Købte to næsten identiske ringe på Zalando og Temu – nu råber hun op

To ringe der ifølge Anna Kirkelund er næsten identiske. Den ene har kostet hende 373 kroner. Den anden 11 kroner. Foto: Anna Kirkelund Foto: Foto: Anna Kirkelund
Af Signe Mai Vilsbøll
Udgivet
I samarbejde med TV 2 Nyheder

Det er ikke nødvendigvis det samme produkt, bare fordi det ligner meget, lyder det fra Dansk Erhverv.

Et stigende antal danskere køber ind på den kinesiske handelsplatform Temu, der fanger dem ind i et univers af små priser på alt fra tøj og julepynt til elektronik og kosmetik.

Og flere er begyndt at undre sig over, hvorfor de skal betale mere for "næsten identiske varer" på europæiske hjemmesider.

40-årige Anna Kirkelund fra Als er en af dem. Hun handler ugentligt på Temu.

I jagten på nye kinesiske fund stødte hun i september på en forgyldt ring med kvadratiske, grønne krystaller, der til forveksling lignede den, hun tidligere havde klikket hjem fra webbutikken Zalando. Fordi hun alligevel havde planer om at bestille andre varer på Temu, tilføjede hun ringen til sin indkøbskurv.

Når Anna Kirkelund i dag tager ringene på, synes hun ikke, at der er nogen synlig forskel, men hun har betalt to vidt forskellige priser for de to ringe.

373 kroner for den fra Zalando. 11 kroner for Temu-ringen.

- Jeg tænkte faktisk, at det nok var en billig efterligning. Men jeg blev nysgerrig. Nu er den kommet, og der er meget, meget små forskelle. Lukningen på ringen er magen til, men sidder den omvendte vej, og så er der en synlig limklat på Zalando-ringen. Ikke noget man umiddelbart lægger mærke til. Forfra ser de helt helt ens ud, fortæller Anna Kirkelund.

Hundeseler og barberblade

Der er visse ting, Anna Kirkelund aldrig kunne finde på at købe hos den populære kinesiske handelsplatform, der netop har overhalet både Zalando og Matas på listen over danskernes foretrukne webbutikker.

Hun køber ikke kosmetik eller elektronik af frygt for skadelig kemi og sikkerhedsbrister. Men gerne hundeseler, neglefile, pynt til bilen, klipklapper, t-shirts og barberblade.

Forskellene på de to ringe er små, fortæller Anna Kirkelund. Hun købte ringen fra Temu for at se, om der var tale om en billig efterligning. Foto: Foto: Anna Kirkelund

- Jeg har sart hud, så der vil jeg ikke tage chancer. Men med nogle ting virker det ligegyldigt. Jeg har også købt 12 barberblade til 34,69 kroner, og de passer så fint på min Gillette-barberskraber. Hvorfor skulle jeg så give 141,95 kroner for fire lignende i Matas? spørger Anna Kirkelund.

- Mange af tingene er sikkert produceret samme sted som det, man køber herhjemme, og Temu sælger det til meget lavere priser. Måske burde butikkerne overveje, om der ikke er råd til at sætte priserne lidt ned herhjemme, tilføjer Anna Kirkelund.

Tip os

Har du oplevet noget i forbindelse med emnet, som du gerne vil dele?

Så hører TV SYD gerne fra dig. Skriv til os på tvsyd@tvsyd.dk

Det er helt uforpligtende, og vi behandler dit tip fortroligt.

Husk at tilføje dit navn og telefonnummer, så vi kan komme i kontakt med dig.

Det handler om sikkerhed

TV 2 har fået henvendelser fra en række forbrugere, der ligesom Anna Kirkelund er i tvivl om, hvad de får for deres penge, når de betaler den højere pris for varer, der synes identiske eller har samme funktioner.

Ifølge projektleder i Forbrugerrådet Tænk, Christel Søgaard Kirkeby, handler det om at være sikret som forbruger.

I Danmark og EU er der krav om sikkerhed, uønsket kemi og mærkning, som europæiske importører og butikker skal overholde. Men sådan er det ikke for de udenlandske spillere.

Og Forbrugerrådet Tænk har i tests set flere eksempler på varer indenfor en lang række varegrupper, som ikke lever op til de europæiske krav, fortæller Christel Søgaard Kirkeby.

Anna Kirkelund er en blandt flere, der af netop de årsager ikke køber elektronik og kosmetik hos Temu. Er der ikke masser af varer, forbrugere trygt kan købe og samtidig spare en masse penge?

