Play

Hårdt kritiseret butik på kanten med loven: - Jeg vil fraråde at købe derfra, siger jurist

Billeder fra King Colis-butik i Rom. Foto: Andreas Solaro/AFP/Ritzau Scanpix
M
Af Nikoline Friis Jensen og Martin Riber Jakobsen
Udgivet
I samarbejde med TV2 Østjylland

Omdiskuterede King Colis, der sælger uåbnede pakker, der er gået tabt i posten, kommer snart til Kolding. Med på vejen har den fået hård kritik fra kunder, mens også Forbrugerrådet Tænk har flere betænkeligheder.

Den franske virksomhed, King Colis, der sælger pakkepost, der aldrig nåede modtageren, slår fra tirsdag den 28. januar dørene op i Kolding Storcenter.

Konceptet, der giver kunderne mulighed for at købe en uåbnet pakke, der kan indeholde 'alt fra tøj, sko og skønhedsartikler til gadgets og gaming-udstyr', ifølge virksomheden selv, møder dog hård kritik forud for åbningen.

- Det er svindel og virkelig meget bras.

- Synd, at et godt initiativ skal ødelægges af grådighed og uærlighed.

Sådan er tonen i flere af anmeldelserne, der både er kommet i kommentarsporet til tvSyds nyhed om, at virksomheden kommer til Kolding samt på King Colis' Trustpilot-side.

Dertil anklages virksomheden for at have haft lidt for meget at sige omkring, hvad pakkerne, der skulle være uåbnede, indeholder. Flere mener nemlig, at pakkerne faktisk har været åbnet på forhånd.

Køen var lang, da King Colis i december 2024 åbnede butik i Bruuns Galleri i Aarhus. Foto: Sofus Sten Hansen, TV2 Østjylland

Ovenstående kritik rungede også, da virksomheden i december 2024 åbnede butik i Bruuns Galleri i Aarhus. Men det er ikke kun forbrugerne, der er skeptiske omkring King Colis' koncept.

- Svært at se konceptet leve med de gældende regler

Forbrugerrådet Tænk har også taget et kig på butikkens varer og metoder.

- Jeg vil faktisk fraråde alle at købe de pakker, når prisen er så høj, siger Ida Nynne Daarbak Reislev, der er jurist ved Forbrugerrådet Tænk til TV2 Østjylland.

Det er en sag, der godt kunne prøves ved Forbrugerombudsmanden

Ida Nynne Daarbak Reislev, jurist, Forbrugerrådet Tænk

Hun oplyser, hvordan der - efter hendes opfattelse - allerede eksisterer regler på området for, at King Colis skal kunne bevise med reelle tal, at de har fastsat prisen på pakkerne på baggrund af en gennemsnitsværdi.

Billeder af folk, der har fået en guldbar, et Rolex-ur eller en iPhone er altså ifølge forbrugerjuristen ikke nok.

- Ifølge lovgivningen på området er firmaet - efter min opfattelse - faktisk forpligtet til at have pakker med højere værdi end den fastslåede pris, for ellers er der tale om vildledende markedsføring, siger Ida Nynne Daarbak Reislev.

Ida Nynne Daarbak Reislev, jurist, Forbrugerrådet Tænk Foto: Forbrugerrådet Tænk

Yderligere hæfter hun sig ved firmaets hensyn til GDPR-lovgivningen.

- Ofte vil der jo være en følgeseddel i pakkerne med personlige oplysninger, og det er firmaets ansvar, at de ikke bryder med GDPR-lovgivningen. Det har jeg svært ved at se, hvordan de sikrer sig mod, hvis de ikke åbner pakkerne, siger Ida Nynne Daarbak Reislev.

Som virksomhed har man et ansvar, påpeger hun.

Hun hæfter sig særligt ved King Colis juridiske ansvar.

- Jeg har lidt svært ved at se konceptet leve med de regler, der er, og jeg tænker faktisk, at det er en sag, der godt kunne prøves ved Forbrugerombudsmanden, afslutter Ida Nynne Daarbak Reislev.

