Julebag samler familien

Julekager er det bagværk, som flest danskere bager selv, og interessen er stigende, viser en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer.

36 procent bager lidt eller meget oftere end for tre år siden, og hele 47 procent af de adspurgte kvinder bager som regel selv til jul. Det viser en analyse af vores bagevaner, som Landbrug & Fødevarer står bag.

Skærtoft Mølle i Augustenborg, som producerer økologiske kornprodukter, er blandt de steder, der mærker den øgede interesse for at bage.

Salgsdirektør Jørgen Borup Pedersen fortæller til Foodculture.dk, at stigningen gælder såvel øget interesse for bagekurser som øget afsætning.

- Vi har konstant vækst i salget, og de seneste to år er den årlige vækstrate steget med 20-25 procent. Der er særligt gang i salget af fuldkornsmel, fortæller Jørgen Borup Pedersen fra Skærtoft Mølle til Foodculture.dk.

Ifølge sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal skyldes den stigende interesse, at bagningen har ændret sig fra at være en pligt til at være et hobbyprojekt, der samler familien.

- At bage er blevet et hobbyprojekt, som vi vælger at bruge tid og ressourcer på, ikke så meget for at spare penge på fabriks- og bagerbrød, men fordi bagning skaber hygge og en fælles aktivitet i familien. Det er en måde at manifestere familien på i en travl hverdag, siger Birthe Linddal til Foodculture.dk