Dagbog: OL er slut for mig - jeg hepper på de andre

Sejleren Michael Møller Hansen fra Fredericia er til sit første OL, efter hver konkurrence vil han skrive dagbog på tvsyd.dk.

Dag 5:

Lang dag med sejlads på to forskellige baneområder. Først på tv-banen og så langt slæb ud i de store bølger til sidste sejlads ved det her OL.

I første sejlads laver jeg endnu engang en perfekt start og kan holde sporet ud til venstre side af banen. Lykkedes endelig med at sætte en hel sejlads sammen uden de store fejl og så er jeg tilbage i topplaceringerne med en femteplads.

Anden sejlads var udenfor bugten i de store dønninger. Vigtigt at få omstillet teknikken til de nye forhold! Endnu en kanonstart og god fart i de tekniske forhold, holder mig helt fremme i sejladsen. Midt på andet kryds ligger jeg vel 6-7 stykker, da det utænkelige sker: jeg taber skødet ud af hånden og kæntrer til luv.

15 sejlere overhaler mig, mens jeg kæmper med at få rejst båden op igen. Matematikken vil det faktisk så uheldigt, at det koster fire placeringer i den samlede stilling, hvor jeg rykker ned på 25. pladsen.

Dagens kæntring er egentlig et godt billede på mine oplevelser af den sidste uges sejladser. Jeg har startet rigtig godt og ofte været med fremme i sejladsen. Men jeg har alt for mange gange smidt top-10 placeringer væk med taktiske og tekniske fejl. Sport på det højeste niveau er bare ubarmhjertigt og selv de mindste fejl bliver straffet – netop det både elsker og hader jeg ved elitesport.

Michael Møller Hansen i sejlads i sin Laser.
Foto: William West, AFP/Scanpix

OL er slut for mit vedkommende. Men jeg bliver hernede den næste uge og hepper på de andre danske atleter, startende med Anne-Marie i radialernes medalrace mandag.

Dag 4:

Jeg bliver næsten aldrig søsyg, i dag var en undtagelse. De sidste dages blæsevejr har skabt kæmpe dønninger og da vinden udeblev først på dagen lå vi og drev rundt i dønningerne - noget af en gyngetur. Vinden kom heldigvis efter en time og søsygen forsvandt.

Jeg var opsat på at tage revanche fra i forgårs og vise, at jeg også kan være med ude i bølgerne. To gode starter og bedre fart i dag gav top-10 placering ved topmærket i begge sejladser. Fedt at være tilbage deroppe, men det ender med at blive noget af en stolpe-ud dag, hvor jeg har lige så dårligt styr på 2. kryds, som jeg havde godt styr på 1. kryds. Det er rigtig dyrt i et tæt laserfelt og koster vel 10 placeringer i begge sejladser.

Jeg har gode takter i løbet af sejladserne. Men jeg mangler at få sat en hel sejlads sammen. Det kan jeg passende gøre i morgen (lørdag red.), når vi sejler på tv-banen fra kl. 18.

Dag 3:

Helt vilde forhold i dag, med bølger i mastehøjde og RIGTIG meget luft. I perioder på læns handlede det mest af alt om at undgå en kæntring. Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg er meget skuffet med min præstation i dag. Jeg har over de sidste par måneder trænet meget på min fart i blæsevejr, men det gav på ingen måde pote i dag. Uden farten er det bare ikke muligt at lave topresultater i de hårde forhold vi havde i dag. Jeg fortsætter med at lave gode starter, så grundlaget for de gode sejladser er der stadig.

Kroppen er træt, så det skal blive godt med en hviledag i morgen. Hviledagen er i lige så høj grad for hovedet, jeg skal have nulstillet dagens skuffelse og ud at vise mit topniveau lørdag og søndag. Lørdag sejler vi igen på Copacabana banen, så det er en oplagt mulighed for at tage revanche for i dag.

Dag 2:

Jeg er vel det man kalder mellemfornøjet med dagens sejladser. Fokus var ”To gode starter og angribende tilgang banen rundt”, det lykkedes jeg rigtig godt med. To starter der ikke kan udføres bedre, og jeg lykkedes også med at udføre min strategi for krydset. MEN det hjælper bare ikke ret meget, når det viser sig, at strategien i begge sejladser var forkert. Jeg gav mig selv muligheden for to rigtigt gode sejladser i dag, men forkerte beslutninger banen rundt koster bare rigtig mange point i et tæt laserfelt. Jeg havde simpelthen ikke nøglen til at forudsige vinden i dag. Det er dog ikke helt håbløst at lave to placeringer midt i feltet på en dag, hvor jeg ikke rammer rigtigt på kryds, det vidner om et bundniveau, jeg skal løfte mig fra i morgen.

quote

Jeg havde simpelthen ikke nøglen til at forudsige vinden i dag

Michael Møller Hansen, sejler

I morgen bliver en helt anden dag, der skal vi sejle ud for Copacabana. Det vil sige store atlanterhavsdønninger og mere søbrise lignende vindforhold. De lover i øvrigt meget vind i morgen, så det bliver en fysisk rigtig hård dag. Jeg tager de gode starter med til i morgen og er klar til at hænge mine ben ihjel – der er hvile fredag, så ingen kræfter skal spares.

Dag 1:

Det er altid med en god portion nervøsitet, man går ind til et vigtigt stævnes første sejlads. Det bliver ikke mindre, når konkurrencen er OL. Man kan ikke gøre så meget andet end at arbejde for at få den bedst mulige start på konkurrencen. Men hvilken forløsning, når man så kommer godt fra i gang. Det var præcis, hvad jeg gjorde i dag, en god start og den rigtige strategi på venstre side af banen gav pote, og jeg runder første topmærke som treer – fedt! Vinden er meget ustabil resten af sejladsen og får ikke helt taget de rigtige beslutninger, det koster tre både. I anden sejlads bliver jeg klemt i starten, det bliver altså straffet i et olympisk felt og jeg får aldrig rigtig mulighed for at sejle frit. Jeg får i dag vist, at når jeg er angribende og kommer godt fra start, kan jeg være med helt i toppen. Det er vigtigt at tage med videre til de næste dage – jeg bliver ved med at jagte topplaceringer, så må det briste eller bære.

På trænersiden var jeg i den grad privilegeret i dag: Jesper Bank og Thomas Jacobsen. Vi havde et rigtig godt samarbejde og var sammen skarpe på, hvad der var afgørende for et godt resultat i dag. Medaljevindere har bare et skarpt blik for den slags.

En lille side note: Jesper stod noget nervøs i trænerbåden og så mig sejle ud mod venstre side i første sejlads, Han troede på at højre siden var det rigtige valg. Jeg fik ret og en fantastisk start på OL,

Jeg ser frem til at følge op i morgen med to gode starter og en angribende tilgang banen rundt.

Michael Møller Hansen i sin laser.