Fra 'smukt' til 'overset': Her er borgmestrenes reaktioner på trafikaftalen

Mandag formiddag præsenterede blandt andet transportminister Benny Engelbrecht en infrastrukturaftale. Den møder begejstring hos flere syd- og sønderjyske borgmestre.

161 milliarder kroner.

Så mange penge er sat af til den trafikaftale, som et enigt Folketing mandag offentliggjorde. Aftalen gælder frem til 2035 og handler om at udbygge den danske infrastruktur.

Dele af trafikaftalen vil få betydning i det syd- og sønderjyske, hvor blandt andet Rute 11 på Vestkysten flere steder bliver opgraderet. På østkysten sker en udvidelse af E45, der ifølge aftalen sættes i gang næste år.

Optimistiske borgmestre

Dagen derpå har TV SYD lavet en rundringning til samtlige 14 borgmestre i Syd- og Sønderjylland for at høre, hvordan infrastrukturaftalen får betydning i de enkelte kommuner.

Dertil har borgmestrene også vurderet, hvilken farve det symbolske trafiklys vil have. Trafiklyset symboliserer tilfredsheden med aftalen.

Der er ingen tvivl om, at trafiklyset i Horsens Kommune er mere grønt end i de resterende kommuner ifølge den horsensianske borgmester.

Horsens Kommune

- Det er det grønneste trafiklys. Det har aldrig været smukkere og grønnere, siger en meget begejstret Peter Sørensen, Socialdemokratiet.

Han glæder sig over udvidelsen af E45 fra Kolding til Aarhus N.

- Jeg er vanvittig stolt. Glæden er enorm, for det handler om, at helt almindelige mennesker kan regne med at få bedre muligheder på hovedvejen i vores område. Borgere, der skal på arbejde, virksomheder, som rekrutterer og borgere, der skal hente børn – helt almindelige hverdagsting. Det er en stor gryderet af positive tiltag ved at få løst E45-udfordringen, siger han.

Grafik: Benjamin Nielsen
Grafik: Benjamin Nielsen

Kolding Kommune

Udvidelsen af Østjyske Motorvej har også betydning i Kolding Kommune, hvor borgmester Jørn Pedersen, Venstre, ser frem til, at det første spadestik til de ekstra motorvejsspor bliver taget.

- Vi er selvfølgelig rigtig glade for udvidelsen, for det har vi kæmpet for i mange år. Samfundsøkonomisk ser jeg det også positivt, og derfor må det absolut være det første, der sættes i gang. Det er også glædeligt, at der nu kun er én linjeføring i spil til Hærvejsmotorvejen, men jeg havde håbet på en endelig afklaring, så borgerne i kommunen kunne få mere vished, siger han.

Trafiklyset hos borgmesteren i Trekantområdet lyser grønt.

- I forhold til forventningerne så er lyset grønt, siger han. 

Grafik: Benjamin Nielsen
Grafik: Benjamin Nielsen

Vejen Kommune

Hærvejsmotorvejen kommer ifølge trafikaftalen til at gå fra Give til Grindstedvej vest om Billund. Motorvejen langs den jyske højderyg har betydning i flere af de syd- og sønderjyske kommuner, og det er ingen undtagelse i Vejen Kommune.

- Det er godt, at motorvejen er med i aftalen, men det er ærgerligt, at den sydlige del ikke er med. Nu er der kun én linjeføring præsenteret, men det var også den, vi havde peget på, og det er jo et stort projekt, så må vi se, om der sker noget på et senere tidspunkt, siger Egon Fræhr, Venstre.

- Derfor vælger jeg grønt lys, da man er nødt til at være realistisk, siger han.

Grafik: Benjamin Nielsen
Grafik: Benjamin Nielsen

Fredericia Kommune

Steen Wrist, Socialdemokratiet, borgmester i Fredericia, havde håbet på flere punkter i aftalen, der var øremærket den sydøstjyske kommune.

- Der står sjældent Fredericia på ret meget, når det handler om infrastruktur, så vi kigger på puljerne. Jeg kunne have ønsket mig, at der var sat penge af til et støjværn hele vejen langs motorvejen, og det spor kommer vi til at arbejde videre med. Aftalen løber til 2035, men vi kommer ikke til at vente med at indfri det ønske til 2035.

- Vi holder derfor ved gult i lyskrydset. Der er en række projekter, der skal indfries, men vi er dælme klar til at træde på speederen, når der bliver grønt, siger han.

Grafik: Benjamin Nielsen
Grafik: Benjamin Nielsen

Varde Kommune

I kommunerne på Vestkysten er der også glæde at spore, for Rute 11 får en opgradering. I Varde Kommune er det den længe ventede strækning mellem Korskroen og Varde.

- En lang, sej kamp er endelig lykkedes, så der er glæde herovre. Rute 11 får opgradering. Hærvejsmotorvejen rykker tættere på, og så vil vi kigge på cykelpuljen, da vi har 130 kilometer cykelsti i kommunen, hvor folk søger om midler til projekter, siger han.

- Lyset er helt klart grønt, siger borgmester Erik Buhl, Venstre.

Grafik: Benjamin Nielsen
Grafik: Benjamin Nielsen

Tønder Kommune

Den sydlige del af Rute 11 ligger i Tønder Kommune, og der er begejstringen for den nye trafikaftale og opgraderingen af den vestkystlige rute ikke til at tage fejl af.

- Det lyder som sød musik i mine ører. Vi havde håbet på hele Rute 11, men realistisk så er jeg godt tilfreds med det, som vi har fået ved Abild og Skærbæk, siger Henrik Frandsen, Tønder-listen.

Trafiklyset i den sydvestlige kommune er derfor optimistisk.

- Jeg vælger grøn, selvom det hele ikke er med, men bare fokusset er på den, så man måske kan få det hele med senere, siger han. 

Grafik: Benjamin Nielsen
Grafik: Benjamin Nielsen

Esbjerg Kommune

Borgmester i Esbjerg, Jesper Frost Rasmussen, Venstre, havde håbet på mere til den vestjyske kommune i infrastrukturaftalen, men er trods alt positiv.

- Der er mange positive elementer eksempelvis opgraderingen af Rute 11 og Hærvejsmotorvejen vest om Billund. Vi havde dog håbet på lidt flere konkreter projekter med blandt andet en vejunderføring ved Ribe, som åbenbart ikke har været så vigtigt, siger han.

- Jeg synes dog godt, at vi overordnet kan tænde det grønne lys.

Grafik: Benjamin Nielsen
Grafik: Benjamin Nielsen

Aabenraa Kommune

Grænsekommunen i syd har langt om længe fået dobbeltsporet mellem Tinglev og Padborg med i en aftale. Det mener Thomas Andresen, Venstre, gavner det nationale og internationale, men giver også bekymring hos borgmesteren.

- Når sporet kommer, så er det jo svært som borgmester, for sporet kommer jo til at få betydning for nogle borgere i byerne. Det skal jeg jo forholde mig til, siger han.

For borgmesteren er der ikke helt fri passage ved trafiklyset.

- Jeg vælger gul. Der er gode ting i aftalen, men jeg havde håbet, at der med 3,5 milliarder afsat i puljen mellem land og by var blevet fokuseret på en motorvejsbro ved Padborg. Byrådet har selv sat 25 millioner til side, og så var håbet, at de resterende 25 millioner kom med i aftalen.

Grafik: Benjamin Nielsen
Grafik: Benjamin Nielsen

Sønderborg Kommune

En forundersøgelse til en fast forbindelse mellem Als og Fyn giver anledning til glæde hos borgmester Erik Lauritzen, Socialdemokratiet, i Sønderborg.

- Det er en forbindelse, vi har arbejdet på i nogle år, så derfor er jeg rigtig godt tilfreds. Det er en bred aftale, der giver sikkerhed i fremtiden for, hvad der skal ske, så det er meget vigtige skridt.

- Jeg siger grønt lys, da jeg synes, der er mange grønne elementer med i den samlede aftale, siger borgmesteren.

Grafik: Benjamin Nielsen
Grafik: Benjamin Nielsen

Vejle Kommune

I Trekantområdet vækker aftalen ikke begejstring på borgmesterkontoret. Borgmester Jens Ejner Christensen, Venstre, føler, at kommunen er blevet overset i aftalen.

- Jeg er selvfølgelig glad for et forlig, men jeg er ærgerlig over, at der ikke er blevet fokuseret mere på at aflaste Vejlefjordbroen. Så jeg har ikke fået nogen ønsker opfyldt. Der er ikke noget som helst i aftalen, der beskriver det allerstørste problem hos os, når kapaciteten er brugt op på broen. Jeg havde håbet, nogen havde forholdt sig til det, siger han.

- Lyset er gult. Der er selvfølgelig en masse gode ting for Danmark som land, men ikke isoleret set for Vejle.

Grafik: Benjamin Nielsen
Grafik: Benjamin Nielsen

TV SYD har tirsdag forsøgt at få en kommentar fra alle 14 borgmestre.