Play

Demensramt mand var i mistrivsel op til voldssag – men plejehjem blev frikendt

Billedet er fotomanipuleret. Ambulancen på billedet har ikke nødvendigvis holdt foran plejecentret, som den gør her. Grafik: Lasse Lund Hansen
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Demenseksperter undrer sig over flere ting i plejen af en 75-årig mand, før han skubbede til en 99-årig kvinde og endte med at koste hende livet.

Der var flere alarmklokker, der ringede, i månederne op til, at en nu 75-årig demensramt mand gik ind til en 99-årig kvinde og skubbede hende omkuld.

Og der er flere ting i plejen af ham, der vækker kritik og undren, for kunne hændelsen være undgået, hvis personalet havde reageret tilstrækkeligt på signalerne?

Det er helt urimeligt overfor personalet, at man ikke tilkalder noget hjælp ude fra, men at det strander på, at svigerdatteren ikke kan hjælpe

Anneke Dapper Skaaning, demenspsykolog

Ja, mener en tidligere ansat på plejehjemmet Kongebrocentret, hvor det skete, og flere eksperter med forstand på demens peger på, at ledelsen kunne have sat ind flere steder i plejen af den 75-årige.

- Jeg tænker, han trives dårligt. Mange steder på plejehjem og i hjemmeplejen bruger man triagering, hvor borgerne vurderes ud fra farverne rød, gul og grøn. Når det gælder hans psykiske velbefindende, vil jeg sige, at han skifter mellem gul og rød hele tiden, lyder det fra Anneke Dapper Skaaning, der demenspsykolog med 30 års erfaring på området.

Den 9. december sidste år forvildede den 75-årige mand sig ind i lejligheden til en 99-årig kvinde. De boede begge to på plejehjemmet Kongebrocentret i Christiansfeld på det tidspunkt, og da hun bad ham gå ud af sin bolig, blev han vred og skubbede hende omkuld, fordi han på grund af sin demenssygdom angiveligt troede, han var hos sig selv.

Kvinden fik så alvorlige skader, at hun blev opereret samme aften. Dagen efter døde hun på Kolding Sygehus, og i efteråret blev den 75-årige dømt for legemsangreb med døden til følge.

Mette Rauff, der er uddannet Social- og Sundhedsassistent, arbejdede på plejehjemmet i december.

- Hvis vi havde reageret, var det her ikke sket, siger hun i dag om hændelsen.

Anneke Dapper Skaaning her i gen med at undervise plejepersonale i at håndtere borgere med demens. Foto: Helle Eriksen, TV SYD

For eksempel sov den 75-årige ofte ikke ret meget om natten. I månedsvis sov han to til tre timer om natten andre gange seks timer. Han sov ofte heller ikke i løbet af dagen, viser hans journal.

- 4-5 timers søvn over et helt døgn er alt for lidt. Han hviler heller ikke om dagen. Jo, han kan sidde i lænestolen, men bliver forstyrret af den mindste bevægelse i opholdsrummet. Han er træt, står der blandt andet i et notat fra 2. oktober 2023, og måneden efter bliver det nævnt i journalen, at der er risiko for delir, hvis den meget korte søvn fortsætter.

Delir kan blandt andet give øget forvirring, irritabilitet og desorientering.

Savner en rød tråd

Med tilladelse fra familien har TV SYD ladet Anneke Dapper Skaaning og Gry Segoli, der også har speciale i demens, se uddrag af den 75-åriges journal.

- Det er hård læsning, hvor der danner sig et tydeligt billede af en mand med komplekse problemer, og som er i massiv mistrivsel, er den umiddelbare reaktion fra Gry Segoli, der er lektor og udviklingskonsulent på Københavns Professionshøjskole.

Også demenspsykolog Anneke Dapper Skaaning, der underviser plejepersonale i at håndtere borgere med demens, har set journalmaterialet.

De mener begge to, at plejehjemspersonalet et langt stykke hen ad vejen prøvede flere gode ting af for at hjælpe den 75-årige, men de siger også uafhængigt af hinanden, at der manglede systematik i plejen.