Afviser kritikken

TV2 Østjylland forholdt i december franske Alexis Faure, der er én af mændene bag King Colis, Aarhus-kundernes anklager og kritik.

Begge dele var Alexis Foure ganske uforstående over for, og han tilføjede, at han aldrig tidligere har oplevet eller hørt tale om anklagerne fra andre steder.

Kundernes anklager om "scam" - altså det, at forretningen skulle være en fidus og regulær snyd - afviste han pure, ligesom han afviste, at firmaet åbner pakkerne på forhånd for at tjekke værdien af produktet i dem.

Alexis Faure forklarede, at det er netop dét, der er hele præmissen i konceptet hos King Colis.

Hvordan sikrer I så, at I overholder GDPR-lovgivningen? Hvis der nu - som der ofte gør - ligger en følgeseddel inde i pakken?

- Vi åbner ikke pakkerne, så vi ved ikke, hvad der er i dem, men vi har aldrig oplevet, at der er en følgeseddel i pakkerne.

Hvordan ved I det, når I ikke åbner pakkerne?

- Vi har aldrig fået tilbagemeldinger om det. Og ofte gider firmaer ikke at lægge en følgeseddel med i pakkerne, for det er for besværligt, fortalte franskmanden over et telefonopkald.

Vi har aldrig sagt, at pakkerne ikke er åbnet eller brugt på forhånd

Alexis Faure, King Colis

TV2 Østjylland spurgte også Alexis Faure til kundernes oplevelse af, at pakkerne var åbnet på forhånd.

Der er blevet fortalt om manglende dele, skader på indpakningen, uoriginal indpakning og pakker med brugte ting både på Trustpilot, i kommentarspor på sociale medier og over for TV2 Østjylland.

- Det kan jo godt være brugte ting, hvis én person sender ting til en anden person. Vi ved ikke, hvad der i pakkerne, så det er et vilkår, når man vælger at købe en pakke, siger Alexis Faure.

Men hvis vi bare forholder os til Amazon-pakkerne så?

- Det har jeg aldrig oplevet før. Amazon må have leveret et forkert parti pakker til Aarhus.

Men er det ikke jeres ansvar, når I lover på jeres hjemmeside, at pakkerne er i original emballage, stadig er hele og aldrig er blevet åbnet?

- Det kan vi jo ikke sikre, når vi ikke åbner pakkerne. Men jo, vi har da et ansvar. Men det må være Amazon, der har lavet en fejl.

Er det så ikke falsk promovering?

- Det er ikke det, der står på vores franske website, så det må være en fejl i oversættelsen (til den danske hjemmeside, red.).

Men er det ikke jeres eget ansvar, at I har oversat det korrekt, når I vælger at gå ind på det danske marked?

- Vi vil tage et kig på oversættelsen, for vi har aldrig sagt, at pakkerne ikke er åbnet eller brugt på forhånd, siger Alexis Faure.

Kunde åbner pakke købt i King Colis' butik i Rom. Foto: Andreas Solaro/AFP/Ritzau Scanpix

Et andet kritikpunkt, kunderne har rejst, er, at langt de fleste af pakkerne indeholder skrammel fra eksempelvis den kinesiske webshop Temu.

Samtidig oplever kunderne ikke, at nogen ender med en guldbar, et Rolex-ur eller en iPhone, som firmaet altså reklamerer med på sin hjemmeside.

- Pop up-shoppen i Aarhus var ikke ret stor, så der var nok ikke nogen, der var heldige at få fingre i en af de helt værdifulde pakker dér, siger Alexis Faure.

Har I statistik på, hvor mange der faktisk ender med sådan en pakke? Eller tal på værdierne af pakkerne?

- Nej. Det kan vi ikke lave. Men vi har billeder, som man kan se på vores hjemmeside, af nogen, der netop har fundet de omtalte ting.

June bruger ikke ord, men dét hun siger er vigtigt

Bettina Rothhaus Møller byder ind til dialog ved at tale samme sprog som beboeren June.
Udgivet

Når beboerne på Rindbækhus 2 i Hedensted har deltaget i aktiviteter, har det hidtil været på grund af medarbejderne. Nu vil de vende det 180 grader, så beboerne selv fortæller, hvad de vil.

