Pendlere er bekymrede for ny grænsekontrols indvirken på hverdagen

Thiemo Koch pendler jævnligt over grænsen med sin virksomhed og frygter, at grænsekontrollen kan betyde tab af kunder. Foto: Thiemo Koch
M
Udgivet

Tyskland indfører mandag og seks måneder frem grænsekontrol til Danmark. Fire pendlere er spændt på omfanget af kontrollen og frygter, at det kommer til at påvirke deres hverdag.

Fra i dag og seks måneder frem indfører Tyskland grænsekontrol til Danmark og alle øvrige nabolande.

Hvor omfattende kontrol der venter, er endnu uvist, men ifølge Syd- og Sønderjyllands Politi vil den tyske kontrol være stikprøvevis og finde sted ved skiftende grænseovergange.

Ifølge tal fra Region Sønderjylland-Schleswig pendler i omegnen af 14.000 fra Tyskland til Danmark, og de påvirkes altså nu af grænsekontrol i begge retninger.

Udsigten til grænsekontrol til og fra Danmark modtages blandet blandt pendlerne.

Foto: Jeppe Frost Kyvsgaard

Sabrina Johansen pendler til Aabenraa, hvor hun arbejder, fra Flensborg.

- Personligt er jeg skuffet over det. Hvis de skal tjekke hver eneste bil, jamen, så tror jeg, at nogle af os giver op på grænsependling.

Sabrina beretter videre, at hun "frygter det værste, men håber på det bedste", og det bedste vil være stikprøvekontrol. Skal alle biler tjekkes, mener hun, at det får stor betydning i hverdagen.

- Det er rigtig skidt for grænseregionen, for det smadrer pendlingen fra begge sider. Vi er bange for ikke at kunne passe vores arbejde og nå at hente børn, hvis vi skal sidde i kø, beretter hun.

Morten Heilmann Sørensen kører til arbejde over Kruså-overgangen. Foto: Morten Heilmann Sørensen

Morten Heilmann Sørensen pendler dagligt til Tinglev Skole, hvor han er skoleleder. Han tror omvendt ikke, at grænsekontrollen bliver så indgribende.

- Jeg tænker ikke, at det bliver et stort problem, hvis bare det bliver som under EM. Langt de fleste gange er det ikke et problem, når det er stikprøver, siger han.

Til gengæld ærgrer det ham, at grænseovergangen øjensynligt ikke er så åben som tidligere.

- Jeg frygter, at det bliver mere permanent, som i Danmark, hvor den forlænges. Jeg synes det er megaærgerligt, at det ikke er så åbent, som før, afslutter Morten Heilmann Sørensen.

Thiemo Koch passere jævnligt grænsen med sit firma. Foto: Thiemo Koch

Thiemo Koch er medlem af den Sydslesvigske Vælgerforening SSW og indehaver af et møbelfirma. Derfor leverer han ofte møbler på begge sider af grænsen.

- Jeg har tyske og danske kunder i mit firma, og hvis jeg får lange transporttider eller måske ikke kan levere grundet grænsekontroller bremser mine spontane ture, kan jeg tabe kunder, siger han.

Han frygter særligt, at køen bliver stor, når weekend- og ferietrafikken rammer. At grænsekontrollen stopper efter de seks annoncerede måneder, forventer Thiemo ikke.

- Som bekendt er det en politisk beslutning. Jeg tror, at de forlænger grænsekontrollen, så de kan sige, at de har gjort, hvad de kunne mod flygtningestrømmen.

Marco Weber arbejder hos Frøslev Træ. Foto: Candofilm

Marco Weber kører dagligt til Frøslev fra Flensborg. Han forventer, at grænsekontrollen kommer til at betyde forlænget rejsetid.

- Turen til og fra arbejdspladsen på kontoret i Danmark tager fra mandag sikkert mere tid. Jeg regner med cirka 45-60 minutter. Jeg frygter, at jeg skal bruge mere end dobbelt så lang tid på arbejde de næste måneder, siger Marco Weber.

Håbet er hos Marco, at grænsekontrollen ind i Danmark, kommer til at minde om den danske til Tyskland.

- Med de danske kontroller har jeg personligt aldrig haft problemer, og de gik hurtigt. Tyskerne er dog ikke særligt rutinerede, hvad angår grænsekontrol, så der opstår hurtigt kø på vejen, forklarer Marco Weber.

Manden bag undersøgelse kalder situationen i landsdelen en "katastrofe"

Jens Würgler Hansen, seniorrådgiver og ekspert i marin økologi ved Aarhus Universitet. Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix | Grafik: Michael Nielsen
Udgivet

Aabenraa Fjord, sydlige Lillebælt, Det Sydfynske Øhav og Flensborg Fjord er det område steder i Danmark, der er hårdest ramt af iltsvind og manglende liv. Det siger Jens Würgler Hansen, der står bag rapporten om iltsvind i det danske farvand, som udkom fredag.

