Frivillige brandværn bryder loven igen og igen – og ingen kan finde ud af at standse det

Foto: Pia Thordsen
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Gang på gang bryder de frivillige brandværn i Sønderjylland loven, når de rykker ud af garagen med brandbilerne. De er slet og ret langsommere til at komme ud ad døren, end loven tillader.

Der må gå fem minutter fra alarmen lyder, og til første brandbil skal være ude af garagen. Det siger loven.

Men hvis brandmændene hos de frivillige brandværn skulle tage paragraf 7 i ”Bekendtgørelse om risikobaseret dimensionering af det kommunale redningsberedskab” alt for bogstaveligt, så ville mange af dem være nødt til at droppe arbejdet som frivillig.

Nogle steder er det nemlig meget tæt på at være reglen mere end undtagelsen, at de frivillige kommer for sent af sted, når alarmen går, og løsningen på problemet er svær at få øje på.

Det er jo lidt specielt, for vi er stand by, når vi kan være det. Jeg arbejder primært hjemmefra, så jeg kan være temmelig meget stand by

Allan Kellmann, vicebrandkaptajn, Aabenraa Frivillige Brandværn

Ikke alle bor lige om hjørnet

Det tager vicebrandkaptajn ved Aabenraa Frivillige Brandværn, Allan Kellmann, mindre end to minutter at nå frem til brandstationen, hvis han er hjemme, når der kaldes til brand eller andre beredskabsopgaver – som for eksempel trafikulykker eller forureninger.

Foto: Pia Thordsen

Da han flyttede til Aabenraa fra Tinglev, købte han med vilje hus tæt på brandstationen. Hans far har været brandmand. Hans bror er det,  og han ved derfor alt om, at brandbilerne skal hurtigt ud ad døren. For hurtig hjælp er dobbelt hjælp.

- Det er jo lidt specielt, for vi er stand by, når vi kan være det. Jeg arbejder primært hjemmefra, så jeg kan være temmelig meget stand by. Men hvis jeg sidder i møde, må jeg melde fra. Så kan jeg ikke møde frem, siger Allan Kellmann.

Men i virkelighedens verden, så kommer brandbilerne ofte for sent af sted i Sønderjylland.

Sådan er reglerne

Afgangstid:

Ifølge loven skal ”førsteudrykningen til et skadested afgå snarest, dog senest 5 minutter efter redningsberedskabets modtagelse af alarmen fra alarmcentralen”. Under en udrykning afgår der ofte mere end ét køretøj. Førsteudrykningen er det første køretøj, der forlader garagen. Det er typisk autosprøjten.

 Responstid/ankomsttid:

Der findes ingen lov for, hvor hurtigt brandbiler skal være fremme ved en brand eller en ulykke. Reglerne fastlægges ifølge loven af de kommunale beredskabskommissioner i den lovpligtige ”risikobaserede dimensionering”. Den risikobaserede dimensionering beskriver blandt andet hvilke risici, beredskabet skal kunne håndtere. Den beskriver også, hvor hurtigt beredskabet skal være fremme ved brande, ulykker, forureninger og lignende.

Beredskabsstyrelsens tommelfingerregel siger, at brandbiler skal være fremme indenfor 10 minutter i tæt bebyggede områder (byområder), inden for 15 minutter i spredt bebyggede områder og indenfor 20 minutter i tyndt befolkede områder.


Det er nemlig ikke alle frivillige, der bor lige om hjørnet. De skal overholde færdselsreglerne på vej til brandstationen, når alarmen er gået, og det er ikke alle arbejdspladser, der kan eller vil lade de frivillige løbe fra arbejdet, når det brænder.

Brød loven 113 gange på to år

Aabenraa Frivillige Brandværn er et af de værn, der i særlig grad har svært ved at komme af sted i tide.

40 procent af alle førsteudrykninger afgår for sent fra Aabenraa Brandstation.

Det viser en analyse, TV SYD har lavet af de afvigerapporter, som beredskabsdirektøren i Brand & Redning Sønderjylland leverer til beredskabskommissionen for Aabenraa, Tønder og Haderslev kommuner hvert halve år.

Indberetningerne viser, at 113 af 274 udrykninger afgik for sent fra Aabenraa Brandstation i perioden fra 1. juli 2020 til 30. juni 2022.

Det svarer til 41 procent af alle udrykninger.

Analysen viser også, at Aabenraa langt fra er det eneste frivillige brandværn, der har problemer med at stille hold i tide.

Samlet set er hver femte udrykning i Brand & Redning Sønderjyllands område afgået for sent i perioden.

