Play

Alarmer sladrede om demensramt forud for voldssag - nu kritiserer familien plejehjemmet

Billedet er en visualisering og ikke en nøjagtig gengivelse af hændelsen den 9. december. Grafik: Benjamin René Klindt Nielsen, TV SYD
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Selv om alarmerne lød, forlod en 75-årig mand ubemærket sin bolig og endte med at koste en medbeboer livet på det plejehjem, hvor de begge boede.

- Hvis personalet havde reageret på de alarmer, der gik, så var det uheld aldrig sket.

Så kontant lyder udmeldingen fra Allan Sørensen, der er søn til en 75-årig demensramt mand.

Sidste år blev hans far omdrejningspunktet i en sag fra plejehjemmet Kongebrocentret i Christiansfeld.

Medarbejderen på Kongebrocentret reagerede på alarmen men registrerede, at beboeren ikke var ude i fællesarealerne, og medarbejderen antog derfor, at beboeren var inde i boligen

Gitte Meyer, plejehjemschef, Kolding Kommune

Tidligt om morgenen den 9. december 2023 forvildede han sig ind i boligen til en 99-årig kvinde, der også boede på plejehjemmet. På grund af sin demenssygdom troede han angiveligt, at han var i sit eget hjem og blev vred, da kvinden forsøgte at få ham ud. Han skubbede hende omkuld, og hun fik så alvorlige skader, at hun måtte opereres samme aften.

Dagen efter døde hun på Kolding Sygehus.

Styrelsen for Patientsikkerhed bad efterfølgende Kolding Kommune om en redegørelse af forløbet og konkluderede, at personalet havde gjort, som det skulle både i tiden op til hændelsen og den pågældende morgen.

Men den demensramte mands familie savner, at kommunen tager ansvar.

- Alarmerne bliver sat op, fordi man ved, at han står op af sengen og vandrer rundt om natten, men hvis ikke der er nogen, der reagerer på dem, så kan det være lige meget med de alarmer. Så er de bare en falsk tryghed, siger Allan Sørensen.

11 alarmer gik

Mette Rauff er tidligere ansat på Kongebrocentret og var på arbejde om morgenen den 9. december sidste år. Hun fortæller til TV SYD, at der var fire alarmer installeret i den 75-åriges lejlighed. To bevægelsesalarmer og to døralarmer ved henholdsvis terrassedøren og døren ud til fællesrummet.

Hun mener ligesom familien, at hændelsen kunne været undgået, hvis nattevagterne havde reageret.

Den 9. december sidste år forvildede den 75-årige demensramte mand sig ind til den 99-årige kvinde mellem klokken 6.30 og 7. Foto: Kristoffer Hauervig Daugaard

Under retssagen mod den 75-årige demensramte mand kom det frem, at der natten og morgenen op til den 9. december gik 11 alarmer mellem klokken 2 og 6.25.

Klokken 6.25 forlod han sin bolig sidste gang, inden han gik over til den 99-årige kvinde.

Her er Kolding Kommunes svar på kritikken:

TV SYD har stillet følgende overordnede spørgsmål til Kolding Kommune. Plejehjemschefen havde sagt ja til et interview, men aflyste, da hun så spørgsmålene og har i stedet sendt os et skriftligt svar.

26/11 - spørgsmålene:

 Alarmerne:

  • I skriver i redegørelsen til Styrelsen for Patientsikkerhed, at nattevagterne reagerede straks på døralarmen hos den 75-årige klokken 6.25 den 9. december. Hvad gjorde de helt konkret?

  • I redegørelsen til styrelsen skriver plejehjemslederen, at der den pågældende nat og morgen gik fire alarmer i alt mellem klokken 02 og 6.25, men i Retten kom det frem, at der gik 11 alarmer i samme tidsrum. Alarmloggen stammer fra politirapporten, som er lavet på baggrund af oplysninger fra plejehjemmet. Hvordan hænger det sammen?