- Det er det, jeg vil betegne som en miljøkatastrofe.

Det siger Jens Würgler Hansen. Han er seniorrådgiver ved Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet og står bag iltsvindsrapporten.

Han betegner situationen i havet som særdeles kritisk.

Ifølge ham er det særligt havet og fjordene ved Aabenraa og sydpå, hvor det står værst til i hele Danmark.

- Der er nærmest ingen liv tilbage i disse områder, for der er ingen ilt eller næsten ingen ilt i havet.

Ifølge Jens Würgler Hansen er der flere årsager til, at der er så stort iltsvind i området:

- En af hovedårsagerne er, at der ledes mange næringsstoffer ud i fjordene og vandet i området - blandt andet på grund af et intensivt landbrug. En anden grund er, at udskiftningen af bundvandet i området er meget dårlig, så der kun tilføres meget lidt ilt til havbunden. Og så er der også klimaforandringerne, hvor de sidste års regnmængder er med til at vaske flere næringsstoffer ud i havet.

Ifølge Jens Würgler Hansen kan havmiljøet forbedres, men det kræver, at myndighederne handler straks.

- Der er ingen tid at spilde. Og først og fremmest kræver det, at tilførslen af næringsstoffer reduceres markant, og så er det også nødvendigt at reducere fiskeriet med bundtrawl i området, da man konstant forstyrrer den smule liv, der er tilbage med den form for fiskeri og fremmer iltsvind.

Vejle Fjord knapt så hårdt ramt

Vejle Fjord er flere gange erklæret død, men rapporten, der er lavet på målinger foretaget i august og september i år, viser, at der ikke er registreret iltsvind i den indre del af Vejle Fjord i undersøgelsesperioden.

- Vejle Fjord har en stor åbning ud til åbne havområder end mange andre fjorde. Det betyder, at der er en større udskiftning af vandet også i den indre del af fjorden, forklarer Jens Würgler Hansen.

Her kan du læse hele rapporten fra Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet.

Chauffør krævet fængslet, men detalje kan afblæse retssag

Foto: Tv Syd/Arkiv | Grafik: Michael Nielsen
Udgivet

En sag mod en chauffør af en grisetransport og transportvirksomheden bag blev fredag udsat, da ændret praksis hos Fødevarestyrelsen kan betyde, at de i dag slet ikke ville blive retsforfulgt.

Sagen om de 67 grise, der under en transport fra Skanderborg til Egtved, døde eller var døende ved ankomst, skulle i dag køres ved retten i Kolding.

Chaufføren af grisetransporten, en polsk chauffør, ønskede anklagemyndigheden fængslet, mens det Kolding-baserede transportselskab var krævet idømt bøde. Det blev dog en kort omgang.

TV SYDs udsendte kunne konstatere, at anklagemyndigheden ønskede retsmødet udsat, hvilket den blev grundet en manglende udtale fra Fødevarestyrelsen, hvis praksis for anmeldelse af chauffører blev ændret i juni 2023.

- Sagen er udsat for at få en udtalelse fra Fødevarestyrelsen om, hvorvidt de vil have anmeldt sagen under den nye praksis, og om både virksomhed og chauffør skulle anmeldes, hvis det var sket i dag, fortæller specialanklager for Sydøstjyllands Politi, Lone Petri Kristensen.

I den nye praksis fremgår det, at Fødevarestyrelsen fremover kun vil anmelde chaufførerne, såfremt overtrædelsen kan relateres til chaufførens handling i betjening af køretøjet.

Dette har skabt tvivl om, hvorvidt dagens sag ville være blevet politianmeldt eller blot behandlet af Fødevarestyrelsen, der selv har muligheder for at sanktionere, var den sket efter ændringen.

Den ændrede praksis betyder, at sager, som behandles færdig af retten, men hvor Fødevarestyrelsen ikke ville anmelde sagen i dag, kan resultere i straffrafald.

- Landsretten har konkluderet, at hvis de behandler en sag, som Fødevarestyrelsen ikke ville anmelde, skete den i dag og finder chauffør eller transportvirksomhed skyldig, så sker der straffrafald, siger Lone Petri Kristensen.

Hvor sagen bevæger sig hen herfra, tør anklageren ikke udtale sig om. Ifølge forsvarer Niels Christian Strauss, der repræsenterer begge parter, nægter de sig skyldige.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_cbt Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
Chartbeat
_cb Chartbeat
userId tvsyd.dk
_chartbeat4_expires Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
visitedPagesV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
lidc LinkedIn
bscookie LinkedIn
li_gc LinkedIn
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
JSESSIONID LinkedIn
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com