Nytårsmenuen er købt ude

Føtex i Kolding kunne ikke følge med efterspørgslen på ”nytårs-take-away-menuer”

- Jeg har købt en færdiglavet menu ”to go” hvis man kan sige det sådan – til mig og min kone. Det er den nemme løsning til os med to børn og en travl hverdag.

Peter Møller Thiim fra Kolding er en af mange kunder, som er i Føtex i Kolding for at hente aftenens menu.

quote

- Der er jo til aperitiffen flæskesvær med en hjemmelavet chili chipotle – så er der en hummer bisque med nogle kammuslinger som lyder virkelig lækkert – så er der noget oksemørbrad – lavet på noget rodfrugtsbund og så er der noget kage med noget fondant i til dessert.

Peter Møller Thiim, sælger, Kolding

En af 212 kunder, helt præcist, fortæller varehuschef Jacob Neubert i Føtex Kolding Syd.

Og han er godt tilfreds. Efterspørgslen efter en færdiglavet nytårsmenu er nærmest eksploderet.

- Sidste år lavede vi 40 kasser med nytårsmenuer. I år har vi lavet 212 – men vi kunne have solgt 350-400, konstaterer varehuschefen.

Det er ikke første gang, Peter Møller Thiim vælger take-away-modellen nytårsaften.

Det gjorde han også sidste år.

- Når man har børn, vil man gerne bruge tiden med dem i stedet for at bruge den på madlavning, forklarer han TV SYD’s reporter.

Den begrundelse kan varehuschefen i Føtex nemt genkende.

- Kunderne vil gerne have, det skal være nemt nytårsaften. I en travl hverdag vil man gerne have, at det går hurtigt, og at man ikke skal bruge så meget tid på menuen, men at man egentlig bare skal hygge sig sammen med familien.

Take-away eksploderer

Varehuschef Jacob Neubert fortæller, at salget af take-away menuer til både jul og nytår langt har overgået forventningen. Bilka forventer en tredobling af sit salg af nytårsmenuer, mens Føtex forventer en fordobling.

quote

Efterspørgslen efter julemenuerne og nytårsmenuerne har været helt enorm. Den har været langt over forventning. Vores estimater er blevet skubbet væsentlig mere til himmels.

Jacob Neubert, varehuschef, Føtex Kolding Syd

- Forbrugerne flytter sig meget i øjeblikket. De flytter sig til ”convenience” (nemt, hurtigt, bekvemt mad, red.). Ikke kun i de her dage omkring jul og nytår men også i det daglige. Vores mad ud af huset er i eksplosiv vækst hen over hele året, siger Jacob Neubert til TV SYD.

Tendensen kan også mærkes hos COOP hvor Kvickly og SuperBrugsen begyndte at sælge nytårsmenuer for fem år siden. Siden det første år er salget ottedoblet hos COOP.

En analyse fra COOP viser, at supermarkederne i Danmark sælger godt 200.000 nytårsmenuer denne nytårsaften. Oveni kommer de nytårsmenuer, der sælges ud af huset fra slagterbutikker og restauranter nytårsaften.