- Jeg har svært ved at se den røde tråd i det, plejepersonalet har gjort, lyder det fra Gry Segoli.

- Det, de gør, er ikke nødvendigvis dårligt, men jeg savner systematik. Jeg savner, at man kigger på mennesket og fordyber sig i, hvordan han har det, og at man systematisk kigger på effekterne af de ting, man sætter i gang, siger Anneke Dapper Skaaning.

Kommunen har efter ulykken gennemgået sine procedurer og ikke foretaget ændringer i retningslinjer m.v. Kommunen retningslinjer har også været forelagt Styrelsen for Patientsikkerhed, uden at Styrelsen havde bemærkninger til disse.

Gitte Meyer, plejehjemschef, Kolding Kommune i et skriftligt svar til TV SYD

Noget af det, hun hæfter sig ved, er, at personalet på Kongebrocentret prøvede at hjælpe den 75-årige med støttestrømper, fordi han havde hævede ben, de prøvede med vanddrivende medicin og sporadiske cykel- og gåture, som han var glad for, men intet af det skete systematisk, mener hun.

- Det vil man normalt anbefale i forhold til mennesker med demens, men her går der meget kort tid med de ting, de sætter i værk, siger hun.

- Jeg plejer at sige til personalet, når jeg arbejde med dem, at når de finder på en ny handling, så skal de afprøve det i plus 14 dage, før de overhovedet kan forvente at se en effekt, og det skal ske i alle vagtlag, og alle skal gøre nogenlunde det samme. Det ser jeg ikke her, fortsætter hun.

Kan den her mistrivsel sammen med demens have været medvirkende årsag til, at den 75-årige mand reagerede, som han gjorde den 9. december?

- Det kan det sagtens, siger Anneke Dapper Skaaning.

Meget hænger på hustruen

Af journalen fremgår det også, at den 75-åriges hustru var dybt bekymret for sin mand. Hun overvejede at tage ham hjem, står der, og da personalet besluttede sig for at give ham medicin for at gøre ham træt til natten, halverede hun hans dosis, fordi hun syntes, pillerne dopede ham.

- Det er dybt kritisabelt, at der bliver ændret i den ordinerede medicin uden lægefaglig sparring, siger Gry Segoli og efterlyser ledelsen. 

Her er Kolding Kommunes svar på kritikken:

TV SYD har stillet følgende overordnede spørgsmål til Kolding Kommune. Plejehjemschef Gitte Meyer havde sagt ja til et interview, men efter at have set spørgsmålene aflyste hun og har i stedet sendt os et skriftligt svar.

26/11 - spørgsmålene:

Plejen:

  • Hvad blev adfærdsskemaet over den 75-åriges søvn brugt til, og hvilke tiltag blev der sat i værk på baggrund af det?

  • Hvorfor bad plejehjemsledelsen ikke om ekstern hjælp, da det stod klart, at man ikke kunne spørge den 75-åriges svigerdatter til råds?

  • To demenseksperter har set dele af den 75-åriges journal og siger, at det er tydeligt, at han ikke er i trivsel. Hvad var jeres billede af ham?

  • Familien til den 75-årige har følt, at I har pakket jer om jer selv i den her sag. Da savner, at I som kommune tager jeres del af ansvaret. Hvad har I af ansvar i den her sag?

28/11 - svar fra Gitte Meyer:

Indledningsvis ønsker Kolding Kommune igen at udtrykke, at det er en ulykkelig sag. Vi har stor forståelse for den situation, som ulykken har medført for den dømte og de pårørende til dømte samt for de efterladte til afdøde, og sagen har også påvirket ledelsen og vores medarbejdere meget.

Kommunen har efter ulykken gennemgået sine procedurer og ikke foretaget ændringer i retningslinjer m.v. Kommunen retningslinjer har også været forelagt Styrelsen for Patientsikkerhed, uden at Styrelsen havde bemærkninger til disse.