Jeg vil ikke sige, vi har givet op. Men vi kan jo ikke ændre på det faktum, at arbejdspladserne er, som de er, og mandskabet møder, når de kan. Vi er jo frivillige og får ikke løn for det, vi laver

Kim Christensen, brandkaptajn, Aabenraa Frivillige Brandværn

Arbejdsgiver vil ikke altid lade folk løbe til brand

På Brandstationen i Aabenraa er det brandkaptajn Kim Christensens ansvar at sørge for, at brandbilerne kan bemandes med frivillige holdledere, røgdykkere og chauffører 24/7 365 dage om året.

Han har 30 mand i værnet til at klare opgaven.

- Og medmindre vi er på ferie, så er vi jo altid stand by, konstaterer han.

Stand by er de frivillige både, når de er på arbejde, når de spiser aftensmad, læser lektier med børnene eller er gået i seng.

Men når de har svært ved at nå frem til brandstationen og afgå med blå blink indenfor fem minutter, skyldes det mange ting, forklarer Kim Christensen.

- For det første skal mandskabet have lov til at løbe fra arbejdspladsen i dagtimerne. Dernæst ligger stationen i en stor by, hvor der er meget trafik – og for det tredje ligger den i den ene ende af byen, hvor der ikke er så mange boliger.

Brandkaptajn Kim Christensen, Aabenraa Frivillige Brandværn, er ansvarlig for at kunne stille hold til tiden, når alarmen går. Det er en udfordring. Foto: Pia Thordsen

Svært at gøre noget ved forsinkelser

Det er et kinderæg af benspænd, der gør det svært at sikre rettidig afgang med brandbilerne.

Kim Christensens forklaring kunne tolkes som om, at han har opgivet at overholde fem-minutters reglen. Men det afviser han:

- Jeg vil ikke sige, vi har givet op. Men vi kan jo ikke ændre på det faktum, at arbejdspladserne er, som de er, og mandskabet møder, når de kan. Vi er jo frivillige og får ikke løn for det, vi laver. Det betyder, at der er nogen, der ikke kan løbe, som de har lyst til i dagtimerne, og det må man respektere, siger han.

Men vi ankommer næsten altid til tiden

Hos Brand & Redning Sønderjylland er beredskabsdirektør, Holger Andersen, godt klar over, at de frivillige brandværn har svært ved at rykke ud til tiden.

Vores gennemsnitlige responstid sidste år var under 10 minutter, og det synes jeg faktisk er meget flot

Holger Andersen, beredskabsdirektør, Brand & Redning Sønderjylland

Men han trøster sig – lige som Kim Christensen – med, at det går bedre, når det gælder om at komme frem til tiden.

- Vores gennemsnitlige responstid sidste år (den tid det tager fra alarmen går og til brandbilen er fremme på skadestedet, red.) var under 10 minutter, og det synes jeg faktisk er meget flot. Det kan også kun lade sig gøre, fordi vi har så mange brandstationer, forklarer han.

Brand & Redning Sønderjylland har 32 brandstationer under sig. Fire af dem drives af Falck, mens de resterende 28 er drevet af frivillige.

Hvem holder øje

Hver gang, en brandbil afgår for sent, skal afvigelsen registreres i redningsberedskabets online dataregistrerings- og indberetningssystem, ODIN, så kommunerne kan holde øje med, om reglerne overholdes.

Både kommuner og beredskabsstyrelsen er derfor vidende om, at fem-minutters-reglen brydes igen og igen.

Ifølge beredskabsstyrelsen fører styrelsen tilsyn med afgangstiderne, og styrelsen tager overskridelserne op i forbindelse med tilsynsbesøg og midtvejsdialogmøder samt i forbindelse med behandlingen af den risikobaserede dimensionering, som kommunerne og beredskaberne er forpligtet til at revidere i hver valgperiode.

Men indtil videre er det ikke lykkedes at få bugt med overskridelserne.

Sønderjyder venter to minutter længere på brandbilerne

Det tætte netværk af brandstationer i Sønderjylland betyder, at en sen afgang ikke nødvendigvis medfører, at brandbilerne kommer for sent frem i forhold til den kommunalt fastsatte målsætning om ankomsttider.

Men ser man på de gennemsnitlige tider for brandbilernes afgang fra brandstationen og deres ankomst på skadestedet, så er der en direkte sammenhæng mellem sen afgang og sen ankomst.

I 2021 var den gennemsnitlige ankomsttid på landsplan otte minutter ifølge Beredskabsstyrelsens seneste årlige opgørelse ”Redningsberedskabet i tal 2021”, mens de frivillige brandværn i Brand- og Redning Sønderjylland havde en gennemsnitlig ankomsttid, der var mere end to minutter langsommere end landsgennemsnittet i samme periode.

Hvad betyder nogle minutter fra eller til?

Det er ikke ligegyldigt, om brandbiler kommer frem nogle minutter før eller senere. 

- Det er klart, at jo længere tid man tager om at rykke ud, jo længere bliver responstiden, så der er jo en sammenhæng mellem afgangs- og ankomsttid, erkender formand for Danske Beredskaber, Jarl Vagn Hansen.

Det kan være afgørende, hvis der skal reddes mennesker ud af brændende bygninger, og en glød i en sofa kan på ganske få minutter udvikle sig fra en brand, der kan slukkes med begrænsede skader, til en brand, der kræver en større indsats.

TrygFonden har lavet et eksperiment, der viser, hvor hurtigt, en brand i en sofa kan udvikle sig.

Løsningen er svær at se

Ifølge beredskabsdirektør Holger Andersen, Brand & Redning Sønderjylland, har beredskabet fokus på at få brandbilerne bemandet og ud af garagen indenfor de fem minutter, som loven kræver.

Beredskabsdirektør Holger Andersen, Brand & Redning Sønderjylland, har endnu ikke fundet løsningen på de sene afgange. Foto: Pia Thordsen

- Men vi har steder, hvor det er svært for virksomhederne at lade medarbejderne gå i arbejdstiden, og det respekterer vi fuldt ud, siger Holger Andersen.

I Sønderborg kommune lukkede Vester Sottrup Frivillige Brandværn ned i december 2022 i erkendelse af, at de ikke kunne stille hold og køre til tiden.

Men nedlukning af frivillige brandværn, som ikke kan overholde loven, er ikke løsningen ifølge Holger Andersen:

- Hvis du lukker en station ned, og det brænder i den pågældende by, så skal brandbilen komme fra nabobyen, og så vil du forlænge responstiden, siger han.

Derfor har Sønderjylland frivillige brandværn

I Sønderjylland er der tradition for, at det er frivillige, ulønnede brandmænd, der rykker ud og slukker ildebrande.

Traditionen stammer fra Tyskland, og mens Sønderjylland var under tysk herredømme fra 1864 til 1920 begyndte frivillige brandværn at skyde op i Nordslesvig – i Danmark kendt som Sønderjylland. Der er i alt 48 frivillige brandværn i Sønderjylland, men frem til kommunalreformen i 2007 var der endnu flere.

De frivillige brandmænd nyder stor respekt blandt de lokale. Brandværnene er frivillige foreninger, som ofte spiller en central rolle for sammenhængskraften i de små lokalsamfund. Ud over at løse en bred vifte af redningsopgaver – herunder brand – er det ofte de frivillige brandværn, der arrangerer byfester og andre sociale arrangementer.

De frivillige kan bedst sammenlignes med deltidsbrandmænd. Begge grupper har typisk fuldtidsjobs ved siden af. Men mens de deltidsansatte får løn, når alarmen går og de rykker ud, så gør de frivillige brandmænd det gratis.

Breaking

Skoleleder frygter, at elever bliver ladt i stikken med nyt uddannelsesudspil

Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Udgivet

Opdateres...

Regeringen præsenterer sit nye uddannelsesudspil, som skal få de unges øjne op for andet end de gymnasiale uddannelser.

Kort sagt indebærer det:

  • Den almindelige 10. klasse afskaffes, men skal indgå i en ny ungdomsuddannelse. Det vil dog stadig være muligt at tage 10. klasse på efterskole.

  • HF-uddannelsen afskaffes.

  • Der skal oprettes en ny "EPX"-uddannelse - et erhvervs- og professionsrettet gymnasium til de unge, der på et tidspunkt vil tage en faglært uddannelse. EPX vil have et lavere adgangskrav end det almene STX-gymnasium.

  • EPX-uddannelserne placeres i 87 danske byer.

  • Adgangsgivende karaktergennemsnit til STX og HHX hæves fra fem til seks.

Borgmester: - De relativt få kilometer brintrør må kunne anlægges hurtigere

Fotoarkiv. Foto: Frank Cilius
Udgivet

Borgmester i Esbjerg, Jesper Frost Rasmussen, (V), er ærgerlig over Energinets udmelding om, at etableringen af brintrør fra Esbjerg og til grænsen udsættes med flere år.

Det statsligt ejede Energinet har tirsdag meddelet, at efter de indledende undersøgelser omkring etablering af brintrør i Jylland udskydes med flere år, blandt andet på grund af omfattende miljø- og sikkerhedsundersøgelser.