  • I journalen fra den 9. december står der, at nattevagten har fortalt, at den 75-årige har sovet godt den nat, og at han først er vågnet klokken 6. Hvordan hænger det sammen med, at der er gået 11 alarmer den nat?

Plejen:

  • Hvad blev adfærdsskemaet over den 75-åriges søvn brugt til, og hvilke tiltag blev der sat i værk på baggrund af det?

  • Hvorfor bad plejehjemsledelsen ikke om ekstern hjælp, da det stod klart, at man ikke kunne spørge den 75-åriges svigerdatter til råds?

  • To demenseksperter har set dele af den 75-åriges journal og siger, at det er tydeligt, at han ikke er i trivsel. Hvad var jeres billede af ham?

  • Familien til den 75-årige har følt, at I har pakket jer om jer selv i den her sag. Da savner, at I som kommune tager jeres del af ansvaret. Hvad har I af ansvar i den her sag?

28/11 - svar fra Gitte Meyer:

Indledningsvis ønsker Kolding Kommune igen at udtrykke, at det er en ulykkelig sag. Vi har stor forståelse for den situation, som ulykken har medført for den dømte og de pårørende til dømte samt for de efterladte til afdøde, og sagen har også påvirket ledelsen og vores medarbejdere meget.

Der har været omtalt en række alarmer i retssagen. Der er installeret bevægelsesalarmer inden i boligen, som også indgår i opgørelsen af alarmer, som personalet ved indikere at borger er inde i boligen og derfor ikke reagerer på.

Ved døralarmer skal personalet reagere og vurdere om borger skal guides tilbage på stuen. Vedrørende døralarmen kl. 6:25 den 9. december 2023  tilføjes, at medarbejderen på Kongebrocentret reagerede på alarmen men registrerede, at beboeren ikke var ude i fællesarealerne, og medarbejderen antog derfor, at beboeren var inde i boligen. Samtidig gik der et akut nødkald fra en anden beboer.

Et akut nødkald betyder, at der er en borger, der har brug for hjælp her og nu, og medarbejderen foretager en faglig vurdering at prioritere det akutte nødkald.

Generelt kan siges, at der går mange alarmer – både bevægelses- og døralarmer - i et stort plejecenter med fire huse og personalets prioritet er altid, at man skal gå så hurtigt, man kan, på baggrund af en konkret faglig vurdering.

Men man kan stå midt i en anden opgave, f.eks. en forflytning af en borger i lift. I det tragiske tilfælde den 9. december 2023 er det vores vurdering, at der var et meget kort tidsrum – måske blot 5 minutter, hvor hændelsen kunne ske, mens medarbejderen var kaldt til anden alarm.

Kommunen har efter ulykken gennemgået sine procedurer og ikke foretaget ændringer i retningslinjer m.v. Kommunen retningslinjer har også været forelagt Styrelsen for Patientsikkerhed, uden at Styrelsen havde bemærkninger til disse.

Vi har fortsat fokus på at instruere personale om, hvordan man forholder sig ved alarmer og opfordret beboere til at låse dørene til deres boliger.

28/1 - opfølgende spørgsmål:

  • TV SYD: Du henviser til kommunens redegørelse fra 23. januar og siger, den er retvisende. Hvad er så forklaringen på, at I oplyser, at der er gået fire alarmer mellem klokken 02 og 6.25 den pågældende nat, og at plejehjemsloggen ifølge politirapporten siger, at der er gået 11 alarmer i det tidsrum?

  • Svar fra Gitte Meyer: Det bliver lidt teknisk, men døralarmer tæller to (ud og ind igen) og der var opsat flere bevægelsesalarmer/PIRalarmer i lejligheden, så samme bevægelse kan udløse flere. Det oplyste i redegørelsen til styrelsen er som skrevet korrekt.  

  • TV SYD: Du skriver, at jeres vurdering er, at hændelsen sker indenfor et interval på måske fem minutter. Hvordan har I regnet det ud? Hans døralarm går kl. 6.25, og personalet finder først den 99-årige kvinde omkring klokken 7.