Vi har fortsat fokus på at instruere personale om, hvordan man forholder sig ved alarmer og opfordret beboere til at låse dørene til deres boliger.

- Hvem har haft det faglige ansvar? spørger hun, og Anneke Dapper Skaaning er enig i, at der burde have været nogen, der havde hånd i hanke med, hvordan medicinen blev styret:

- Hvor er lægen henne i det her? siger hun og er i det hele taget bekymret for, om personalet har haft nok viden om demens.

- I journalen ser det ud som om, man forventer, at mennesker med demens kan være alene i egen bolig. Det kan de ikke, og så forlader han boligen. Han har brug for at være sammen med andre. Han har brug for nogen, der fortæller ham, hvordan verden hænger sammen. Hvor er den viden på området? siger Anneke Dapper Skaaning.

Gitte Kirkegaard er demensfaglig leder i Haderslev Kommune og formand for Demenskoordinatorer Danmark. Hun havde gerne set, at Styrelsen for Patientsikkerhed havde bedt Kolding Kommune om en handleplan oven på hændelsen. Foto: Helle Eriksen, TV SYD

Gry Segoli fortæller, at nattevandring kan skyldes flere forskellige ting. Blandt andet manglende kropsfornemmelse. Her kan gåture være en hjælp, fordi stødene fra skridtene er med til at give kroppen sanseindtryk og en øget kropfornemmelse.

- Det kan man som plejehjem understøtte ved daglige gåture, dybe tryk på kroppen, tyngedyne og/eller vest. De indsatser bør være ligestillet med de mere plejemæssige indsatser, siger hun.

Men journalmaterialet nævner intet om tryk eller tyngdedyne, og det står beskrevet, at det ofte var den 75-åriges hustru eller andre familiemedlemmer, der tog ham med på gåture.

Han havde også et klippekort til cykelture, men ifølge journalen ser det ikke ud til, at turene skete systematisk. Samtidig var personalet tilsyneladende udfordret af, at han begyndte at virke mere ked af det og ikke havde lyst til at deltage i aktiviteterne.

- Der er mange ting, der kommer til at hænge på hustruen. Personalet har ikke altid tid til at gå eller cykle ture med borgerne, men der er mulighed for at engagere nogen, der kommer og gør det, siger hun.

Urimeligt ikke at tilkalde hjælpe

Mette Rauff fortæller, at personalet på plejehjemmet begyndte at føre skema over den 75-åriges søvnmønster i slutningen af september for at finde ud af, hvordan de kunne hjælpe ham.

Hun var indkaldt som vidne i retssagen mod ham i oktober. Her fortalte hun, at der ikke blev handlet på skemaet.

Det var på tale at bede en demensfagperson i Kolding Kommunen om hjælp, men da den 75-åriges svigerdatter på et tidspunkt var den eneste person, der tog ud og hjalp plejehjemmene i sager som den her, kunne man ikke bruge hende.

Derfor fik personalet ifølge Mette Rauff ikke hjælp udefra , og det vækker undren hos demensspecialisterne.

- Man burde have tænkt, hvad kan vi så gøre i stedet for? Det bør ikke strande på, at svigerdatteren ikke kan hjælpe, lyder det fra Gry Segoli, og Anneke Dapper Skaaning tilføjer:

- Det er helt urimeligt overfor personalet, at man ikke tilkalder noget hjælp ude fra, men at det strander på, at svigerdatteren ikke kan hjælpe.

Gitte Kirkegaard er formand for Demens Koordinatorer i Danmark, som er en landsdækkende interesseforening for medarbejdere, der arbejder koordinerende i forhold til borgere med demenssygdom.

Både hun, Anneke Dapper Skaaning og Gry Segoli peger på flere steder, hvor Kolding Kommune kunne have bedt om hjælp.

- Man kunne have bedt en anden i kommunen om hjælp eller kigget ud over kommunegrænsen og bedt om hjælp i nabokommunerne. Man kunne også have spurgt Demensrejseholdet eller VISO (Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation, red.), som ret hurtigt rykker ud og er gratis, lyder det fra Gitte Kirkegaard.

