Udskældt nummerplade-bøde giver langt færre biler uden forsikring

I 2019 indførte Folketinget høje dagsgebyrer for uforsikrede køretøjer. Siden er antallet faldet markant, men opkrævningsmetoderne kritiseres kraftigt.

Antallet af uforsikrede bilejere og motorcykelejere er faldet i de seneste fire år. Ved udgangen af 2018 var der knap 50.000 uforsikrede køretøjer, og det er nu faldet til 8652. Det er et fald på 82 procent. 816 af de uforsikrede køretøjer hører til i Syd- og Sønderjylland.

Det viser nye tal fra DFIM (Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring). Siden 1. januar 2019 har garantifonden opkrævet dagsgebyrer fra de ejere af indregistrerede køretøjer, som ikke har tegnet en ansvarsforsikring eller indleveret deres nummerplader.

250 kroner om dagen

Gebyret er på 250 kroner om dagen, og det har hjulpet, vurderer Maria Clausen, som er direktør for DFIM.

quote

Det motiverer borgerne, at de uden en forsikring risikerer at betale millioner af kroner i erstatning

Maria Clausen, direktør, Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring

- Vi har sendt cirka 43.000 varselsbreve til ejere og brugere af køretøjer, som var i Motorregistret, men som ikke havde den lovpligtige ansvarsforsikring. Så længe man skylder dagsgebyr, kan man ikke købe en forsikring på et køretøj i noget forsikringsselskab. Det motiverer borgerne, at de uden en forsikring risikerer at betale millioner af kroner i erstatning, hvis de forvolder skade på andre med deres køretøj, siger Maria Clausen til TV SYD.

Glemt nummerplade kostede kvart million

Som TV SYD fortalte for nylig, så er DFIM’s opkrævningsmetoder problematiske. DFIM’s årsrapport fra 2021 viser, at der ved udgangen af 2021 var 5573 aktive sager ved Fogedretten med et samlet krav på 611 millioner kroner. Det er 109.636 kroner i gennemsnit pr. sag.

Kim Nielsen fra Haderslev trådte frem i TV SYD og fortalte om sin egen sag. Han afkræves over en kvart million kroner for ikke straks at have afleveret nummerpladen fra sin gamle motorcykel. Han oplyser, at der gik over 1000 dage, inden han var opmærksom på kravet, som løb op i 252.500 kroner.

Opkrævningsmetoderne, hvor mange først sendes i Fogedretten efter over et år, møder kraftig kritik fra folketingsmedlemmer og fra Forbrugerrådet. I Kim Nielsens tilfælde gik der to år og ni måneder, og kritikere påpeger, at det ligner en bevidst strategi fra DFIM at lade beløbene vokse.

Betaler for skader

Alle danske forsikringsselskaber er medlemmer af DFIM, som udbetaler erstatning til den skadelidte, hvis modparten er uforsikret. Derefter forsøger DFIM at opkræve det fulde beløb hos skadevolderen.

Opgaven med inddragelse af nummerplader på køretøjer, hvor forsikringen er afmeldt, lå tidligere hos politiet. Men opgaven overgik til Skat, da Skat overtog registreringen af køretøjer. Efterfølgende steg antallet af køretøjer uden forsikring.

Centralregisteret for Motorkøretøjer (CRM) hørte under politiet indtil udgangen af 2007, hvorefter det overgik til SKAT fra 1. januar 2008. Fra den 6. juni 2012 er CRM erstattet af Det Digitale Motorregister (DMR), som fortsat er i drift i dag.
Centralregisteret for Motorkøretøjer (CRM) hørte under politiet indtil udgangen af 2007, hvorefter det overgik til SKAT fra 1. januar 2008. Fra den 6. juni 2012 er CRM erstattet af Det Digitale Motorregister (DMR), som fortsat er i drift i dag.
Foto: Troels Sørensen, TV SYD

Der var knap 50.000 uforsikrede køretøjer ved udgangen af 2018, inden Folketinget ændrede loven, så DFIM kunne opkræve dagsgebyrer. Lovændringen fik cirka 25.000 ejere til hurtigt at tegne en forsikring, og siden er antallet altså faldet yderligere.

Klipper plader om natten

Politiet klipper også fortsat nummerplader, når der er tid. Det forklarer vicepolitiinspektør Knud Reinholdt, som leder færdselsafdelingen i Syd- og Sønderjyllands Politi.

quote

De lister bruger vi specielt i de sene nattetimer

Knud Reinholdt, leder af færdselsafdelingen i Syd- og Sønderjyllands Politi.

- Det sker dels under den daglige patruljering, hvor ANPG (Automatisk nummerpladegenkendelse) blandt andet giver mulighed for at afsløre køretøjer, hvor forsikringen er udløbet eller afmeldt. Desuden får vi ugentlige lister med forsikringssager. De lister bruger vi specielt i de sene nattetimer, hvor der er mulighed for at prioritere denne indsats, siger Knud Reinholdt.

TV SYD har bedt både Syd- og Sønderjyllands Politi og Sydøstjyllands Politi oplyse, hvor ofte de klipper pladerne på uforsikrede køretøjer, men det har ingen af de to politikredse indtil videre kunnet svare på.