  • Svar fra Gitte Meyer: Vi vurderer, at det er et meget kort tidsrum, idet anden medarbejder er kaldt til samme hus i anledning af alarm hos nabo til afdøde i tidsrummet kl. 6:45 – 6:55. Denne medarbejder ser og hører ikke noget fra afdøde beboers stue og møder ikke den dømte i fællesrum, hvorfor ulykken må være sket mellem dette tidsrum og kl. 7.  

29/11 - opfølgende spørgsmål:

  • TV SYD: Han kan vel være gået over til kvinden klokken 6.25 og ind til hende, så han ikke var synlig i fællesrummet. Og de kan have talt sammen, uden at det nødvendigvis kunne høres inde ved siden af. Hvordan kan I med sikkerhed sige, at han ikke er gået ind til kvinden før klokken 6.45?

  • Svar fra Gitte Meyer: Hvis I mener, han tidligst er hos kvinden klokken 6.45, hvor er han så i tidsrummet fra kl. 6.25 til 6.45?

  • TV SYD: Hvordan kan det være, at nattevagten i journalen skriver, at den 75-åriges nat har været rolig, og at han først er vågnet kl. 6?

  • Svar fra Gitte Meyer: Hvad tid går de fire alarmer så? I materialet til styrelsen skriver I, at der er bevægelse på stuen kl. 2 og 5, samt at der går to døralarmer. Som jeg læser loggen, går der fire døralarmer: en alarm kl. 2.11 (ud) 2.13 (ind), en alarm kl. 5.06 (ud) kl. 5.10 (ind), en alarm kl. 6.15 (hvor han tilsyneladende åbner døren og går ind igen) og så en alarm kl. 6.26

  • TV SYD: I skriver sådan her til Styrelsen: Natten mellem 9. og 10. december har der været bevægelse på stuen (PIR alarm) kl. 2 og kl. 5. samt to døralarmer. Det her er sket om morgenen den 9. december, så der er tale om natten mellem den 8. og 9. december. Har I kigget på de rigtige alarmer?

2/12 - svar fra Gitte Meyer:

  • Kære Helle. Vi har ikke yderligere kommentarer til nedstående.

Flere gange i løbet af natten åbnede han døren ud til fællesrummet og gik få minutter efter ind igen, hvilket alarmerne registrerede, men klokken 6.25 gik han ikke ind igen.

I Retten forklarede flere nuværende og tidligere ansatte på plejehjemmet, at retningslinjerne var, at personalet skulle reagere straks på alarmerne, og det har de også gjort, lyder det fra Kolding Kommunes plejehjemschef Gitte Meyer.

- Medarbejderen på Kongebrocentret reagerede på alarmen men registrerede, at beboeren ikke var ude i fællesarealerne, og medarbejderen antog derfor, at beboeren var inde i boligen, lyder det blandt andet.

Hun har afvist at stille op til interview, men har i stedet sendt os svar på mail.

- Samtidig gik der et akut nødkald fra en anden beboer. Et akut nødkald betyder, at der er en borger, der har brug for hjælp her og nu, og medarbejderen foretager en faglig vurdering at prioritere det akutte nødkald, fortsætter Gitte Meyer, men Mette Rauff, der var ansat på Kongebrocentret sidste år giver ikke meget for den forklaring.

- Jeg synes ikke, Kolding Kommune kan forsvare det. Hvis nattevagterne har været inde hos en, der har haft akut brug for hjælp, så går man selvfølgelig ikke bare, men så er der jo ikke nok på vagt, lyder det fra hende.

Trods 11 alarmer: - Han har sovet godt

I Retten fortalte flere af de ansatte, som mødte ind om morgenen den 9. december sidste år, at de til morgenmødet fik at vide fra nattevagterne, at der intet var at bemærke fra natten.

Derfor vidste ingen tilsyneladende, hvor den 75-årige mand var.