På baggrund af hændelsen den 9. december bad Styrelsen for Patientsikkerhed Kolding Kommune om en redegørelse af forløbet. Samtidig bad de om den 75-åriges journal fra den 10. november 2023 og frem til hændelsen den 9. december 2023.

På baggrund af materialet vurderede Styrelsen for Patientsikkerhed, at:

”Der er fremsendt fyldestgørende dokumentation for, at der generelt arbejdes systematisk med relevante faglige metoder for at afdække de særlige behov hos borgere med demenssygdom, herunder at der arbejdes systematisk og fagligt med forebyggelse af magtanvendelse”

Og:

”at personalet løbende fulgte op på borgerens tilstand og evaluerede på indsatser både i forhold til pleje og behandling og de socialpædagogiske indsatser til forebyggelse af vrede og udadreagerende adfærd.”

- Det undrer mig, at Styrelsen for Patientsikkerhed ikke lægger mærke til, at den røde tråd mangler i behandlingen af ham. Når Styrelsen for Patientsikkerhed laver den vurdering, de gør, havde jeg forventet, at de gjorde det på baggrund af et besøg på plejehjemmet. Det sker nogle gange i sager som denne, men det gjorde de så ikke her, siger Anneke Dapper Skaaning.

Kolding Kommunes plejehjemschef Gitte Meyer ønsker ikke at stille op til interview, men påpeger i et svar til TV SYD, at Styrelsen for Patientsikkerhed har undersøgt kommunen på baggrund af hændelsen og ikke fundet anledning til bemærkninger. Foto: TV SYD

Kolding Kommunes plejehjemschef, Gitte Meyer, har ikke ønsket at stille op til interview om sagen. I et skriftligt svar skriver hun, at:

- Kommunen har efter ulykken gennemgået sine procedurer og ikke foretaget ændringer i retningslinjer m.v. Kommunens retningslinjer har også været forelagt Styrelsen for Patientsikkerhed, uden at Styrelsen havde bemærkninger til disse.

Men uanset om man er frikendt eller ej, bør en sag som den her give anledning til at kigge indad, lyder det fra Gry Segoli og Gitte Kirkegaard.

- Når ulykker sker, bliver alle nødt til at gribe i egen barm og spørge, om der var noget, vi kunne have skruet på. Jeg kunne måske godt have tænkt mig, at styrelsen havde bedt om en handleplan fra kommunen, lyder det fra Gitte Kirkegaard.

- En sag som den her skal altid give anledning til læring, for der er noget, der ikke er lykkes. Det vigtige er at se på, hvad man kan lære af det her, og den store ting her er den faglige ledelse. Deres faglighed bør jo smitte af på resten af huset, lyder det fra Gry Segoli.

Forhold dig roligt og nyd oplevelsen, hvis du ser en ulv

Foto: Heidi Birgitte Ida Dalgaard Clemmesen
Udgivet

I 2012 var det en sensation, da der blev set en ulv, nu er der flere end 50, og de dukker op flere steder. Det bedste, man kan gøre, er at forholde sig roligt, hvis du pludselig står overfor én.

Bevar roen, hav respekt og observer på afstand. Sådan lyder grundopskriften, hvis du en dag skulle stå overfor en ulv i det fri.

- Hvis man kan finde ro i det, skal man også føle sig lidt heldig, for det er ikke det mest almindelige at se en ulv tæt på, siger Kim Skalborg Simonsen, biolog hos Givskud Zoo.

Ifølge Kim Skalborg Sørensen, der er biolog hos Givskud Zoo, er der ingen grund til at blive bange eller gå i panik, for ulvene har slet ikke lyst til at møde os mennesker. Video: Heidi Birgitte Ida Dalgaard Clemmesen, tvSyd

Der er ingen grund til at blive bange eller gå i panik, for ulvene har slet ikke lyst til at møde os mennesker.

I Oksbøl har de netop spottet ulve i et boligkvarter, men det er hverken unormalt eller farligt.

