Flextrafik kommer til at køre grønnere på vejene

Et forsøg med en enkelt elbil hos Flextrafik ved Sydtrafik har nu resulteret i yderligere fire elbiler til området.

Inden længe bliver muligheden for at møde en elbil fra Flextrafik større. Fra mandag den 1. marts øges antallet af elbiler hos Sydtrafik med fire, så der i alt er fem elbiler.

I juni 2020 begyndte forsøget med én elbil hos Sydtrafik, da en vognmand henvendte sig med sin nye elbil. Bilen blev afgrænset til at betjene lokalområdet, der tog udgangspunkt i Aabenraa Sygehus, og Flextrafik tog glædeligt imod tilbuddet.

- Vi vil gerne imødekomme det stigende ønske om grøn transport, og for at komme det i møde er det vores første spæde skridt, siger Claus Rosenkrantz, projektleder for Flextrafik i Sydtrafik.

Efter de spæde skridt, har de nu besluttet, at de vil øge flåden af elbiler.

- Det var med en hvis form for spænding for, om elbilen kunne glide ind i vores flåde uden problemer. Derfor lavede vi en aftale om, at vi kunne indsætte en anden bil igen, hvis vi ikke kunne lykkedes. Men vores bange anelser blev hurtigt skudt ned, for den kørte, som den skulle, siger han om forsøget, der blev en succes.

Begrænset af rækkevidde

Med forsøget har de hos Sydtrafik fundet ud af, at elbilen kan nøjedes med to korte optankninger i løbet af en arbejdsdag på otte timer, hvis den ikke skal køre længere end 30 minutter væk.

- Vi har mulighed for at indstille tid, og hvor langt væk de må køre. Da det er et testforsøg, vil vi justere sammen med vognmanden, så vi sikrer, at der er strøm nok på til turene, siger Claus Rosenkrantz.

Der kommer til at være den nuværende bil i Aabenraa, og de nye biler kommer til at have base i henholdsvis Vejle, Kolding, Sønderborg og Esbjerg. Da bilerne udbydes af vognførerne, er det forskellige biltyper.

Der er både fra mærket Tesla, Volkswagen, Kia og Nissan.

Ingen forskel for brugerne

Når der kommer flere elbiler på vejene, får det ingen betydning for brugerne af Flextrafik. De fem elbiler indgår i flåden som alle de andre biler, og derfor kan alle, der bestiller en almindelig bil, blive hentet i de nye elbiler.

- Det bliver ikke sværere for kunderne at bestille flextrafik. Vi har ingen forventning om, at det kommer til at forstyrre vores drift. Vi overvåger kørslen, og opstår der problemer, så løser vi det, fortæller Claus Rosenkrantz.

Sydtrafik og Flextrafik har et mål om at blive mere bæredygtige. Derfor er forhåbningerne også, at der kommer mere grøn trafik i fremtiden.

- Vi håber på, at elbiler i større omfang bliver interessant at investere i for vognmændene, så markedet regulerer sig selv i den retning. Vi er også spændte på, hvornår der kommer større biler - som liftbiler, siger Claus Rosenkrantz.