I hans journal står der også, at nattevagterne fortalte kollegerne, at den 75-årige havde sovet godt den nat og først var vågnet klokken 6 på trods af, at alarmerne hos ham var gået 11 gange.

TV SYD har med tilladelse fra den 75-åriges familie vist demenspsykolog Anneke Dapper Skaaning uddrag af den 75-åriges journal fra tiden på plejehjemmet. Hun undrer sig over flere ting.

- Det hænger ikke samme, at nattevagterne siger, at det har været en rolig nat, når der er gået så mange alarmer, siger hun.

Uddrag af den 75-åriges journal. Foto: Helle Eriksen, TV SYD

Anneke Dapper Skaaning har tidligere udtalt til TV SYD, at den 75-årige mand var i mistrivsel op til episoden med den 99-årige. Det samme har en anden demensekspert vurderet. Hun har også set uddrag af hans journal.

Blandt andet sov den 75-årige ofte kun to til tre timer i døgnet, andre gange lidt mere og på gode nætter seks timer. Når nattevagterne den 9. december overleverede, at den 75-årige trods alarmerne havde sovet godt, vækker det bekymring for det generelle billede af manden.

- Hvad siger det om alle de andre nætter? Hvad siger det om de observationer, som de har gjort? Har de haft et godt blik på, hvor alvorligt det her var, eller hvor ofte han stod op? siger Anneke Dapper Skaaning.

Hendes vurdering er, at hans mistrivsel kan have været medvirkende årsag til, at han reagerede, som han gjorde den 9. december.

- Det kan det sagtens, siger hun.

Styrelsen for Patientsikkerhed bad efter hændelsen Kolding Kommune om en redegørelse af hændelsen og plejen op til. Vurderingen var, at personalet havde gjort, som det skulle, og sagen gav ikke anledning til yderligere, var konklusionen.

Derfor har sagen heller ikke medført ændrede procedurer i kommunen, skriver plejehjemschef Gitte Meyer:

- Kommunen har efter ulykken gennemgået sine procedurer og ikke foretaget ændringer i retningslinjer m.v. Kommunen retningslinjer har også været forelagt Styrelsen for Patientsikkerhed, uden at Styrelsen havde bemærkninger til disse. Vi har fortsat fokus på at instruere personale om, hvordan man forholder sig ved alarmer og opfordret beboere til at låse dørene til deres boliger, skriver hun blandt andet.

Du kan læse hele Gitte Meyers svar på kritikken af plejen og alarmerne i faktaboksen længere oppe.

Tema

Retssag mod demensramt mand

Forhold dig roligt og nyd oplevelsen, hvis du ser en ulv

Foto: Heidi Birgitte Ida Dalgaard Clemmesen
Udgivet

I 2012 var det en sensation, da der blev set en ulv, nu er der flere end 50, og de dukker op flere steder. Det bedste, man kan gøre, er at forholde sig roligt, hvis du pludselig står overfor én.

Bevar roen, hav respekt og observer på afstand. Sådan lyder grundopskriften, hvis du en dag skulle stå overfor en ulv i det fri.

- Hvis man kan finde ro i det, skal man også føle sig lidt heldig, for det er ikke det mest almindelige at se en ulv tæt på, siger Kim Skalborg Simonsen, biolog hos Givskud Zoo.

Ifølge Kim Skalborg Sørensen, der er biolog hos Givskud Zoo, er der ingen grund til at blive bange eller gå i panik, for ulvene har slet ikke lyst til at møde os mennesker. Video: Heidi Birgitte Ida Dalgaard Clemmesen, tvSyd

Der er ingen grund til at blive bange eller gå i panik, for ulvene har slet ikke lyst til at møde os mennesker.

I Oksbøl har de netop spottet ulve i et boligkvarter, men det er hverken unormalt eller farligt.

- Det er ikke et sted, de er søgt hen, det er fordi, de ikke har en indbygget GPS. De har færdes i området i løbet af aftenen, og så har de taget en vej, der var energibesparende, siger Kent Olsen, Videnskabelig chef og seniorforsker ved Naturhistorisk Museum, Aarhus.