- Det er ikke et sted, de er søgt hen, det er fordi, de ikke har en indbygget GPS. De har færdes i området i løbet af aftenen, og så har de taget en vej, der var energibesparende, siger Kent Olsen, Videnskabelig chef og seniorforsker ved Naturhistorisk Museum, Aarhus.

Find roen og føl dig heldig

Løber man ind i en ulv, så skal man holde afstand til den, men man må også godt tage sig tid til at nyde synet.

- Al viden og statistik viser, at de ikke ser os som mad, at de ikke har nogen direkte interesse i os, og at det langt overvejende vil være ulven, der synes, at vi er de mest farlige og skynde sig væk, siger Kim Skalborg Simonsen, biolog hos Givskud Zoo.

Og så er det faktisk ikke en dum idé at hive kameraet frem og forevige dit møde med en ulv.

- Det er en god idé at tage en video af det møde, så vi får dokumentation for hændelserne og ulvens adfærd. Vi ser altid, at de vender om og går væk, og det er deres naturlige og ønskelige adfærd, siger Kent Olsen.

Han opfordrer til, at man ikke følger efter dyret eller er decideret opsøgende, da ulvene af sig selv nok skal søge væk.

- Det er en klar opfordring, at man ikke sætter sig i sin bil og kører efter dem. Det er simpelthen ikke i ulvenes interesse, og de har ikke brug for hjælp til at finde ud af byen igen. Man tvinger ulvene til at tage nogle uhensigtsmæssige beslutninger, hvor man gør mere skade end gavn, siger han.

Ulvene i Oksbøl har formentlig været hvalpe fra et kendt ulvepar i området, og de har lige nu ramt teenage-alderen, hvilket gør, at de begynder at strejfe rundt alene eller i søskendegrupper, og derfor kan ende steder som i byerne.

Ikke naturligt

Når ulvene kommer ind i byerne, er det altså ikke planlagt, men fordi de tilfældigt ender der. For eksempel fordi de ikke kender området så godt.

- Vi har gentagne gange oplevet det i Jylland, og det er ikke usædvanligt, at ulvene følger naturlige ledelinjer i landskabet og lader sig guide ind i nærheden at mindre byer eller anden infrastruktur, siger Kent Olsen.

Oksbøl ligger med meget natur, og derfor er der ikke langt fra skov til by, hvis ulvene spotter en vej eller sti, der er let for dem at bruge.

- Vi skal som mennesker gøre, som vi hidtil har gjort. Vi behøver ikke ændre vores adfærd, siger han.

Han har set nogle videoer, hvor ulvene løber i galop, har halen mellem benene og ørene bagud, hvilket viser, at ulvene er stressede og gør alt, hvad de kan for at komme væk fra den situation, de uforvarende er endt i i villakvarteret i udkanten af Oksbøl.

Møder man en ulv, og man har en hund eller et barn med, er der heller ingen grund til stor bekymring, men man kan tage sine forholdsregler.

- Står man med en lille hund, kan man tage den ind til sig, for den kan godt være mere interessant, end vi er. Det er lidt det samme med børn, de skal ikke løbe hen til den, men stå lige så stille og kigge på ulven, så kan der ikke ske noget som helst. Det ville være yderst usædvanligt, siger Kim Skalborg Simonsen, biolog hos Givskud Zoo.

Store hvalpekuld

I 2024 blev der født 38 hvalpe, og man antager, at de fleste stadig er i live. Derudover estimerer Naturhistorisk Museum i Aarhus, at der er mellem 22 og 42 voksne ulve i Danmark.

- De føder hvalpe hvert år, så når et par har fundet sammen og har fået hvalpe første gang, kører det som en småkagefabrik, siger Kent Olsen.

Derfor vil vi kunne forvente, at ulvebestanden stiger over de kommende år, men kurven vil også flade ud igen.

- Ulve regulerer deres kuldstørrelse i forhold til, hvor meget arbejde der skal lægges i at finde føde til hvalpene. Derfor ser vi relativt mange eksempler i Danmark, hvor parret får otte hvalpe og ikke de gennemsnitlige fem til seks hvalpe, siger seniorforskeren.

