Det er for nemt at snyde med populær app, mener kritikere

Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel

Sikkerheden er for dårlig i kommunalt støttet samkørsels-app, mener kritikere. Firmaet bag afviser problemet.

Når du alligevel skal ud og køre en tur, hvorfor så ikke tage et par ekstra passagerer med og tjene lidt penge?

Det er i grove træk idéen med samkørselsappen NaboGo.

Flere kommuner er gået med på idéen og støtter disse køreture med skattekroner, så man som passager kan køre gratis op til 10 kilometer per tur. Formålet er at få private bilister til at fylde deres biler, når de alligevel kører til og fra eksempelvis uddannelsesinstitutioner.

Det skal afhjælpe de huller, der er i den kollektive trafik, hvor bus og tog ikke altid går så ofte.

Det er dog ikke helt uden udfordringer.

Kritikere mener, at sikkerheden i appen er for dårlig, og at det er for nemt at snyde sig til småpenge gennem appen, som er støttet med tilskud af flere kommuner. Herunder Sønderborg, Fredericia, Vejle og Horsens.

Skal ikke vise kørekort eller id

Man skal nemlig ikke bruge andet end et telefonnummer for at kunne oprette sig som chauffør i appen.

På den måde kan man køre ture med støtte fra kommunen uden at fremvise kørekort eller andet id, uden at nummerpladen registreres og uden at der indhentes børneattest på chaufføren.

Og det er problematisk, mener Michael Nielsen, der er administrerende direktør hos Dansk PersonTransport, som repræsenterer bus- og taxivognmænd.

For udover, at den manglende sikkerhed er uacceptabel overfor passagererne, udgør den også en unfair konkurrence overfor det etablerede erhverv, der skal leve op til en række krav.

- Hvis man ikke har en børneattest eller kørekort, så får man en bøde. Chaufføren får en bøde, og vognmanden får en bøde. Man kan faktisk risikere at få hele omsætningen konfiskereret, som har været i den periode, hvor man har kørt uden dokumenterne. Og så bliver både chauffør og vognmand fyret. Så det er ret hårde konsekvenser, hvis man ikke har orden i papirerne, siger Michael Nielsen.

- Sådan er det ikke for den person, der kører samkørsel. Og det er ikke en god idé at gå efter den absolut laveste servicegrad, mener han.

Hos NaboGo er den yderste konsekvens, at man kan blive bortvist fra appen, hvis firmaet mistænker snyd.

Firmaet arbejder dog på at få indført validering med MitID og senere hen integrere det digitale kørekort.

- Men det er for tidligt lige nu. Vi har haft 600.000 kørsler, og vi har ikke en eneste bruger, som har været utryg eller på anden vis usikker i forhold til den aftale, de har lavet på vores platform, siger Anders Muusmann, der er direktør i NaboGo.

- Men hvordan kan man så føle sig sikker på, at føreren har kørekort, når man sætter sig ind i en bil?

- Ja altså, 100 procent sikker kan man ikke være. Men vores brugere bor, arbejder eller går i skole i samme område, så de er bekendte allerede og kommer til at kende hinanden, hvis de kører med hinanden flere gange, siger Anders Muusmann.

Anders Muusmann er en af stifterne bag NaboGo.

Heller ikke i Sønderborg Kommune, der er en af de nyere samarbejdspartnere, er man utrygge ved sikkerheden i at bruge appen.

- Man skal også huske, at det jo er mennesker, der vil tilbyde deres kørsel, fordi at de netop har tomme sæder, hvor vi gerne vil have folk til at køre med. Der er en gensidig tillid i det her, siger Kirsten Bachmann, der er formand for Teknik-, By- og Boligudvalget for Slesvigsk Parti.

Men kritikken af NaboGo stopper ikke der.

For Det Konservative Folkeparti i Sønderborg mener, at det også er for nemt at snyde sig til småbeløb og dermed skattekroner gennem appen. Dels ved at få penge for fiktive ture, der aldrig bliver kørt, men også for at køre private ture med familie og venner.