Lyde og bevægelser flyder mellem dem. Et opmærksomt blik er rettet mod Bettina Rothhaus Møller.

Hun sidder i skrædderstilling på en kontorstol og har smidt støvlerne. Det er ikke tilfældigt, eller fordi hun nyder at sidde sådan. Men hun har lært, at det er bedst sådan.

Overfor hende går June rundt i cirkler. Hele tiden med Bettina Rothhaus Møller i fokus.

Det er nok ikke sådan, de fleste vil føre en samtale, men det er lige præcis det, der foregår. June har autisme og bor på Rindbækhus 2 i Hedensted, og så taler hun ikke med verbale ord. Derfor prøver pædagog Bettina Rothhaus Møller at kommunikere med June ved svare på hendes bevægelser og lyde.

- June er begyndt at tage nogle initiativer selv, som vi ikke har set før. Hun er begyndt at komme lidt mere ud i fællesstuen, hvis hun gerne vil have kontakt med personalet, hvor hun siger sine lyde, siger Bettina Rothhaus Møller.

Det er lige præcis dét, det hele handler om. Bostedet er en del af et forskningsprojekt, hvor det netop handler om at lære personer med kommunikative handicaps behov at kende.

Intensive Interaction

Når man ikke kan føre samtaler med ord, så er man nødt til at være kreativ. Derfor har bostedets kommunikation med June indtil nu været igennem såkaldte konkreter, som helt lavpraktisk er nogle Lego-klodser, der viser, hvad hun skal.

Får hun en klods i hånden, ved hun, at der ligger noget i kassen, som hun skal forholde sig til. Det kan være en affaldspose, der skal i skraldespanden, eller bestik, når der skal spises.

- Hun er meget visuel, så derfor har hun sin konkretkasse. Det giver tryghed, og gør hende til en medspiller i sit eget liv. Vi skal ikke styre hende, hun kan godt selv, siger Bettina Rothhaus Møller.

Konkretkassen er med til at gøre June mere selvstændig.

Nu har de så taget skridtet videre, for i stedet for at fortælle June, hvad de gerne vil have hende til, så prøver personalet at lytte til hende, for at finde ud af, hvad hun gerne selv vil - uden at konkretkassen er i brug.

Bettina Rothhaus Møllers spejler derfor June ved at sætte sig i skrædderstilling uden sko på, og ved at sige de samme lyde som hende. På den måde har hun lært Junes sprog, og det har betydet, at hun flere gange har taget initiativer, som hun aldrig har gjort før.

Hendes kollega Casper Hammer arbejder også med intensive interaction, som tilgangen kaldes, hos en anden borger, og han oplever også store forskelle.

- Hende, jeg samarbejder med i projektet, har jeg kendt i snart tre år, og jeg har været frustreret over ikke at kunne hjælpe eller forstå hende bedre. Så for mig har det været dejligt, at vi har fået noget støtte og vejledning i, hvad man kunne prøve for at komme lidt mere ind under huden på borgerne. Så jeg må sige, det giver god mening, siger han.

Nu oplever Bettina Rothhaus Møller initiativer, som hun aldrig tidligere har gjort. Foto: Emma Rixen Hedegaard, tvSyd

Medarbejderne har skullet se bort fra deres meget strukturerede rammer på bostedet for at blive klogere på borgernes ønsker. Det har virket.

- Det er blevet tydeligere og mere forståeligt, hvor hun egentlig gerne vil hen, når man er sammen med hende, fortæller Casper Hammer, omsorgsmedarbejder.

Når de har skabt et fælles sprog, er det lettere for personalet at forstå, hvad borgeren ønsker i forskellige situationer.

- Borgerne har altid prøvet at kommunikere til os på den måde, de gør, vi har bare ikke altid set eller forstået det. Nu har vi trænet vores personale op i at få øje på på deres kommunikation og gå ind i det samspil, så det forhåbentligt giver borgerne en oplevelse af en samhørighed og at blive mødt og forstået som de individer, de er, siger Lind Einarsdóttir, tilbudsleder på Specialområdet Autisme i Hedensted.