Find roen og føl dig heldig

Løber man ind i en ulv, så skal man holde afstand til den, men man må også godt tage sig tid til at nyde synet.

- Al viden og statistik viser, at de ikke ser os som mad, at de ikke har nogen direkte interesse i os, og at det langt overvejende vil være ulven, der synes, at vi er de mest farlige og skynde sig væk, siger Kim Skalborg Simonsen, biolog hos Givskud Zoo.

Og så er det faktisk ikke en dum idé at hive kameraet frem og forevige dit møde med en ulv.

- Det er en god idé at tage en video af det møde, så vi får dokumentation for hændelserne og ulvens adfærd. Vi ser altid, at de vender om og går væk, og det er deres naturlige og ønskelige adfærd, siger Kent Olsen.

Han opfordrer til, at man ikke følger efter dyret eller er decideret opsøgende, da ulvene af sig selv nok skal søge væk.

- Det er en klar opfordring, at man ikke sætter sig i sin bil og kører efter dem. Det er simpelthen ikke i ulvenes interesse, og de har ikke brug for hjælp til at finde ud af byen igen. Man tvinger ulvene til at tage nogle uhensigtsmæssige beslutninger, hvor man gør mere skade end gavn, siger han.

Ulvene i Oksbøl har formentlig været hvalpe fra et kendt ulvepar i området, og de har lige nu ramt teenage-alderen, hvilket gør, at de begynder at strejfe rundt alene eller i søskendegrupper, og derfor kan ende steder som i byerne.

Ikke naturligt

Når ulvene kommer ind i byerne, er det altså ikke planlagt, men fordi de tilfældigt ender der. For eksempel fordi de ikke kender området så godt.

- Vi har gentagne gange oplevet det i Jylland, og det er ikke usædvanligt, at ulvene følger naturlige ledelinjer i landskabet og lader sig guide ind i nærheden at mindre byer eller anden infrastruktur, siger Kent Olsen.

Oksbøl ligger med meget natur, og derfor er der ikke langt fra skov til by, hvis ulvene spotter en vej eller sti, der er let for dem at bruge.

- Vi skal som mennesker gøre, som vi hidtil har gjort. Vi behøver ikke ændre vores adfærd, siger han.

Han har set nogle videoer, hvor ulvene løber i galop, har halen mellem benene og ørene bagud, hvilket viser, at ulvene er stressede og gør alt, hvad de kan for at komme væk fra den situation, de uforvarende er endt i i villakvarteret i udkanten af Oksbøl.

Møder man en ulv, og man har en hund eller et barn med, er der heller ingen grund til stor bekymring, men man kan tage sine forholdsregler.

- Står man med en lille hund, kan man tage den ind til sig, for den kan godt være mere interessant, end vi er. Det er lidt det samme med børn, de skal ikke løbe hen til den, men stå lige så stille og kigge på ulven, så kan der ikke ske noget som helst. Det ville være yderst usædvanligt, siger Kim Skalborg Simonsen, biolog hos Givskud Zoo.

Store hvalpekuld

I 2024 blev der født 38 hvalpe, og man antager, at de fleste stadig er i live. Derudover estimerer Naturhistorisk Museum i Aarhus, at der er mellem 22 og 42 voksne ulve i Danmark.

- De føder hvalpe hvert år, så når et par har fundet sammen og har fået hvalpe første gang, kører det som en småkagefabrik, siger Kent Olsen.

Derfor vil vi kunne forvente, at ulvebestanden stiger over de kommende år, men kurven vil også flade ud igen.

- Ulve regulerer deres kuldstørrelse i forhold til, hvor meget arbejde der skal lægges i at finde føde til hvalpene. Derfor ser vi relativt mange eksempler i Danmark, hvor parret får otte hvalpe og ikke de gennemsnitlige fem til seks hvalpe, siger seniorforskeren.