Eksempelvis at få penge for at køre sine egne børn til svømning eller tage en tur på restaurant med familien.

- Vi lavede en test, hvor vi skrev ind, at vi kørte til et håndboldstævne i Sønderborg, hvor vi slet ikke kørte turen. Den blev godkendt alligevel. Så det virker lidt for lemfældigt, mener Ken Pedersen Julius, formand for de konservative i Sønderborg.

Flere steder er det kommunen, der betaler for de første 10 kilometer af en tur til chaufføren, og så betaler passageren selv for resten af turen, hvis den er længere.

Det kan man tjene med NaboGo

Chauffører modtager følgende beløb per kørt kilometer:

  • Op til 10 km: 1 krone per kilometer per passager

  • Fra 11-50 km: 75 øre per kilometer per passager

  • Over 50 km: 50 øre per kilometer per passager

De kommuner, der giver tilskud til appen, dækker de første 10 kilometer. Er turen længere end 10 kilometer, skal passageren selv betale resten.

NaboGo oplyser, at et lift i gennemsnit er på 21 kilometer.

Kilde: NaboGo

Firma: Ikke et stort problem

I Vejle Kommune er det siden 2023 blevet til mere end 61.000 samkørsler, som kommunen har udbetalt knap en halv million kroner til.

Kommunen er dog ikke nervøse for, at der bliver snydt med udbetalinger, eller at chaufførerne er upålidelige.

- Det kan godt være, at der er to kammerater, der før har fulgtes ad i en bil, og som nu får penge for det. Men hvis det så kan opfordre nogle flere til at køre sammen, så vi ikke har har så mange biler kørende, så synes jeg stadigvæk, det er en god ide, siger Gerda Haastrup Jørgensen (V), formand for teknisk udvalg i Vejle Kommune.

Tip os

Har du erfaringer med NaboGo-appen, som du gerne vil dele? Så hører TV SYD gerne fra dig.

Kontakt os på cegu@tvsyd.dk.

NaboGo oplyser til TV SYD, at de heller ikke anser snyd for at være et stort problem.

- Der er en begrænsning på, hvor mange penge, du kan få som bruger i tilskud, og derfor er det ret små beløb, du kan snyde for, og det er ret besværligt, siger Anders Muusmann, direktør i NaboGo.

NaboGo vurderer selv, at det er under fem procent af turene, der ‘ikke er hensigtsmæssige’.

- Det syntes vi er et okay niveau på nuværende tidspunkt, men vi kommer til at arbejde på, at det tal bliver endnu bedre, siger Anders Muusmann.

Han oplyser, at NaboGo tjekker turene efter både automatisk og manuelt, og at de også har indført GPS-tracking på turene for at komme svindlen til livs. Blandt andet har NaboGo udelukket McDonald’s som et sted, hvor man kan få tilskud til at køre til og fra.

Vil ikke være en erstatning

Hos Dansk PersonTransport frygter de, at kommunalt støttet samkørsel bliver en trussel for bus- og flextrafik i kommunerne.

- Jeg tror, det er en undskyldning for at finde nogle måder, hvor man kan spare penge. Vi tror, det vil føre til, at kommuner vil spare på den traditionelle kollektive trafik og med en eller anden forklædning sige, at samkørsel er kollektiv trafik, siger Michael Nielsen, direktør i Dansk PersonTransport.

Men hos NaboGo afviser de at ville udkonkurrere den kollektive transport.

- Vi er et supplement til kollektiv transport. Vi vil ikke være en erstatning, vi vil være et supplement. Vi vil gøre det samlede tilbud stærkere, og det er der mange, der kan se fornuften i, siger Anders Muusmann, direktør hos NaboGo.

Michael Nielsen er direktør hos Dansk PersonTransport.

