En duft af... Bio-brændsel

Færgen Bitten Clausen er begyndt at spæde dieselolien op med døde dyr. Det sparer klimaet for 130 ton CO2 om året. Den eneste ulempe er, at det lugter.

Adskillige pendlere mellem Jylland og Als benytter hver eneste dag færgen Bitten Clausen, når de skal til og fra arbejde. Før var den gamle færge udelukkende drevet af dieselolie, men ikke siden d. 17. september, hvor en fjerdedel af brændstoffet blev udskiftet med bio-brændsel fra døde dyr og slagteriaffald.
 
- Der er en vis symbolik i, at svin fra Als indirekte er med til at drive den færge, der fragter mange medarbejdere til det store Danish Crown slagteri i Blans, siger Kurt Prehn, der er Maritim chef i Sønderborg Kommune til Ritzau.

Sparer 133 tons CO2

Resterne fra de døde dyr i  tanken giver en stor miljømæssig besparelse på hele 133 tons CO2 om året - det er da også noget af det, der skal være med til at gøre Sønderborg CO2-neutralt i 2029. Dog er der en anden ulempe ved det alternative brændstof:
 
- Den eneste ulempe er, at medarbejderne på færgen ikke er i tvivl om, hvor bioolien kommer fra. Den lugter umiskendeligt af de døde dyr, den kommer fra, siger Kurt Prehn, der er Maritim chef i Sønderborg Kommune.

Bitten Clausen går først...


  • Bitten Clausen er den første færge i Nordeuropa, der skifter dieselolien ud med bioolie
  • Bio-brændstoffet giver en besparelse på 50.000 liter dieselolie
  • EU støtter projektet med op til 40.000 euro
  • Forsøget med bio-brændstoffet fortsætter frem til marts 2011.