Opringning sparer indlæggelser

Et lille service-opkald på telefonen sparer mange patienter for en ekstra tur på sygehuset. Den nye praksis har halveret antallet af genindlæggelser på organkirurgisk afdeling på Sygehus Lillebælt i Kolding.

Suzette Mikkelsen blev opereret for brok for fire uger siden. To dage efter operationen blev hun ringet op af den sygeplejerske, der var hendes kontakt på afdelingen.

- Man har den der vished om, at man kan få svar på de spørgsmål, der viser sig. Det giver en tryghed, siger hun.

Fejlagtige genindlæggelser

Organkirurgisk afdeling har lavet den nye ordning, fordi mange patienter tidligere blev usikre, hvis der opstod rødme, smerter eller andre uforudsete ting efter operationen. De spørgsmål gik patienterne så til deres egen læge med - og i for mange tilfælde besluttede den praktiserende læge fejlagtigt  at genindlægge patienten. 

Men ofte er der tale om misforståelser eller at patienten har glemt den information, som blev givet under indlæggelsen. Det prøver sygehuset nu at komme i forkøbet ved den faste oprigning to dage efter udskrivelsen.

Har allerede hjulpet

De mange opfølgende telefonopringninger har allerede hjulpet:
I første kvartal sidste år blev 54 patienter genindlagt i de første to døgn efter deres operation.

I samme periode i år er det tal reduceret til 21 - og det på grund af den nye ordning.