Vamdrup-fly redder Karup Lufthavn

Flyselskabet Danish Air Transport, der har hjemme i Vamdrup, redder Karup Lufthavn, når selskabet overtager flyvningen mellem Karup og København fra norske Norwegian, der opgiver flyvningerne fra Karup i slutningen af marts.

Ruten mellem Karup og København er den altovervejende aktivitet i lufthavnen på heden - og uden den var der ingen lufthavn.

Danish Air Transport (DAT) står allerede i dag for selve beflyvningen til og fra lufthavnen, fordi Norwegian gennem længere tid har hyret selskabet til at gøre det. Men fremover bliver det altså DAT, som selv bestemmer antallet af flyafgange, flytyper og serviceniveau.

DAT vil have to fly stationeret i Karup. Det betyder optimale afgangstider for de rejsende, da første afgang er kl. 06.40 fra Karup og sidste afgang kl. 22.30 fra København. Ruten vil både blive betjent af en MD83 med plads til 165 passagerer og en ATR72 med plads til 66 passagerer.

Der vil være mere end dobbelt så meget kapacitet om morgenen fra Karup, og tilsvarende om eftermiddagen fra København, end der er i dag,

- Vi har indgået en interline-aftale med SAS og det betyder, at man kan købe billetter fra de destinationer, som DAT flyver fra, og direkte videre ud til andre destinationer med SAS. Der er tale om en fuld interline-aftale med billetsamarbejde, bagage-gennemcheck, hjælp ved driftsforstyrrelser og ufrivillige overnatninger, gennemgangspriser og fuld service til børn, som rejser alene ), siger Jesper Rungholm, adm. direktør i DAT.

I dag har Karup Lufthavn årligt omkring 130.000 rejsende. Det er mål at nå op på 250.000 i 2016, siger Erik Jakobsen, lufthavnschef i Karup, som har store forventninger til at DAT-samarbejdet.

DAT, der har hjemsted i på koldingegnens lufthavn i Vamdrup, flyver i forvejen indenrigs mellem Bornholm og København og til sommer også mellem Bonholm og Billund.

Jesper Rungholm, adm. direktør i DAT, siger om den nye opgave for Vamdrup-flyselskabet - varighed 56 sekunder: