Flere banker ramt af nedbrud - giver problemer med kortbetaling og netbank

Sydbank, Jyske Bank og Sparekassen Sjælland-Fyn arbejder på højtryk for at løse tekniske problemer, lyder det.

Man kan som bankkunde i Jyske Bank, Sydbank og Sparekassen Sjælland-Fyn lørdag opleve problemer med at betale med kort eller logge på netbank. Det oplyser de tre banker på deres hjemmesider.

- Du kan desværre opleve problemer med at logge på mobilbank og netbank samt betaling med kort i øjeblikket. Vi arbejder på højtryk for at løse problemerne, skriver Sydbank på sin hjemmeside.

Problemerne gælder også, hvis man prøver at logge på mobilbank.

- Du kan i øjeblikket opleve, at du ikke kan logge på Netbank og Mobilbank, skriver Sparekassen Sjælland-Fyn og fortsætter:

- Har du et Mastercard, kan du også have problemer med at betale med det.

Det fremgår ikke af hjemmesiderne, hvad problemerne skyldes, eller hvornår kort og banklogin forventes at være oppe at køre igen.

Kontanter, Mobilepay, Apple Pay eller Google Wallet

Hos Sparekassen Sjælland-Fyn opfordres kunderne til at betale med et andet kort end Mastercard, hvis man gerne vil betale beløb, der er større end 1000 kroner.

- Du kan også prøve Apple Pay eller Google Wallet, som umiddelbart ikke er berørt, skriver banken på sin hjemmeside klokken 14.45.

Hverken hos Sydbank eller Jyske Bank er der detaljer om, hvorvidt bestemte korttyper kan være ramt.

Men Jyske Bank skriver i en driftsmeddelelse, at betalingstjenesten MobilePay kan være en løsning.

- Hvis du oplever problemer med at bruge dit kort i butikker, kan MobilePay i nogle tilfælde være et alternativ, skriver banken.

Imens skriver Jyske Bank i en driftsmeddelelse, at banken arbejder på højtryk for at løse problemerne.

- Og vi beklager den ulejlighed, som problemerne kan skabe for dig som kunde, skriver banken.

Sydbank har desuden tidligere varslet, at banken ville komme med en ny status på problemerne lørdag eftermiddag. Klokken 17.30 er der dog ingen ændringer i situationen ifølge hjemmesiden.