Nu skal ministeren svare på farligt problem

Nogle passagerer føler sig nødsaget til at krydse skinnerne på Lunderskov Station for at skifte perron, fordi der ikke er nogen elevator. Foto: Ole Møller, TV SYD
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Manglende elevatorer skaber farlige situationer på Lunderskov Station. Nu vil SF have transportministeren på banen.

Det har i årevis været et stort problem på Lunderskov Station, at der ikke er nogen elevator, men nu skal transportministeren på banen i sagen.

Gangbesværede og handicappede står nemlig i et svært dilemma, når de skal med toget fra Lunderskov til Kolding.

Enten skal de forsøge at bruge trapperne for at skifte til den rigtige perron - eller også skal de blive på den forkerte perron og tage toget i den forkerte retning til Vejen. Herfra kan de så tage toget i den rigtige retning mod Kolding, hvilket er en både bøvlet og tidskrævende omvej.

Men nogle passagerer vælger i stedet en tredje løsning, der er både ulovlig og farlig: De krydser skinnerne for at komme til den rigtige perron.

Gangbesværede skal paradoksalt nok ud på en lang og bøvlet omvej, hvis de skal med toget fra Lunderskov til Kolding. Foto: Grafik: Benjamin René Klint Nielsen, TV SYD

"Superærgerligt"

Lunderskov Lokalråd kalder stationen et trafikmæssigt knudepunkt. Alligevel er der ifølge formanden Steen Sparvath ikke sket nogle forbedringer for handicappede på stationen i årtier.

I 2015 fik han lovning fra folketingsmedlem Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) på, at hun ville tage sagen op.

Karina Lorentzen Dehnhardt fortæller, at hun røg ud af Folketinget i 2015 efter valget, og at hun derfor ikke fulgte op på sagen.

- Jeg sad ikke i Folketinget fra 2015 til 2019, og derfor kom jeg ikke videre med sagen dengang. Men jeg synes, det er superærgerligt, at der ikke er sket noget. Det er jo en af de stationer, der har mange passagerer. Derfor skal der også være ordentlige forhold for handicappede, ældre og gangbesværede, siger Karina Lorentzen Dehnhardt.

Adspurgt, om hun så vil gøre noget nu, hvor hun atter sidder i Folketinget, er det pludselig gået stærkt. Karina Lorentzen Dehnhardt fortæller, at hun har afkrævet transportminister Thomas Danielsen (V) svar om sagen.

- Jeg vil følge op på sagen nu og bede transportministeren om en status i forhold til stationen i Lunderskov, siger hun.

Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) vil have transportministeren til at svare på spørgsmål om Lunderskov Station. Foto: Rasmus Jensen

Ingen undskyldning

TV SYD har forsøgt at få en kommentar fra transportminister Thomas Danielsen (V), men det har i skrivende stund ikke været muligt. Transportministeriet henviser i stedet til Banedanmark.

Her erkender områdechef i Planlægning, Thomas Bruun Jessen, at der er udfordringer på Lunderskov station, men understreger, at det ikke er nogen undskyldning for at begå ulovligheder.

Der arbejdes på at forbedre forholdene, lyder det.

"Men det er et langt sejt træk, for det kræver ofte omfattende opgraderinger. Mange stationer er opført i en tid, hvor vi ikke byggede efter de standarder, som vi har i dag. I dag er tilgængelighed tænkt ind i alle nye projekter i form af f.eks. ledelinjer, elevatorer og niveaufri indstigning. Det skal dog understreges, at manglende tilgængelighed aldrig er en undskyldning for at gå over sporet. Det er ikke bare ulovligt, men livsfarligt," lyder det fra Thomas Bruun Jessen i et skriftligt svar.

Der er lavet en såkaldt tilgængelighedspulje på 650 millioner kroner, hvor formålet blandt andet er at forbedre handicapfaciliteterne på stationerne. Penge, som er afsat i perioden 2022 og frem til 2035. Fra Transportministeriet har det tidligere lydt, at netop Lunderskov Station 'er identificeret som muligt tiltag i tilgængelighedspuljen fra Infrastrukturplan 2035'.

Men om Lunderskov Station får del i de penge, er stadig uvist.

"Det er en politisk beslutning, hvilke projekter der skal prioriteres. Inden der udarbejdes oplæg til politisk beslutning, sker der en bred høring, bl.a. af DSB og Danske Handicaporganisationer," skriver Thomas Bruun Jessen.

Det skal transportministeren svare på

  • Ministeren bedes redegøre for, hvornår Lunderskov Station kan vente at få forbedret tilgængeligheden, så passagerer herfra ikke skal over skinnerne for at komme frem til afgang.

  • Ministeren bedes redegøre for, ud fra hvilke kriterier, stationer som Lunderskov vurderes, når det handler om at forbedre tilgængeligheden på togstationen. Ministeren bedes redegøre for, hvor på prioritetslisten, Lunderskov ligger.

  • Ministeren bedes redegøre for antallet af passagerer pr. station ift. de stationer, som ikke er tilgængelige for dårligt gående, kørestole, barnevogne m.v. i dag.

