Bilister fra både øst og nord holder tirsdag morgen i kø på motorvejen nord for Kolding.
Tre biler er involveret i det uheld, der skaber køer i sydgående retning.
Uheldet er sket kort efter motorvejskrydset, hvor E 45 og E 20 fletter lige før Kolding.
Kort før klokken 8 oplyser Vejdirektoratet, at ét spor er blokeret på grund af uheldet.
Køen er nu opløst.
Stort vejarbejde har markant positiv effekt: - Det kommer meget bag på mig
Bente Nissen (tv.), socialrådgiver og Mette Asmussen (th.), social og sundhedshjælper, er overraskede over effekten af vejarbejdet.
Foto: Thomas Hoffmann-Møller, tvSyd
Det omfattende vejarbejde på Østjyske Motorvej mellem Vejle S og Skanderborg S har helt sikkert frustreret flere. Men vejarbejdet har også haft en markant positiv effekt.
Den 38 kilometer lange strækning med vejarbejde, der skal udvide Østjyske Motorvej fra fire til seks spor, betyder hastighedsnedsættelse til 80 kilometer i timen samt indsnævrede spor.
Ikke just noget, der huer trafikanterne.
- Vi kører tit til Aarhus, også med hestetrailer, og det er nærmest en umulighed, fortæller Bente Nissen, trafikant på strækningen.
- Jeg har en mand, der kører lastbil, og han siger, at det er frygteligt, følger veninden Mette Asmussen, der er social og sundhedshjælper, op.
Vejarbejdet på Østjyske Motorvej ventes afsluttet i 2027.
Foto: Thomas Hoffmann-Møller, tvSyd
Trods irritationen over, at det ikke går så hurtigt og man kører tættere, så har vejarbejdet haft en markant positiv effekt på antallet af ulykker.
En evaluering fra Vejdirektoratet for perioden maj 2023 til udgangen af 2024 viser et stort fald i antallet af ulykker. For hele anlægsperioden forventes et fald på 37% holdt op mod det forventede niveau af ulykker uden vejarbejde.
- Det er et rigtig godt resultat. Trafikanterne har udvist rigtig god adfærd, og det takker vi dem for, siger John Kjærsgaard, projektchef hos Vejdirektoratet.
Det er ikke kun det samlede antal ulykker, der er faldet. Mængden af personskader har fulgt med og er reduceret med 26%, og generelt er personskaderne mindre alvorlige.
Den mest hyppige type ulykke, er bagendekollisioner.
Ensartet vejarbejde hjælper
Selvom vejarbejderne selvsagt har fokus på motorvejsudvidelsen først og fremmest, så har det ifølge projektchefen været en betydelig overvejelse for dem, hvordan man sikrer trafikanterne i perioden.
- Vi har gjort afmærkningerne så ensartet som muligt, så det billede man møder, når man kommer til vejarbejdet, er nogenlunde det samme på hele strækningen. Og det vil det vedblive hele vejen til vi er færdige, forklarer John Kjærsgaard.
John Kjærsgaard, projektchef hos Vejdirektoratet.
Foto: Thomas Hoffmann-Møller, tvSyd
Ikke bare under vejarbejdet har sikkerheden høj prioritet. Også efterfølgende forklarer han, at det ekstra spor i hver retning vil være lig større sikkerhed på motorvejen.
Skal man trække en læring ud af vejarbejdets positive effekt, som kan tages med videre, men også sikre kortest tid muligt med vejarbejde, så er det adfærden under kørsel.
- Vi kan lære, at trafikanterne skal blive ved med at følge vores anvisninger. Overholde hastighedsbegrænsningen, tage hensyn til hinanden og især de folk der arbejder på strækningen. Så tænker jeg, at vi kommer igennem det store projekt til tiden, siger John Kjærsgaard.
John Kjærsgaard sætter ord på, hvorfor antallet af ulykker er lavere under vejarbejdet.
- Det kommer meget bag på mig
For de to veninder, der har gjort pitstop langs motorvejen, kommer det som en overraskelse, at vejarbejdet, som de ser som en udfordring, har haft den positive effekt.
