Kolding sendt dybt fortrolige oplysninger til tilfældig

Kolding kommune sendte dybt personlige oplysninger til en tilfældig mand. Det burde ikke kunne ske, siger Datatilsynet.

Dybt personlige oplysninger, som offentlige myndigheder har liggende om borgerne, kan havne hos vildt fremmede mennesker, når datasikkerheden kikser.
Det viser en ny penibel sag fra Kolding Kommune, skriver JydskeVestkysten.

En socialrådgiver fra kommunen glemte de fire sidste tegn i en mailadresse og sendte dermed meget personlige oplysninger fra en sygesamtale med en ung kvinde til en tilfældig mand på Fyn.

Han kunne blandt andet læse kvindens fornavn, at hun var blevet fyret fra en navngiven arbejdsplads, at hun lider af depression, får medicin og ifølge eget udsagn blev udsat for psykiske overgreb af sin far i barndommen.

Kvinden, som sagen drejer sig om, er chokeret.

- Det er overhovedet ikke fedt, at der sidder en fremmed person et sted, som har modtaget personlige oplysninger om mig, fastslår kvinden, som ønsker at være anonym, overfor JydskeVestkysten.
 
Ifølge kontorchef i Datatilsynet, Lena Andersen, er det langt fra første gang, at myndigheder kommer til at sende følsomme oplysninger om deres borgere til fremmede mennesker. Men det burde ikke kunne ske, hvis de fulgte reglerne, mener hun.

Ifølge persondataloven må de nemlig slet ikke sende følsomme oplysninger på almindelige mail, da de er alt for usikre.

I stedet skal de sendes som krypterede sikre mail til borgernes digitale postkasse på borger.dk. Og hvis borgeren ikke har oprettet sådan en, må man ofre pengene på et gammeldags frimærke i stedet.

Kolding Kommune kender godt reglerne, understreger Lasse Kamp, som forklarer, at fejlen skete, fordi der var tale om en ny sagsbehandler.

Da fejlen blev opdaget kontaktede arbejdsmarkedschefen straks kvinden og undskyldte, skriver Jydske Vestkysten.