Kim skal af med kvart million for glemt nummerplade - nu ændres reglerne

Forsikringsbranchen begynder at sende opkrævninger i e-Boks, så borgerne opdager det.

Kim Nielsen fra Haderslev skylder en kvart million kroner. 

Fordi han skippede forsikringen på sin gamle motorcykel, der ikke kunne køre, og derefter glemte at indlevere nummerpladen. 

Han blev pålagt dagsgebyrer på 250 kroner i to år og ni måneder, godt tusind dage, inden han fik en besked i sin e-Boks om, at sagen blev sendt i Fogedretten. 

Kim Nielsen oplyser, at han indtil da ikke havde set eneste opkrævning. 

Kravet kom fra forsikringsbranchens garantifond, DFIM, som efter TV SYD's omtale erkender, at mange danskere skylder urimeligt store beløb for dagsgebyrer, der er løbet op. Fonden havde ved årsskiftet 5.573 aktive sager ved Fogedretten, hvor borgerne skyldte 109.000 kroner i gennemsnit. 

Der gik typisk 62 uger, inden skyldnerne blev indkaldt til Fogedretten.

quote

Vi indfører et gebyrloft, som vil gælde fremtidige og verserende sager

Maria Clausen, direktør for DFIM

- Enkelte borgere kan komme til at skylde mange penge, så derfor indfører vi en ny model for opkrævning. Vi har nu mulighed for at sende breve digitalt og vil gøre mere for at få de borgere i tale, som fortsat har et uforsikret motorkøretøj indregistreret. Samtidig indfører vi et gebyrloft, som både vil gælde fremtidige og verserende sager, skriver DFIM's direktør Maria Clausen i en mail til TV SYD.

DFIM (Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring) har ikke besvaret TV SYD's spørgsmål om, hvor højt loftet bliver. 

Pligt til at begrænse tab

Alle de danske forsikringsselskaber er medlemmer af DFIM, der skal sikre, at færre kører rundt uden den lovpligtige ansvarsforsikring. Ved at inddrive bøder bliver der penge til at betale modparter og ofre, hvis ejeren af en uforsikret motorcykel eller bil er skyld i en skade.

Folketinget gav per 1. januar 2019 foreningen lov til at opkræve gebyrer på 250 kroner for hver dag, et køretøj er registreret uden en forsikring. Men den lov bør Folketinget kigge på igen, mener Venstres retsordfører Preben Bang Henriksen, som også er advokat. 

quote

Når man opkræver dagsgebyrer har man pligt til at begrænse folks tab

Preben Bang Henriksen, retsordfører for Venstre

- Meningen med dagsgebyrer er jo at presse folk til at lade sig forsikre eller indlevere nummerpladerne. Men der er jo ikke meget pression i det, hvis folk slet ikke ved, at der opkræves 250 kroner om dagen. Når man opkræver dagsgebyrer har man pligt til at begrænse folks tab, og hvis der ikke kommer styr på det, så må vi ændre på lovgivningen, siger Preben Bang Henriksen til TV SYD. 

Også folketingsmedlemmerne Peter Kofod (DF), Henrik Frandsen (M) og Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) har kritiseret garantifondens manglende information til skyldnerne. 

FDM vil have politisk handling

Preben Bang Henriksen understreger, at formålet med loven er god. Ved udgangen af 2018 var der knap 50.000 uforsikrede køretøjer i Danmark, og det er nu faldet til godt 8.600.

- Men vi må ikke have en situation, hvor mange danskere oparbejder en stor gæld uden at vide det, siger han. 

Samme holdning har Torben Lund Kudsk, som er afdelingsleder i bilisternes landsorganisation, FDM. 

- Her må politikerne stramme op. Vi støtter lovens formål, men det kan ikke være lovgivernes mening, at mennesker i løbet af en måned skal skylde 7.500 kroner, og at de på et år kommer op på at skylde 90.000 kroner. Uden at vide det og uden at ville bryde loven. Man har ikke gjort nok for at gøre de mennesker opmærksomme på, at de skylder penge, siger Torben Lund Kudsk til TV SYD. 

Mange må føle sig snydt

I Haderslev går Kim Nielsen og håber på, at de ændrede regler kan komme ham til gode. Det samme gør hans advokat, Mogens Broe-Andersen fra Buch Advokater.

- Ideen med at lave et loft er udmærket, men det er svært at vurdere effekten, når vi ikke kender beløbsgrænsen. Jeg tænker også, at der er mange sager, hvor folk for længst har betalt større beløb. De må føle sig snydt, når de ser, at man så efterfølgende ændrer på administrationen af dagsgebyrerne, siger Mogens Broe- Andersen.