Der er lige nu god plads til at få hvalpe, og hvis der ikke er en overdødelighed, så regner de med, at bestanden vokser med omtrent 30 procent om året.

- Det vil vare, indtil de bedsteegnede levesteder er fyldte. Så forventer vi, at vækstraten kommer til at falde, og det varer nogle år endnu, siger han.

Ejner var fanget mellem to forsikringsselskaber - nu er der en løsning på vej

Ejner Vinter ser frem til, at folkepensionen ikke ender op i skadesomkostninger efter en mangelfuld tildækning af tag. Foto: Søren Pors Grundahl, TV SYD
Udgivet

Ejner Vinter blev fanget mellem to forsikringsselskaber, men nu er der nyt i sagen, hvor håndværkernes forsikring tilbyder hjælp.

Siden nytårsaften har Ejner Vinter kæmpet en kamp for sit hus og sit ve og vel. Det gamle asbesttag var pillet af huset, og et lag af plast skulle sikre mod regnen. Dog lod nytårsstormen hånt om plastikken, hvilket resulterede i store vandskader i de følgende regnvejrsdage.

Siden da har Ejner Vinter været fanget mellem forsikringsselskaber. Hans eget, Tryg Forsikring, mente ikke, at selskabet skulle dække skaden, og indtil nu, mente håndværkernes forsikringsselskab, Købstædernes Forsikring, heller ikke, at de havde erstatningspligten.

Mandag eftermiddag, 20 dage efter stormen, fik Ejner Vinter dog hjælpen sendt til indbakken.

"Ud fra de oplysninger, vi har fået, kan vi anerkende erstatningspligten, og vi vil betale skaden - med forbehold for kravets størrelse og indhold." Sådan skriver Købstædernes Forsikring til Ejner Vinter.

- Det var en ganske dejlig besked. Men jeg må sige, at den har været længe undervejs. Jeg frygter, at ikke alle har viljen til at kæmpe sådan en kamp, fortæller Ejner Vinter.

Han kan i øjeblikket kigge på drivvåde vægge. Det håber han, der snart kommer en ende på.

- Jeg vil sige, at der er faldet en sten fra mit hjerte. Nu sker der noget. Men nu må vi se, hvor meget der bliver dækket. Jeg håber, at vi får løst problemet, så vi mere eller mindre alle mand slipper af med problemet, siger han.

Købstædernes Forsikring tilbyder betaling

Efter tvSyd lavede optagelserne med Ejner Vinter, har Købstædernes Forsikring haft en af deres taksatorer ude og besigtige skaderne. De har konkluderet, at deres kundes indsats har været mangelfuld, og at de dermed påtager sig erstatningspligten.

- Vi har lavet en ny, samlet vurdering. Ud fra den første beskrivelse fra vores kunde, fandt vi ikke noget kritisabelt. Alligevel havde vi fredag en mand ude og kigge på ejendommen. Ud fra de nye oplysninger har vi kigget på sagen igen og har til formiddag konkluderet, at vi har erstatningspligten, forklarer Morten Fruergaard, der er skadesdirektør hos Købstædernes Forsikring.

Desuden har forsikringsselskabet ros til Ejner Vinter, som de mener, har gjort alt hvad han kunne i situationen. De 20 dages slid går derfor ikke ubemærket hen.

- Der er ingen tvivl om, at det har været lang tid at gå i de forhold. Vi har ventet på svar fra eksterne kilder og fra vores kunde. Derfor har det været ude af vores kontrol. Jeg ville dog ønske, at vi havde været derude tidligere, fortæller Morten Fruergaard.

Hvad angår forsikringsselskabets forbehold overfor kravets størrelse og indhold, så er det en standard skrivelse, fortæller Morten Fruergaard.

- Han vil blive stillet, som hvis skaden ikke var sket. Altså beror det på en konkret vurdering, som vi nu skal have lavet, forklarer han.

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
_clsk tvsyd.dk
_clsk tvsyd.dk
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com