Cykelfærge sejler mens bro er lukket

Siden mandag morgen har shuttlebusser og en cykelfærge fragtet trafikanterne over Alssund, mens bliver Kong Christian X’s Bro rustbeskyttet.

Mandag morgen begyndte arbejdet med at rustbeskytte de to klapper på Kong Christian X’s Bro i Sønderborg.

Det betyder, at mange trafikanter skulle finde sig finde sig en anden rute over Alssund.

- Det er gået fint mandag morgen. Rigtig mange har taget cykelfærgen over sundet, mens andre har taget turen med shuttlebusserne, fortæller Lars T. Barsballe, der er afdelingsleder for Projekt og Anlæg.

Uge 42 er valgt til lukningen af broen, da lukningen her ventes at genere mindst muligt på grund af mindre arbejdstrafik i efterårsferien.

Selve beskyttelsesarbejdet vil foregå alle dage fra klokken seks til 20 frem til og med søndag, er planen.

Shuttlebusserne kører i døgndrift, mens der indsættes cykelfærge, som sejler alle dage i tidsrummet mellem seks og 20.

Cykelfærgen har plads til 12 cykler/knallerter og 12 passagerer ad gangen. Cyklister og knallertkørere har fortrinsret, og gående kan kun benytte cykelfærgen, hvis der er plads.

Fra Dybbøl-siden er der afgang fra kajen ved Udos Fisk i Sundgade, mens der fra  Sønderborg-siden er afgang fra kajen ved Havnekontoret.

Se alle detaljer om de ændrede trafikale forhold her.

Mandag morgen begyndte arbejdet med at rustbeskytte de to klapper på Kong Christian X’s Bro i Sønderborg.
Mandag morgen begyndte arbejdet med at rustbeskytte de to klapper på Kong Christian X’s Bro i Sønderborg.
Foto: Sønderborg Kommune

Kong Christian X’s Bro

  • Kong Christian den X's Bro er en 331 meter lang og 12,6 meter bred kombineret bue- og klapbro over den sydlige del af Alssund i Sønderborg, der forbinder Jylland med Als. 


  • For at fremtidssikre broens funktion og drift skal alle ind- og udvendige overflader af broens bevægelige klapfag afrenses og påføres ny beskyttende overfladebehandling.


  • Derfor kan Kong Christian X’s Bro den kommende uge hverken passeres af gående, cyklister eller bilister, da broens klapper skal stå åbne i hele perioden, hvor arbejdet står på.


  • Det bliver en af de længste lukningsperioder, siden broen blev taget i brug i 1930.