Cimber udvider aftale og skal bruge flere piloter

Efter fyringer i efteråret, lysner det for Cimber. Flyselskabet har brug for både piloter og kabinepersonale.

I oktober sidste år var det fyringer, der var overskriften hos Cimber. Men nu har piben fået en anden lyd, og flyselskabet er ude og hyre.

Cimber, der er en del af resterne fra den store Cimber Sterling-konkurs sidste år, har brug for både flere piloter og mere kabinepersonale, og man skal derfor ud og ansætte, skriver rejsemagasinet Standby.

Det var især kabinepersonalet, man måtte skille sig af med sidste år. Men en udvidet aftale med SAS om flyvninger mellem Billund og Aarhus til København betyder, at man nu skal have flere ansatte. Samtidig er der kommet endnu et fly til selskabet.

Foreløbigt skal man bruge otte piloter og det samme antal i kabinen.

- Vi er selvsagt glade for den nye aftale og har mod på at komme i gang. Vi må regne med, at vi i hvert fald skal bruge otte piloter og otte besætningsmedlemmer ud over den stab, vi har i dag, siger direktør Jørgen Nielsen til magasinet.

Det nuværende flyselskab med Cimber-navnet opstod 15. maj 2012, efter Cimber Sterling gik konkurs.

Selskabet overtog de cirka 30 flyvninger, som det krakkede Cimber Sterling foretog på vegne af SAS. Og det er den kontrakt, der nu bliver større.

Ud over de fire CRJ 200 fly og et enkelt ATR propelfly, som allerede i dag er i sving og skal fortsætte, kommer endnu et ATR fly i gang på indenrigsruterne fra april.

- Hvordan selve flyplanen bliver ved vi ikke endnu. Det skal SAS jo afgøre, men vi skal i hvert fald ind på Aarhus-København til sommer og de to fly skal i fuldt program mellem Billund og Aarhus og København, siger direktøren.

Da Cimber Sterling gik konkurs sidste år, blev det gamle selskab splittet op i to. Et der overtog luftfartsvirksomheden under navnet Cimber A/S.

Og et andet der overtog Cimber Air Maintenance Center og Cimber Air Data, der nu bliver drevet videre under navnet Skyways Technics.