Valgkamp med kolonihave og kanelsnegle

Tyve tons valgkamp rullede ind i Kolding i dag. Det er Dansk Folkepartis spidskandidat, Morten Messerschmidt, som bruger en kørende kolonihave og deler lakridspiber og kanelsnegle ud i sin kampagne.

Valget til Europa-Parlamentet finder sted om præcis en uge. Og danskerne modtager i disse dage deres valgkort. Men ellers er det svært at råbe danskerne op.

-Politikerne skal ?larme? mere ved et valg til Europa-Parlamentet, siger Christian Elmelund Præstekær, valgforsker ved Syddansk Universitet, til TV SYD. Mere end til kommunal- og Folketingsvalg. Det skyldes, at vælgerne ikke føler, at parlamentet har så stor betydning for deres hverdag.

Der ventes kun en valgprocent på omkring 50 næste søndag.

- Politikerne har taget konsekvensen af, at Europa-Parlamentet har stigende indflydelse. Det er ikke længere en retræte-post for top-politikere, siger Christian Elmelund Præstekær.

Morten Messerschmidt kører rundt med kæmpe-bussen, som ligner den, som Lars Bom kørte rundt med i ?Rejseholdet?. Inden i er indrettet noget så ærkedansk som en kolonihave.

- Den fylder lidt i landskabet, og den vækker også opsigt, siger han til TV SYD.

- Politik og valgkamp skal jo både være sagligt og også lidt festligt.

Derfor han han sat EU-politik på menuen med lakridspiber og kanelsnegle.

- I en valgkamp er der brug for både de hårde og alvorlige budskaber, men at man også kan mødes omkring det, der har været lidt mere kulørt i EU-debatten de senere år. Nemlig forbuddet mod vores lakridspiber, som heldigvis blev stemt ned, og spørgsmålet om vi må beholde vores kanelsnegle.

Se flere eksempler på, hvordan EP-kampagne fører og hør valgforskerens vurdering i TV SYD kl. 19.30.