- Det kommer meget bag på mig, at ulykkerne er faldet. Det er meget smalle spor, og jeg synes faktisk, at det er ubehageligt at køre der, lyder det fra Bente Nissen.
Bente Nissen og Mette Asmussen er overraskede over vejarbejdets positive effekt
Omvendt kan de godt genkende, at deres adfærd under vejarbejdet, kan forklare udviklingen.
- Jeg tænker måske, at trafikanterne er lidt mere vågne, for det er man nødt til, når man kører herude, fortæller Mette Asmussen om oplevelsen med de indsnævrede spor.
- Man sætter nok ikke bare bilen på autopilot, og man holder lidt mere fast i rattet. Jeg er i hvert fald meget mere opmærksom, når jeg kører her, fastslår Bente Nissen.
Projektet anslås at koster 3.505 millioner. Arbejdet ventes færdig i 2027.
I dag begynder retssag mod 15-årig dreng efter stenkast fra motorvejsbro
En 15-årig dreng skal onsdag for retten - sigtet for 11. oktober 2024 at have kastet en sten fra en motorvejsbro ved Fredericia.
En bil blev ramt, og tiltalen drejer sig om at udsætte andre for fare, skønt ingen kom til skade.
Hændelsen skete kort for midnat, og Sydøstjyllands Politi sagde efterfølgende, at de har videoovervågning af to unge, som kaster en genstand for motorvejsbroen.
tvSyd er til stede i Retten i Kolding og dækker sagen.
Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier.
Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps.
Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden.
Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.
Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.
Navn
Udbyder
csrftoken
instagram.com
bcookie
LinkedIn
bscookie
LinkedIn
csrftoken
instagram.com
JSESSIONID
LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate
tvsyd.dk
jwplayerLocalId
tvsyd.dk
lang
LinkedIn
lang
LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY
YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY
youtube.com
li_gc
LinkedIn
lidc
LinkedIn
tableau_locale
public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale
public.tableau.com
Statistikcookies
Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.
Navn
Udbyder
_cbt
Chartbeat
_cb
Chartbeat
_cb
Chartbeat
_cb
Chartbeat
_cb_expires
Chartbeat
_cb_svref
Chartbeat
_cb_svref
Chartbeat
_cb_svref
Chartbeat
_cb_svref_expires
Chartbeat
_cbt
Chartbeat
_chartbeat2
Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2
Chartbeat
_chartbeat2_expires
Chartbeat
_chartbeat4
Chartbeat
_chartbeat4
Chartbeat
_chartbeat4_expires
Chartbeat
_v__cb_cp
Chartbeat
_v__cb_cp
Chartbeat
_v__cb_cp_expires
Chartbeat
_v__chartbeat3
Chartbeat
_v__chartbeat3
Chartbeat
_v__chartbeat3_expires
Chartbeat
bitmovin_analytics_uuid
player.castr.com
ebx_webtag_
Echobox
userId
tvsyd.dk
Ikke tildelte cookies
Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.
Navn
Udbyder
__cf_bm
castr.com
_clsk
tvsyd.dk
_clsk
tvsyd.dk
_pk_id.1.e3b9
player.castr.com
_pk_ref.1.e3b9
player.castr.com
_pk_ses.1.e3b9
player.castr.com
pusherTransportTLS
no-domain
sentryReplaySession
no-domain
tv_syd_session
tvsyd.dk
Nødvendige cookies
Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.
Navn
Udbyder
app_banner_enabled
tvsyd.dk
breaking
tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed
tvsyd.dk
CookieConsent
tvsyd.dk
frequencyCategoryV2
tvsyd.dk
frequencyCategoryV2
tvsyd.dk
recencyCategoryV2
tvsyd.dk
recencyCategoryV2
tvsyd.dk
recencyLastVisitV2
tvsyd.dk
recencyLastVisitV2
tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent
tvsyd.dk
visitedPagesV2
tvsyd.dk
visitedPagesV2
tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2
tvsyd.dk
XSRF-TOKEN
tvsyd.dk
Præference-cookies
Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.
Navn
Udbyder
NID
Google
Markedsføringscookies
Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.