Parti raser over anonym nazi-annonce

Anonyme beskyldninger om nazisme og falskhed har ramt Slesvigsk Parti, da en annonce søndag var på forsiden af JydskeVestkysten med afsenderen 'ærlige frie danske sønderjyder'.

Spidskandidat hos Slesvigsk Parti, Carsten Leth Schmidt, fik sig lidt af et chok, da han i går åbnede sin søndagsavis.

En person havde indrykket en annonce, hvor vedkommende opfordrer til ikke at stemme på det tyske mindretal.

quote

Med det budskab, der insinuerer man noget med nazitiden, og det er uhørt, at man vil føre sig frem med det i en moderne debat.

Carsten Leth Schmidt, spidskandidat, Slesvigsk Parti, Haderslev

Annoncen nævner ikke specifikt Slesvigsk Parti, men Carsten Leth Schmidt er ikke i tvivl om, at den er rettet mod det parti, han står i spidsen for. 

Annoncen beskylder blandt andet partiet for at være falsk og slesk:

- At man laver et ordspil med 'magt kan de li det sleske parti' i stedet for det slesvigske, det synes jeg er langt under bæltestedet, siger Carsten Leth Schmidt.

Annoncen er underskrevet 'ærlige frie danske sønderjyder', men der findes ikke nogen forening eller parti under det navn. 

- Det her er en anonym annonce, og vi har ikke kunnet identificere de personer, der står bag, og det synes jeg rent faktisk er tragisk, siger Carsten Leth Schmidt.

Slesvigsk Parti ramt af anonyme beskyldninger om nazisme og falskhed.
Slesvigsk Parti ramt af anonyme beskyldninger om nazisme og falskhed.
Foto: Thomas Lund
quote

At man laver et ordspil med 'magt kan de li det sleske parti' i stedet for det slesvigske, det synes jeg er langt under bæltestedet.

Carsten Leth Schmidt, spidskandidat, Slesvigsk Parti, Haderslev

Carsten Leth Schmidt mener, at de ukendte annoncører går langt over stregen, når de trækker nazi-kortet:

- Med det budskab, der insinuerer man noget med nazitiden, og det er uhørt, at man vil føre sig frem med det i en moderne debat.

Efter TV SYDs henvendelse til JydskeVestkysten har de erkendt, annoncen ikke skulle være bragt.

- Vi erkender, at det er en fejl, og at vi ikke skulle have bragt annoncen. Annoncens ordlyd gør, at vi ikke vil bringe den. Annoncen skulle have været forbi mig, og det er en menneskelig fejl, at den ikke kom det, siger Peter Orry, ansvarshavende redaktør, JydskeVestkysten.

Annoncens tekst: