Ambitiøse lufthavnsplaner sender underligt signal
Meteorolog og forfatter Jesper Theilgaard undrer sig over udvidelsen af Sønderborg Lufthavn, når man samtidig satser på at begrænse co2.
"Sønderborgområdet skal være Europas første CO2-neutrale område i 2029".
Sådan skriver borgmester Erik Lauritzen (S) i Sønderborg Kommunes klima- og energihandleplan. Men samtidig satser kommunen benhårdt på vækst.
Den lokale lufthavn får en gate mere og går efter en tredobling af passagertallet. Til foråret åbner et ferieresort på Nordals, der skal tiltrække 160.000 turister om året. Og der arbejdes på at få en fast forbindelse til Fyn. Det hænger ikke sammen, siger meteorologen og forfatteren Jesper Theilgaard.
- Planerne sender et underligt signal, for disse ting udleder selvfølgelig mere co2. Hvordan vil Sønderborg kompensere for den udledning? Det er logisk at diskutere, om vækst er en mulighed, hvis vi samtidig skal løse klimaproblemerne, siger han.
- Opgivende holdning
Byrådsmedlem Asger Romme Andersen fra Enhedslister er også kritisk.
- Jeg forstår godt, at lokale virksomheder fortsat gerne vil til København. Men hvorfor udvide med flere destinationer? Det er en opgivende holdning til den grønne omstilling, siger Asger Romme Andersen.
Lars Tveen er bestyrelsesformand for både Sønderborg Lufthavn og Project Zero, der arbejder for at kommunen skal være co2-neutral på energiområdet. Han mener ikke, at øget flytrafik går imod den grønne omstilling.
Vi ønsker at inspirere andre
Lars Tveen, formand for både Sønderborg Lufthavn og Project Zero
- Der er lufthavne overalt i verden, og det vil der nok også være fremover. Vi ønsker at inspirere andre ved at vise, hvordan man kan gøre en lufthavn bæredygtig på en fornuftig måde. Blandt andet ved elektrificering og ved at flyve på mere bæredygtigt brændstof, siger Lars Tveen.
Co2 skal gå i nul
Både lufthavnen og Project Zero er offentligt-private partnerskaber med penge fra kommunen og Bitten & Mads Clausens Fond, som bugner af Danfoss-millioner.
Project Zeros nye regnskab viser en reduktion på 66 procent siden 2007. Den er opnået ved, at der spares på energien, der bruges mere overskudsvarme til fjernvarmen, og der produceres mere grøn strøm. Desuden bruger biler og varmeforsyning el frem for fossile brændstoffer.
En tredobling af flytrafikken eller øget biltrafik til og fra Fyn tæller ikke med i Project Zeros regnskab. Alligevel er Asger Romme Andersen utilfreds.
Det underminerer Sønderborgs profil som en grøn foregangskommune
Asger Romme Andersen, byrådsmedlem, Enhedslisten
- Mere biltrafik og flere flyvninger øger selvfølgelig udledningen af co2, og det underminerer Sønderborgs profil som en grøn foregangskommune, siger han.
Tilfreds borgmester
Borgmester Erik Lauritzen står på mål for de ambitiøse planer.
Man skal også tænke på, at vi er udfordret af vores geografi og fraflytning
Erik Lauritzen, borgmester i Sønderborg, Socialdemokratiet
- Jeg kan godt forstå, at det klinger forkert at udvide lufthavnen, for flytrafikken er jo en af de største syndere. Men vi har ambitioner om at bygge en bæredygtig lufthavn - og blive en af de første med en indenrigsrute på co2-neutralt brændstof. Man skal også tænke på, at vi er udfordret af vores geografi og fraflytning. Så hvis vi skal have økonomi til at løfte den grønne omstilling, så skal her også være virksomheder og aktivitet, siger borgmesteren.
Plaster på såret
Men for Jesper Theilgaard rimer væksten ikke på de ambitiøse klimamål i Sønderborg.
- Biobrændstof i benzinen er fint, men kun et lille plaster på såret. Det batter ikke. Nye motorveje, broer og flyafgange har selvfølgelig en konsekvens, og det er man nødt til at erkende, siger Jesper Theilgaard.