Esbjerg står ved en skillevej

En omvendt oliekrise og en synkende havbund kan betyde, at den olie, Esbjerg har levet højt på i de sidste 50 år, snart stopper med at flyde.

Det er dyrt at hente olie op fra havets dyb i Nordsøen. Og når olieprisen samtidig er i bund, som den nu har været i to år, så har det konsekvenser for den danske olieproduktion.

- Lige nu har vi fem rigge, der ligger her og er arbejdsløse, fordi det ikke kan betale sig at have dem i drift, fortæller vicedirektør i Semco Maritime i Esbjerg, Verner Andersen til TV SYD.

quote

Lige nu har vi fem rigge, der ligger her og er arbejdsløse, fordi det ikke kan betale sig at have dem i drift

Verner Andersen, vicedirektør, Semco Maritime

Virksomheden servicerer Mærsk og andre offshoreselskaber på havet. Blandt andet med mandskab, der lejes ud, når der er brug for det. 

Vicedirektør i Semco Maritime forklarer, hvorfor der ligger fem arbejdsløse borerigge i Esbjerg Havn.

- Det er både ingeniører og håndværkere og selv sygeplejersker, fortæller Verner Andersen.

Imidlertid er det smalle tider i oliebranchen. Og netop de fem borerigge i havnen er et godt billede på krisen, mener Verner Andersen.

-  Med den lave oliepris ville det ikke være en god forretning at have dem i drift. De kan koste helt op til halvanden million i drift pr. dag, for der er typisk en 80-100 mands besætning, som skal arbejde, og hvis det så viser sig, at en efterforskningsbrønd er tom, så er det mange millioner, der bare skal betales, forklarer Verner Andersen.

Branchen er presset

Det er ikke kun den lave oliepris, der presser branchen.

Også vilkårerne på Nordsøen, gør det dyrt at udnytte havets sorte guld. I starten af olieeventyret kunne man kun udnytte få procent af oliereserverne under havet, men i løbet af de 50 år der er gået, siden det første oliefund i Nordsøen, har forskning betydet, at man nu kan hive omkring 27-28 pct. af olien op.

Men det gør undergrunden porøs, og Tyrafeltet i Nordsøen er begyndt at synke. At udnytte feltet yderligere kræver ifølge Mærsk store ressourcer, og derfor truer koncernen nu med helt at lukke ned for produktionen, hvis ikke de får nogle mere lukrative vilkår at arbejde under. Det forhandler de lige nu med den danske stat om.

Esbjergs sidste olie

Og den situation bekymrer olieentusiast, historiker Morten Hahn-Pedersen, der i mange år har forsket i Esbjergs olieeventyr.

quote

- Hvis man ikke gør tingene rigtigt, så kan det blive den sidste olie.

Morten Hahn-Pedersen

- Hvis man ikke gør tingene rigtigt, så kan det blive den sidste olie, siger han.

Hele Esbjergs fremtid afhænger ifølge ham, af de forhandlinger, der foregår i øjeblikket.

- Esbjerg står ved en skillevej. De beslutninger, der skal tages politisk nu, er de vigtigste beslutninger i Esbjergs historie siden Den Danske Rigsdag vedtog at anlægge Esbjerg Havn, siger Morten Hahn-Pedersen.

Halfdan-feltet blev fundet i 1999 og udbygges stadig.
Halfdan-feltet blev fundet i 1999 og udbygges stadig.
Foto: Morten Hahn-Pedersen: Mærsk Olie og Gas - Fra danske til internationale operationer, Gyldendal Business 2016.

Verner Andersen er dog knap så bekymret. Han mener nok, man skal finde en løsning. På den ene eller anden måde.

- Esbjerg er Danmarks energimetropol. Den er stærk både indenfor olie og gas og bestemt også indenfor vind. Fire af fem havmøller bliver sendt ud af Esbjerg Havn. Så det er godt Esbjerg har de to ben at stå på. De fleste olie og gas virksomheder har sadlet om og laver en del til vind, og så bruger man kræfterne der, indtil olie og gas kommer op igen, siger Verner Andersen til TV SYD.

Han har været i oliebranchen siden 1991, og garvet som han er, har han allerede oplevet adskillige oliekriser.

Derfor er han også sikker på, at olieprisen nok skal stige igen.

- Denne krise er lidt anderledes, fordi den har varet så længe, men priserne skal nok komme op igen. Det er udbud og efterspørgsel, siger Verner Andersen.