I Kolding er antallet af anmeldelser om socialt bedrageri er steget igennem årene, men det betyder samtidig, at kommunen får stoppet flere tilfælde af bedrageri. Kontrolgruppens arbejde har sparet Kolding Kommune for 4,9 millioner kroner.
- Stigningen viser en trist samfundsmoral. Samtidig kan vi se, at det langt fra kun er naboer, der prøver at genere hinanden. Vi ser også studerende og velfungerende familier, der snyder for egen vindings skyld, siger socialudvalgsformand i Kolding Kommune, Lis Ravn Ebbesen, til TV SYD.
I 2012 fik kommunen kun en besparelse på 2 millioner mod en besparelse på 4,9 millioner i 2013. Den store stigning skyldes, ifølge Lis Ravn Ebbesen, at kommunens forvaltninger nu snakker bedre sammen, og at de enkelte afdelinger er bedre til at give tips, hvis noget ser mistænkeligt ud.
År | 2011 | 2012 | 2013 |
---|---|---|---|
Modtagne anmeldelser | 236 | 233 | 360 |
Afsluttet med stop af ydelser | 105 | 98 | 176 |
Afsluttet uden snyd | 36 | 14 | 37 |
Samlede besparelse | 5,4 mio. kr. | 7,2 mio. kr. | 9,2 mio. kr. |
Kommunens besparelse | 2,5 mio. kr. | 2,0 mio. kr. | 4,9 mio. kr. |