- Ingen ved det, for de er ikke forpligtet til at oplyse om indhold. Man kan for eksempel komme til at købe smykker med tungmetaller eller produkter i forarbejdet læder, der indeholder det allergifremkaldende stof chrom 6, og så udsætter man sig selv for unødig risiko. Mange udsættelser over tid øger den negative påvirkning.

Hvor sikker kan man være på, at de danske og europæiske butikker har styr på uønsket kemi og sikkerhedsrisici?

- Der er selvfølgelig ingen garanti for, at der ikke er brodne kar eller eksempler på europæiske regler, der ikke bliver overholdt. Det er vores indtryk, at de overholdes, når vi taler om etablerede forhandlere, siger Christel Søgaard Kirkeby.

Det koster penge at teste

De danske webbutikkers talerør Dansk Erhverv er stærkt kritiske overfor Temu.

Fagchef for produktregulering, Betina Schiønning, minder om, at de danske butikker har udgifter til moms, told og løn i Danmark. Samtidig bruger de store summer på kontrol med underleverandører i for eksempel Kina.

- Det er en omkostningsfuld affære at sælge varer, der er dokumenteret lovlige. Det koster at lave kontrol; at teste og få andre til at teste, siger Betina Schiønning.

Kan du forstå, at det for forbrugere kan virke mærkeligt, at de kan få næsten identiske varer til en helt anden pris?

- Man kan ikke vide, om Temu bare har haft et godt tilbud, eller om de har krænket designrettigheder. Desuden er det ikke nødvendigvis det samme produkt, bare fordi det ligner meget. Der skal man som forbruger både tænke i retning af kemisk indhold og kopiprodukter, siger Betina Schiønning.

Anna Kirkelund har det fint med at lægge ordrer hos Temu.

- Jeg skal have regnskabet herhjemme til at gå op, så hvis jeg kan få nogle ting billigere, så gør jeg det, siger hun.

Temu: Vi tjekker for lovovertrædelser

TV 2 har spurgt Zalando, hvorfor de sælger ringe, der til forveksling ligner dem, der er til salg hos Temu.

Dette svarer virksomheden ikke direkte på. Zalando påpeger dog, at de kun samarbejder med lovlige brands og forhandlere.

- Hos Zalando sætter vi en ære i at sikre, at alle vores produkter er sikre for vores kunder, overholder EU's regler og standarder, og ikke er kopivarer (...) Desværre står vi over for unfair konkurrence fra virksomheder, der ikke overholder reglerne – især fra Asien – som omgår disse regler og tilbyder lavere priser, lyder det endvidere fra Zalando i en mail.

Temu skriver i en mail via handelsplatformens danske kommunikationsbureau, at forhandlere er underlagt et krav om, at deres produkter overholder gældende love og regler.

Af det skriftlige svar til TV 2 fremgår det også, at Temu prioriterer "forbrugersikkerhed gennem strenge kvalitetstjek, løbende overvågning og hurtig handling på problemer".

De tager efter eget udsagn produkter ned eller tilbagekalder, hvis der er mistanke om, at der sker lovovertrædelser, og sanktionerer forhandlere med advarsler eller blokeringer.

Hvorfor det er muligt at købe en ring til 11 kroner, der er nærmest identisk med den, Anna Kirkelund har købt hos Zalando, forklarer Temu ikke.

Anna Kirkelund har det fint med at lægge ordrer hos Temu.

Heldig lottospiller vinder 12 millioner kroner i Bilka

Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Udgivet

Har du købt din lottokupon i Bilka Kolding i denne uge, så bør du være ekstra opmærksom, når du løber vindertallene igennem.

Der er nemlig solgt en kupon i supermarkedet med syv rigtige vindertal og en gevinst på 12 millioner skattefrie kroner. Det oplyser Danske Spil i en pressemeddelelse.

Hos Bilka Kolding har man tidligt lørdag morgen endnu ikke hørt noget om, at der skulle være vundet 12 millioner i deres butik, men kalder det "fantastisk".

Ifølge de medarbejdere TV SYD talte med lørdag, mindes man ikke, at der tidligere er blevet vundet beløb i den størrelsesorden i Bilka Kolding.

Der var i alt 24 millioner kroner i førstepræmiepuljen lørdag. Udover de 12 millioner, der blev vundet i Kolding har en person fra Region Midtjylland vundet den anden halvdel af førstepræmiepuljen via sit Lotto Plus-abonnement.