Der er lige nu god plads til at få hvalpe, og hvis der ikke er en overdødelighed, så regner de med, at bestanden vokser med omtrent 30 procent om året.

- Det vil vare, indtil de bedsteegnede levesteder er fyldte. Så forventer vi, at vækstraten kommer til at falde, og det varer nogle år endnu, siger han.

Ejner var fanget mellem to forsikringsselskaber - nu er der en løsning på vej

Ejner Vinter ser frem til, at folkepensionen ikke ender op i skadesomkostninger efter en mangelfuld tildækning af tag. Foto: Søren Pors Grundahl, TV SYD
Udgivet

Ejner Vinter blev fanget mellem to forsikringsselskaber, men nu er der nyt i sagen, hvor håndværkernes forsikring tilbyder hjælp.

Siden nytårsaften har Ejner Vinter kæmpet en kamp for sit hus og sit ve og vel. Det gamle asbesttag var pillet af huset, og et lag af plast skulle sikre mod regnen. Dog lod nytårsstormen hånt om plastikken, hvilket resulterede i store vandskader i de følgende regnvejrsdage.

Siden da har Ejner Vinter været fanget mellem forsikringsselskaber. Hans eget, Tryg Forsikring, mente ikke, at selskabet skulle dække skaden, og indtil nu, mente håndværkernes forsikringsselskab, Købstædernes Forsikring, heller ikke, at de havde erstatningspligten.

Mandag eftermiddag, 20 dage efter stormen, fik Ejner Vinter dog hjælpen sendt til indbakken.

"Ud fra de oplysninger, vi har fået, kan vi anerkende erstatningspligten, og vi vil betale skaden - med forbehold for kravets størrelse og indhold." Sådan skriver Købstædernes Forsikring til Ejner Vinter.

- Det var en ganske dejlig besked. Men jeg må sige, at den har været længe undervejs. Jeg frygter, at ikke alle har viljen til at kæmpe sådan en kamp, fortæller Ejner Vinter.

Han kan i øjeblikket kigge på drivvåde vægge. Det håber han, der snart kommer en ende på.

- Jeg vil sige, at der er faldet en sten fra mit hjerte. Nu sker der noget. Men nu må vi se, hvor meget der bliver dækket. Jeg håber, at vi får løst problemet, så vi mere eller mindre alle mand slipper af med problemet, siger han.

Købstædernes Forsikring tilbyder betaling

Efter tvSyd lavede optagelserne med Ejner Vinter, har Købstædernes Forsikring haft en af deres taksatorer ude og besigtige skaderne. De har konkluderet, at deres kundes indsats har været mangelfuld, og at de dermed påtager sig erstatningspligten.

- Vi har lavet en ny, samlet vurdering. Ud fra den første beskrivelse fra vores kunde, fandt vi ikke noget kritisabelt. Alligevel havde vi fredag en mand ude og kigge på ejendommen. Ud fra de nye oplysninger har vi kigget på sagen igen og har til formiddag konkluderet, at vi har erstatningspligten, forklarer Morten Fruergaard, der er skadesdirektør hos Købstædernes Forsikring.

Desuden har forsikringsselskabet ros til Ejner Vinter, som de mener, har gjort alt hvad han kunne i situationen. De 20 dages slid går derfor ikke ubemærket hen.

- Der er ingen tvivl om, at det har været lang tid at gå i de forhold. Vi har ventet på svar fra eksterne kilder og fra vores kunde. Derfor har det været ude af vores kontrol. Jeg ville dog ønske, at vi havde været derude tidligere, fortæller Morten Fruergaard.

Hvad angår forsikringsselskabets forbehold overfor kravets størrelse og indhold, så er det en standard skrivelse, fortæller Morten Fruergaard.

- Han vil blive stillet, som hvis skaden ikke var sket. Altså beror det på en konkret vurdering, som vi nu skal have lavet, forklarer han.

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
_clsk tvsyd.dk
_clsk tvsyd.dk
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com