Ingrid inviterede fotovogn indenfor - nu er hendes indkørsel fyldt med skrald

Ingrid Marie Lorentzen har siden juli 2024 fået kastet skrald i sin indkørsel. Foto: Ingrid Marie Lorentzen
Udgivet

Hver dag kaster billister skrald i Ingrid Marie Lorentzens indkørsel, fordi hun i juli tillod en fotovogn at parkere. Nu ligger hun på lur for at fange gerningsmændene.

Tomme ketchupflasker, emballage fra færdigretter, sølvpapirskugler, plastikbøtter og mælkekartoner.

Det er bare nogle af de ting, Ingrid Marie Lorentzen mandag til fredag samler op i sin indkørsel på Varde Hovedvej ved Bramming.

- Jeg oplever det som meget, meget krænkende og grænseoverskridende. Jeg kan ikke leve med, at det er en losseplads.

Foto: Ingrid Marie Lorentzen

Skraldet blæser nemlig ikke tilfældigt ind på hendes grund. Det bliver kastet målrettet fra billister, der har set sig sure på hende. Helt enkelt, fordi hun i juli sagde ja til, at en fotovogn måtte parkere på hendes grund.

- Jeg kan ikke klare at gå op og hente min avis. Jeg kigger til højre og venstre, før jeg går derop, fortæller Ingrid Marie Lorentzen, hvis hus ligger for enden af en længere indkørsel fra vejen.

Den fem måneder lange chikane - som stadig står på - har også fået konsekvenser for politiets indsats på adressen.

- Jeg har bedt dem om ikke at holde her mere. Og jeg er vred over, at jeg skal sige, at de ikke må, siger hun.

Men trods flytningen af fotovognen på hendes adresse, så kaster flere billister stadig skrald i indkørslen.

- Et dyrt 'ja'

Ingrid Marie Lorentzen har boet på Varde Hovedvej siden 1996. De seneste tre år alene, efter hendes mand gik bort i 2021.

I sommers bankede en ansat fra politiet på døren for at høre, om de måtte parkere en fotovogn i buskadset på hendes grund.

- Og det var de meget velkomne til, for jeg ved, hvor idiotisk folk kører herude.

Foto: Ingrid Marie Lorentzen

Et stykke af Varde Hovedvej er et fokusområde for Syd- og Sønderjyllands Politi, når det kommer til hastighed hos billister.

- Det startede med sølvpapirskugler, som jeg undrede mig over. Og da jeg fortalte det til ham i fotovognen, genkendte han problemet med det samme.

Siden har chikanen mod den 75-årige pensionist udviklet sig. I de værste tilfælde er der blevet tømt hele skraldeposer.

- Jeg føler mig meget alene i verden om det.

På vagt om natten

Hos Syd- og Sønderjyllands Politi er de overraskede over den virkelighed, som Ingrid Marie Lorentzen møder.

- Jeg synes, det er trist, når det bare er en borger, der gør sin borgerpligt. Jeg er faktisk smårystet over, at folk chikanerer på den måde, fortæller Jan Lambertsen, der er politiinspektør.

Episoderne er ikke blevet politianmeldt endnu. Men skulle det ske, så er Syd- og Sønderjyllands Politi klar til at skride ind.

- Hvis det fortsætter, så har vi udstyr, der kan fange vedkommende. Det er ikke et problem, så sætter vi bare overvågning op på stedet.

Bør I ikke advare borgere, der lægger grund til en fotovogn, om, at man kan opleve chikane?

- Hvis det var en tendens, og noget der var almindeligt, så jo - men det er ikke almindeligt, så det har vi ikke gjort, fortæller Jan Lambertsen.

Foto: Ingrid Marie Lorentzen

Selvom det endnu ikke er blevet til en konkret anmeldelse, så har vestjyden i flere tilfælde taget sagen i egen hånd.

