Elgiganten bryder loven

Elektronikkæden Elgiganten bryder loven, når den bringer billeder af tre borgmestre uden at spørge dem om lov, siger medieekspert.

- Alle former for kommercielle reklamer kræver samtykke fra de medvirkende. Det gør ingen forskel, at der er tale om politikere, siger mediejurist Oluf Jørgensen fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole til Danske Kommuner.

Elgiganten: Vi burde have spurgt

Hos Elgiganten erkender administrerende direktør Jesper Boysen, at han burde have bedt borgmestrene om tilladelse til at bruge billederne.
- Det skulle vi have gjort, men sagen er, at jeg ikke så annoncerne som en reklame for vores produkter. Vi kommer ikke til at sælge flere iPads på grund af den, siger Jesper Boysen, der forklarer, at annoncen er rettet mod kommuner og ejendomsudviklere, der kunne være interesserede i at lægge jord til Elgiganten.

Ikke flere annoncer

- Vi viser situationsbilleder af borgmestre, der indvier vores butikker. Jeg tænkte ganske enkelt ikke på, at det kunne opfattes kommercielt. Men efterfølgende kan jeg selvfølgelig godt se, at vi burde have spurgt om lov.
Jesper Boysen fortæller, at annoncen i Børsen var en enlig svale. Der er ikke planlagt flere annoncer fra Elgiganten med borgmestre i hovedrollen.