Manden bag undersøgelse kalder situationen i landsdelen en "katastrofe"

Jens Würgler Hansen, seniorrådgiver og ekspert i marin økologi ved Aarhus Universitet. Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix | Grafik: Michael Nielsen
Udgivet

Aabenraa Fjord, sydlige Lillebælt, Det Sydfynske Øhav og Flensborg Fjord er det område steder i Danmark, der er hårdest ramt af iltsvind og manglende liv. Det siger Jens Würgler Hansen, der står bag rapporten om iltsvind i det danske farvand, som udkom fredag.

- Det er det, jeg vil betegne som en miljøkatastrofe.

Det siger Jens Würgler Hansen. Han er seniorrådgiver ved Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet og står bag iltsvindsrapporten.

Han betegner situationen i havet som særdeles kritisk.

Ifølge ham er det særligt havet og fjordene ved Aabenraa og sydpå, hvor det står værst til i hele Danmark.

- Der er nærmest ingen liv tilbage i disse områder, for der er ingen ilt eller næsten ingen ilt i havet.

Ifølge Jens Würgler Hansen er der flere årsager til, at der er så stort iltsvind i området:

- En af hovedårsagerne er, at der ledes mange næringsstoffer ud i fjordene og vandet i området - blandt andet på grund af et intensivt landbrug. En anden grund er, at udskiftningen af bundvandet i området er meget dårlig, så der kun tilføres meget lidt ilt til havbunden. Og så er der også klimaforandringerne, hvor de sidste års regnmængder er med til at vaske flere næringsstoffer ud i havet.

Ifølge Jens Würgler Hansen kan havmiljøet forbedres, men det kræver, at myndighederne handler straks.

- Der er ingen tid at spilde. Og først og fremmest kræver det, at tilførslen af næringsstoffer reduceres markant, og så er det også nødvendigt at reducere fiskeriet med bundtrawl i området, da man konstant forstyrrer den smule liv, der er tilbage med den form for fiskeri og fremmer iltsvind.

Vejle Fjord knapt så hårdt ramt

Vejle Fjord er flere gange erklæret død, men rapporten, der er lavet på målinger foretaget i august og september i år, viser, at der ikke er registreret iltsvind i den indre del af Vejle Fjord i undersøgelsesperioden.

- Vejle Fjord har en stor åbning ud til åbne havområder end mange andre fjorde. Det betyder, at der er en større udskiftning af vandet også i den indre del af fjorden, forklarer Jens Würgler Hansen.

Her kan du læse hele rapporten fra Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet.

Chauffør krævet fængslet, men detalje kan afblæse retssag

Foto: Tv Syd/Arkiv | Grafik: Michael Nielsen
Udgivet

En sag mod en chauffør af en grisetransport og transportvirksomheden bag blev fredag udsat, da ændret praksis hos Fødevarestyrelsen kan betyde, at de i dag slet ikke ville blive retsforfulgt.

Sagen om de 67 grise, der under en transport fra Skanderborg til Egtved, døde eller var døende ved ankomst, skulle i dag køres ved retten i Kolding.

Chaufføren af grisetransporten, en polsk chauffør, ønskede anklagemyndigheden fængslet, mens det Kolding-baserede transportselskab var krævet idømt bøde. Det blev dog en kort omgang.

TV SYDs udsendte kunne konstatere, at anklagemyndigheden ønskede retsmødet udsat, hvilket den blev grundet en manglende udtale fra Fødevarestyrelsen, hvis praksis for anmeldelse af chauffører blev ændret i juni 2023.

- Sagen er udsat for at få en udtalelse fra Fødevarestyrelsen om, hvorvidt de vil have anmeldt sagen under den nye praksis, og om både virksomhed og chauffør skulle anmeldes, hvis det var sket i dag, fortæller specialanklager for Sydøstjyllands Politi, Lone Petri Kristensen.

I den nye praksis fremgår det, at Fødevarestyrelsen fremover kun vil anmelde chaufførerne, såfremt overtrædelsen kan relateres til chaufførens handling i betjening af køretøjet.

Dette har skabt tvivl om, hvorvidt dagens sag ville være blevet politianmeldt eller blot behandlet af Fødevarestyrelsen, der selv har muligheder for at sanktionere, var den sket efter ændringen.

Den ændrede praksis betyder, at sager, som behandles færdig af retten, men hvor Fødevarestyrelsen ikke ville anmelde sagen i dag, kan resultere i straffrafald.

- Landsretten har konkluderet, at hvis de behandler en sag, som Fødevarestyrelsen ikke ville anmelde, skete den i dag og finder chauffør eller transportvirksomhed skyldig, så sker der straffrafald, siger Lone Petri Kristensen.

Hvor sagen bevæger sig hen herfra, tør anklageren ikke udtale sig om. Ifølge forsvarer Niels Christian Strauss, der repræsenterer begge parter, nægter de sig skyldige.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_cbt Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
Chartbeat
_cb Chartbeat
userId tvsyd.dk
_chartbeat4_expires Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
visitedPagesV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
lidc LinkedIn
bscookie LinkedIn
li_gc LinkedIn
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
JSESSIONID LinkedIn
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com