Væk med rammerne

De kan ikke gøre det alene, og derfor har psykolog og stifter af Intensive Interaction Danmark, Ditte Rose Andersen, taget medarbejderne i hånden ved at lære dem forskellige redskaber og tilgange til kommunikationsformen.

- Intensive Interaction bygger på udviklingspsykologi, hvor budskabet er at for at lære mere om at kommunikere, skal vi vise, at du allerede kan. Det skal være nemt og tiltalende, så man får interesse for det, siger hun.

Derfor har medarbejderne i første omgang skullet observere borgerne, deres bevægelser og lyde, som de har gentaget, så borgerne får oplevelsen af, at de har en dialog med personalet.

- Det er vigtigt for alle mennesker at få opfyldt vores konkrete behov, men også at være én hvis behov bliver lyttet til. For at kunne danne en identitet, skal vi mærke, at vi bliver hørt og set - det er så fundamentalt for os mennesker, hvis vi skal føle os hele og betydningsfulde, siger hun.

Intensive Interaction

Intensive Interaction er en tilgang, som har til formål at skabe adgang til kommunikation og udvikle kommunikation sammen med mennesker, der har forhindringer med det.

I praksis har medarbejderne i opstarten siddet med en borger og hørt deres lyde, og når det har føltes rigtigt, har de prøvet at gentage dem. De har også prøvet at kigge derhen, hvor borgeren kigger, og prøvet at opfange, om det ser ud til at føles godt for borgeren, og om det vækker deres nysgerrighed. Her kan de få oplevelsen af, 'ah ser du det samme som mig'.

Hvis man skal hjælpe, skal man ikke bede dem om at gøre noget andet, for så får man sagt til dem, 'jeg ikke kan høre, hvad du siger'. Man skal svare på det, man kan se og høre.

Det har betydet, at de er blevet klogere på nogle af borgernes præferencer, for eksempel hvordan en borger kommer bedst igennem et vagtskifte.

Kilde: Ditte Rose Andersen

Når personalet fører dialogen på borgernes banehalvdel, så er det, de spørger om ''hvilke muligheder kunne der være for dig'' frem for ''hvilke af de fastlagte muligheder kunne du tænke dig''.

- Vi vil gerne se, om vi kan skabe mere indflydelse for autister. Opdage deres præferencer og meninger om ting, og se på, om de kan få en mere aktiv og myndig rolle, siger Ditte Rose Andersen.

Flere skal lære sproget

Bettina Rothhaus Møller har været på Rindbækhus 2 siden 2004 og vil gerne udvikle sig fagligt hele tiden.

- Vi har altid sagt, at vi er detektiver, fordi vi hele tiden er undersøgende på borgeren, vi er jo aldrig færdige. Der er sket så meget med vores borgere med Intensive Interaction. I opstarten var det måske 20 minutter, der var sat af til det, men i dag er det så lidt, der skal til, siger pædagog Bettina Rothhaus Møller.

Medarbejderne på Rindbækhus 2 i Hedensted har været i gang med projektet siden september, og de har planer om, at endnu flere skal tage udgangspunkt i den måde, borgerne allerede kommunikerer på.

Casper Hammer har haft et ønske om at forstå borgerne bedre, og nu har han fået muligheden. Foto: Emma Rixen Hedegaard, tvSyd

- Jeg tænker, at det kommer til at give mening i fremtiden, fordi der er flere borgere herude, som kunne have gavn af denne tilgang, siger Casper Hammer.

I alt seks medarbejdere har deltaget i forløbet med Intensive Interaction, men på sigt vil de gerne udbrede det til de andre cirka 150 medarbejdere på bostederne i Hedensted.

Vejle Boldklub solgt til 11 lokale forretningsmænd - også ny sportsdirektør på plads

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Udgivet

Vejle Boldklub holder pressemøde onsdag klokken 12.

Det var til Vejle Boldklubs årlige kick-off-arrangement i Vejle Musikteater, klubben præsenterede en ny investorkreds, som stadig indeholder blandt andre tidligere VB-anfører og nuværende direktør i DanCake, Klaus Eskildsen, som en af ejerne.

