Så skal skinnerne slibes igen

Banedanmarks gnistrende og støjende skinneslibetog kører igen i landsdelen. Fra onsdag nat er det skinnerne mellem Vamdrup og Kolding, som skal slibes.

Fra Kolding bevæger det ildsprudlende tog sig mod Fredericia og Fyn i den kommende uge.

Skinneslibetoget gnistrer og støjer, når det kører gennem landskabet.

Det ser nærmest ud som om, at der er gået ild i skinnerne under toget, men når støjen har lagt sig, og den sidste gnist er væk, så er det med til at forlænge sporets levetid.

- Efter at skinneslibetoget har gennemkørt en strækning, vil der være færre vibrationer i sporet fra togene. Det betyder, at der går længere tid imellem, at det er nødvendigt at justere sporet og udskifte skinner, sveller og skærver, siger vedligeholdelsesleder Pernille Skovrup.

Når skinneslibetoget med sine 32 nøjagtigt indstillede slibesten har været forbi, så tager det samtidig toppen af støjen, så naboerne vil opleve, at togene ikke larmer så meget, når de kører forbi.

Hver dag kører der over 3000 tog på det danske jernbanenet, og det slider på skinnerne. Skinneslibningen er derfor et vigtigt led i Banedanmarks vedligeholdelsesstrategi og selv om en nats kørsel koster 165.000 kroner, så er der god økonomi i at sende skinneslibetoget rundt i landet.

 

Skinneslibetoget kører efter følgende plan:

22.-23. januar: Vamdrup -Kolding
23.-24. januar: Fredericia-Kolding
25.-26. januar: Lunderskov-Middelfart
26.-27. januar: Frederica-Kavslunde
27.-28. januar: Fredericia-Kavslunde
28.-29. januar: Kavslunde-Aarup
29.-30. januar: Kavslunde-Aaryo
1.-2. februar: Aarup-Odense
2.-3. februar: Odense-Aarup
3.-4. februar: Tommerup-Aarup

Toget sliber skinner om aftenen og om natten, fortrinsvis mellem kl. 22 og kl. 5.

Om dagen holder skinneslibetoget og en materielvogn parkeret for at blive klargjort til næste nats kørsel. Den 23. januar holder det Esbjerg, fra den 24.-28. januar holder det i Kolding. Klargøringen kan give støjgener for de nærmeste naboer til banen.