Men der var der ikke politisk vilje til. Jeg synes, det er ærgerligt, at Venstre og Dansk Folkeparti står af.

Energirigtig

Partierne er gået hvert til sit på grund af uenighed om finansieringen, lyder det.

Transportministeriet har netop offentliggjort en analyse, som viser, at det vil være en klog investering at omdanne det danske jernbanenet fra at være dieseldrevet til udelukkende at bruge strøm.

Der er særligt fire strækninger, hvor investeringen vil kunne give en samfundsøkonomisk fornuftig forrentning på mere end fem procent.

De fire strækninger er: Fredericia - Aarhus, Køge - Næstved, Roskilde - Holbæk - Kalundborg og Lunderskov - Esbjerg.

Mindre CO2

Årsagen er, at elektrificering af disse strækninger giver mulighed for at køre mange elektriske tog med mange passagerer på en længere strækning end selve den strækning, der bliver elektrificeret.
Ifølge analysen vil en elektrificering reducere det samlede CO2-udslip i Danmark.

Det skyldes blandt andet, at togenes energiforbrug kan nedsættes, fordi bremseenergien kan udnyttes ved hjælp af en såkaldt regenerativ bremsning.