- Jeg har siddet ved indkørslen i to nætter for at se, hvad mønsteret er. Kører bilen herind? Jeg er gået derop fra klokken 23 til 07 for at se, om jeg kan få deres nummerplade. Så kan jeg springe ud, hvis de kommer, fortæller hun.

Derudover er hun ved at få installeret overvågning på grunden, som forhåbentlig skal fange gerningsmændene.

- For at sige det rent ud, vil jeg have hævn. Jeg får stadig skrald, selvom fotovognen ikke holder her længere.

De mange måders chikane har ramt den 75-årige vestjyde.

- Jeg er meget påvirket af det og kan slet ikke have det i mig - nu er jeg lettet over, at det kun er sølvpapirskugler, der for det meste ligger. Jeg kan ikke gøre andet end at håbe på, at det går over af sig selv.

Stormfloden tog træerne – debatten om slotsparkens fremtid spirer

Borgerne i Sønderborg får nu bedre udsyn til byens slot, efter syv træer er blevet fældet. Video: Kjeld Friis, TV SYD
Udgivet

Syv træer ved slottet i Sønderborg gik ud efter stormfloden i 2023. Nu er de fældet og bliver ikke genplantet. Det giver ærgrelser ved museet.

Sønderborg er fra i dag blevet et egetræ, et asketræ, to lindretræer og tre hestekastanjer fattigere. Syv træer ved Sønderborg Slot er i dag fældet og er nu kun at huske ved en bar plet på jorden.

Det er sket som følge af oktoberstormfloden i 2023, hvor træerne stod under saltvand og derfor ikke længere var sikkerhedsmæssig forsvarlige at have stående. Det skriver Slots- og Kulturstyrelsen.

At træerne nu er væk ærgrer direktør ved Museum Sønderjylland, Axel Johnsen.

- Jeg synes, det er er ærgerligt. Parken består af plæne og træer. Jeg håber ikke, at det kun bliver plæne.

Han har fuld forståelse for, at træerne måtte fjernes, og at der kan være udfordringer med at plante ny, hvis vandet igen skulle stige.

- Jeg er med på, at dårlige træer skal væltes, men jeg forstår ikke, at man ikke må genplante. Det vil jeg gerne drøfte med Slots- og Kulturstyrelsen.

Ifølge Slots- og Kulturstyrelsen skal træfældningen gøre slottet synligt som landmærke.

Syv træer ved Sønderborg Slot er i dag fældet og er nu kun at huske ved en bar plet på jorden. Foto: Kjeld Friis, TV SYD

- Der vil ikke blive plantet nye træer som erstatning for de gamle, da der af hensyn til beskyttelse af fortidsmindet er forbud mod plantning af nye træer. Dertil er det meningen, at selve slottet skal fremstå som et synligt landmærke i landskabet, skriver Slots- og Kulturstyrelsen.

Mangler en plan

Borgerne i Sønderborg får nu bedre udsyn til byens slot. Det håber museumsdirektøren dog ikke er vedblivende.

- Jeg synes, at der var en fin landskabsplan, da man anlagde slotsparken, hvor man fremhævede ruinen og lod træer vokse op og skabe en park omkring. Det ønsker jeg mig fortsat.

TV SYD

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Syd- og Sønderjylland lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Opdater dit cookietilsagn her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
Chartbeat
_cbt Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
csrftoken instagram.com
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate tvsyd.dk
jwplayerLocalId tvsyd.dk
lang LinkedIn
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
app_banner_enabled tvsyd.dk
breaking tvsyd.dk
breaking_banner_dismissed tvsyd.dk
CookieConsent tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
tv2reg_cookie_consent tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
XSRF-TOKEN tvsyd.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
pusherTransportTLS no-domain
sentryReplaySession no-domain
tv_syd_session tvsyd.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
remote_sid youtube.com
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
VISITOR_INFO1_LIVE youtube.com
VISITOR_PRIVACY_METADATA youtube.com
YSC youtube.com