- Vejle Boldklub betyder meget for mange mennesker. Derfor er et dansk og lokalt ejerskab også den helt rigtige vej at gå for klubben nu. Det har været vigtigt for mig, at vi har skabt en model, der får dygtige mennesker til at ville gå sammen for at skabe en ny sportslig udvikling i VB, siger Klaus Eskildsen, der hidtil har ejet 40 procent af klubben, men nu får en større andel.

Her er Vejle Boldklubs 11 nye ejere

  • Claus Bagger-Sørensen

  • Steen Bagger-Sørensen

  • Preben Holst Nielsen

  • Henrik Aarup Svendsen

  • Magnus Althof Aarup Svendsen

  • Gustav Althof Aarup Svendsen

  • Allan Linck

  • Jesper Andresen

  • Bjarne Pedersen

  • Tage Pedersen

- Jeg har et glødende VB-hjerte, og den plan, der er præsenteret for os af Henrik Tønder, er den helt rigtige vej for Vejle Boldklub at gå. Den retning, den kan jeg mærke i hjertet, og den vil jeg som investor naturligvis bakke op om. Vejle Boldklub er en klub, der altid har betydet meget for mig, og derfor var det åbenlyst, at jeg gerne ville støtte op om et nyt ejerskab, siger en af de nye ejere, Preben Holst Nielsen.

I den nye aftale udtræder den moldoviske forretningsmand Andrei Zolotko fra ejerkredsen efter at have haft aktiemajoriteten i klubben siden 2016. Det har længe været offentligt kendt, at han ville skille sig af med sine aktier i Vejle Boldklub.

Mange fans var spændte på aftenens arrangement. Foto: Daniel Just Schram, tvSyd

Ny sportsdirektør præsenteret

Udover annonceringen af de rødblusedes nye ejerkreds, kom også et nyt ansigt på scenen.

48-årige Mikkel Hemmersam, der senest har arbejdet i belgiske Anderlecht, er ny sportsdirektør i Nørreskoven. De to parter har været i dialog i tre måneder om et muligt samarbejde, som blev præsenteret tirsdag aften.

- Klubben er dygtig på rigtig mange områder, og der er stor kontinuitet på ledelse af klubbens forskellige fagområder, og så er Vejle Boldklub en legendarisk klub i dansk fodboldhistorie. Jeg har haft gode samtaler med Henrik Tønder, og vi er enige om opgaven, og jeg har fået et klart mandat til at gøre det, der skal til, for at klubben både bliver stærkere og udvikler sig, fortæller Mikkel Hemmersam i en pressemeddelelse.

Også administrerende direktør, Henrik Tønder, er glad for den nye ansættelse.

- Det er vigtigt, at vi får så klare kompetencer ind, og Mikkel har et klart mandat til sit arbejde, og vi kommer til at trække på en stor erfaring, en dygtig leder og et ambitiøst fodboldmenneske. Det her er en stor dag for alle VB’ere, og nu får Mikkel tid til at kigge hele vores sportslige afdeling igennem og sætte ind de steder, hvor vi skal udvikle os for at blive endnu bedre i fremtiden, siger han.

Hemmersam har en fortid i både FC Nordsjælland og FC København.

Svingende periode

De seneste uger har været intet mindre end turbulente for Vejle Boldklub.

Den rumænske sportschef, Marius Adrian Nicolae, røg af posten den 31. januar og kun ni dage senere lå også en fyringsseddel på cheftræner Mihai Tejas bord.

Midlertidigt står Steffen Kielstrup og Johnny Mølby i spidsen for vejlenserne, der har første kamp i det nye år på søndag mod Silkeborg IF.

Opdateres...

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bitmovin_analytics_uuid player.castr.com
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
__cf_bm castr.com
_clsk tvsyd.dk
_clsk tvsyd.dk
_pk_id.1.e3b9 player.castr.com
_pk_ref.1.e3b9 player.castr.com
_pk_ses.1.e3b9 player.castr.com
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com