Hun har skrevet den bog, hun selv manglede som 13-årig

Influencer Malene Severinsen fra Vojens har sammen med seks andre Influencer skrevet en bog, hvor de deler ærligt ud af deres egne mentale udfordringer i opvæksten i håb om at give unge et sprog til at tale åbent om mental sundhed. Foto: Martin Littau Herlevsen, TV SYD
Udgivet

Flere og flere børn og unge mistrives og får diagnoser. Med en ny bog fra syv influencere skal de kunne spejle sig i de problemer, influencerne selv har haft.

Børn og unge mangler personer at spejle sig i, hvis de har det skidt og døjer med mentale problemer, som måske munder ud i en diagnose.

Derfor har syv influencere skrevet bogen 'Sådan har jeg det' om deres erfaringer med mentale udfordringer.

Fælles for dem er, at de alle har været åbne om deres egne mentale helbred på de sociale medier.

Derfor rakte forlaget Alvilda også ud efter dem, da forlaget ønskede en bog om netop børn og unges mentale helbred.

Blandt forfatterne er 29-årige Malene Severinsen fra Kolding.

- Da vi fik at vide, at vi skulle være forfattere og fortælle vores egne historier, var vi bare endnu mere spændte og glædede os endnu mere til at få bogen ud. Vi følte, at den var endnu mere vigtig at få ud, jo mere vi kom ind i processen, siger Malene Severinsen.

Malene Severinsen har skrevet bogen 'Sådan har jeg det' med syv andre influencere, der deler ud om deres mentale helbred på de sociale medier. Foto: Privatfoto.

Der er kun gået lidt under et år, fra hun fik den første henvendelse fra forlaget til 1. november, hvor bogen udkom.

Det er ikke alle, der har en diagnose, men de har på den ene eller anden måde alle oplevet store forhindringer i deres liv, som har gjort ondt i sjælen.

De syv influencere, som har skrevet bogen 'Sådan har jeg det'. Foto: Privatfoto.

Der er færre og færre unge, der løser bøger – især børn. Er du sikker på, en bog er den rigtige måde at fange folk på?

- Ja. Det er bare noget andet end at sidde og kigge på de sociale medier. Jeg føler, at en bog kan noget mere. Flere deler ud i bogen, som vi aldrig ville have delt ud på sociale medier. Man kan fysisk sætte fingeren på en sætning og så vise til en forælder og sige: "Det er præcis sådan, jeg har det".

Fik selv diagnose sent i livet

Malene Severinsen har selv kæmpet med sit mentale helbred, siden hun var helt lille.

Hun havde altid følt sig anderledes.

- Alle så bare en glad og udadvendt pige, der så ud til at trives helt vildt. Det var en maske, jeg puttede på Jeg sagde det ikke til nogen, for jeg var bange for, at de ikke troede det. Man kan godt udadtil se ud til at have det godt, men kæmpe helt vildt indeni, siger hun.

Der begyndte at komme videoer op på det sociale medie Tik Tok med piger med ADHD, og hun genkendte mange af tingene.

En dag stillede hun et spørgsmål til sine veninder, og så ændrede tingene sig.

- "Har I også 20.000 tanker, bare fordi I skal i bad?", spurgte hun.

Det genkendte veninderne ikke, og efter lidt tid besluttede Malene Severinsen sig endelig for at tage til læge for at finde ud af, om og hvad der egentlig var galt.

Diagnosen gav ro

På trods af skrækhistorier om uendelig lang ventetid gik der kun fire måneder fra henvisning, til hun startede op på medicin for ADHD.

Derefter fulgte en ro, som hun altid havde længtes efter - uden hun egentlig altid havde vidst det, for det var jo bare sådan, hun var.

Nu kigger hun tilbage og ønsker, at hendes ADHD var blevet opdaget tidligere, og at hun havde haft en bog som den, hun nu selv har skrevet.

- Jeg ville ønske, at jeg havde haft sådan en bog, da jeg var 13 år, som jeg kunne spejle mig i. Jeg følte mig så alene med det, og jeg følte mig så forkert. Jeg kendte ikke til andet og troede ikke, at der var andre som mig. Så det måtte jo være mig, der var noget galt med, siger Malene Severinsen.

Du kan læse mere om børn og unges mentale sundhed på Psykiatrifondens hjemmesiden her.

TV SYD

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com