Strækningen fra den tyske grænse til Esbjerg ventes nu først at stå klar i 2031 - mod 2028. Altså tre år senere. Og strækningen fra Esbjerg til Holstebro og Lille Torup i Nordjylland, er først fuldendt i 2033.

Det ærgrer Jesper Frost Rasmussen, der er borgmester i Esbjerg.

- Jeg er meget ærgerlig over den udmelding. Alle involverede har stået her på havnen i Esbjerg og erklæret, at det kun kan gå for langsomt med at få etableret brintrørene, så det er virkelig ærgerligt, det tager så lang tid, lyder det fra den vestjyske borgmester.

Brintrøret skal transportere den grønne energi fra blandt andet de kommende havmølleparker i Nordsøen frem til slutbrugeren i Danmark og ned i Europa.

- Brintrøret er ikke bare et af mange projekter i den grønne omstilling på dansk jord. Det er centralnervesystemet, der skal sikre liv til de energihungrende industrier sydpå, siger Jens Nymark, TV 2s analytiker på TV 2.dk.

Han understreger på TV2.dk, at dagens udmelding fra Klimaministeriet er en bitter pille at sluge - for udover de tre års forsinkelse er der stadig lang tid til at udleve den helt store vision for brintrøret.

- De vestjyske borgmestre, der havde håbet på arbejdspladser og grønne investeringer må væbne sig med lige dele tålmodighed og håb uden garantier, påpeger Jens Nymark.

I Esbjerg håber Jesper Frost Rasmussen, at der fra kan presses på for at få rørene hurtigere i jorden - i hvert fald fra Esbjerg og til grænsen.

- Der er ikke langt fra Esbjerg til grænsen (omkring 80 kilometer red.), så jeg tænker, at det vigtigt at de relativt få kilometer rør bør kunne lægges hurtigere. Vi har mange private investorer, der er allerede har puttet millioner af kroner i projektet, og hele energisektoren og omstillingen til grøn energi er afhængig af, at der sker. Så jeg vil sige, at det bør og skal gå hurtigere.

Udskydelsen får voldsomme konsekvenser

Brintrørene skal fungere som et bindeled mellem et brintlager og en række producenter, der har store planer om brintproduktioner i stor skala, baseret på grøn strøm forskellige steder i Jylland.

Og når røret så når Tyskland, skal det efter planen forbindes med det brintnettet i Europa, som på nuværende tidspunkt skal udbygges af gastransmissionsoperatører i de forskellige lande.

Forsinkelsen har også en dyr slagside. Det er ikke kun i Danmark, vi har sat 2030 som første målstreg for klimaindsatsen. EU’s brintbank vifter med 7,5 mia. kr. til grønne brintprojekter, og den tyske regering lokker tilsvarende med en gulerod i euromilliardklassen.

- Alene den tyske stålproducent ThyssenGroup har 14 mia. kr. øremærket i støtte til at modtage grøn brint til deres energitunge produktion. For at få fingre i de penge skal brinten være klar til at flyde i 2030, og det når vi ikke, siger TV2's Jens Nymark.

Tip os

Har du oplevet noget i forbindelse med emnet, som du gerne vil dele?

Så hører TV SYD gerne fra dig. Skriv til os på tvsyd@tvsyd.dk

Det er helt uforpligtende, og vi behandler dit tip fortroligt.

Husk at tilføje dit navn og telefonnummer, så vi kan komme i kontakt med dig.

Frygter grøn bølge går udenom Danmark

Green Power Denmark, der er interesseorganisation for størstedelen af den danske elproduktion og arbejder for grøn omstilling, frygter Danmark bliver hægtet af den grønne omstilling internationalt.

– Hvis vi først har et brintrør i 2031, kommer vi ikke med på udviklingen i Europa. Så vil de store tyske industrivirksomheder indgå leveringsaftaler med producenter af brint i andre lande. Det kan få negative konsekvenser for Danmark mange år frem, siger Jan Hylleberg, viceadministerende direktør i Green Power Denmark til TV2.

Brintrøret er afgørende for den grønne omstilling, men regeringen stiller ifølge Green Power Denmark hårde betingelser for at bygge det. Sammen med en forsinket tidsplan fra Energinet udgør det en risiko for, at Danmark ikke i tide kommer med på den europæiske udbygning med brint, frygter Green Power Denmark. Hvis røret først er klar i 2031, risikerer udviklingen at gå uden om Danmark.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_cbt Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
Chartbeat
_cb Chartbeat
userId tvsyd.dk
_chartbeat4_expires Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
visitedPagesV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
lidc LinkedIn
bscookie LinkedIn
li_gc LinkedIn
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
JSESSIONID LinkedIn
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com