I foråret viste en målrettet kontrol af en række ældre lastbiler på den sønderjyske motorvej, at hver fjerde havde fusket med AdBlue systemet. Et system, der sikrer, at sundhedsskadelige partikler fra udstødningen reduceres.
I Norge har razziaer vist, at der bliver manipuleret med udstyret i op mod 70 procent af tilfældene, og i Tyskland anslår myndighederne, at der er problemer med hver femte lastbil.
Derfor vil transportministeren med et nyt lovforslag slå hårdt ned på lige netop den lovovertrædelse. I dag får man 1000 kroner i bøde for svindlen, men bliver lovforslaget stemt igennem, skal man i stedet af med 15.000 kroner.
Ifølge transportministeriet er den nuværende bøde så lav, at der er stor gevinst ved at manipulere med AdBlue systemet.
FAKTA: Hvad er AdBlue
- Man sparer omkring 10 øre pr. kørt kilometer. En udenlandsk vognmand kan nemt have 200 lastbiler, der kører mellem 100.000 og 150.000 kilometer om året. Det bliver til mange penge, siger leder af Tungvogncenter Syd, politikommissær Stig Simonsen.
Det er nemlig dyrt at vedligeholde og reparere på AdBlue systemet. Men uden systemet kan lastbilen ikke køre. Derfor finder nogle vognmænd og chauffører på andre løsninger, hvor man snyder AdBlue systemet til at tro, at det virker.
Men det er en skævvridning af konkurrencen. Svindlerne har færre omkostninger ved transport og kan derfor dumpe priserne.
- Vi synes, at det er svært, når der bliver snydt bevidst. Vi synes, det er unfair konkurrence, og det er ikke rimeligt, siger Axel Junker, direktør i Contrans, der er en af de store transportvirksomheder i Syd- og Sønderjylland.
Indtil videre er det kun udenlandske chauffører, der er taget i at svindle med udstødningssystemet.