Sommerhusejer forholder sig skeptisk overfor ny aftale, der skal sikre hjælp efter stormflod
Regeringen er sammen med brancheorganisationen Forsikring og Pension blevet enige om seks initiativer, der skal forbedre den hjælp, som danskerne får efter en stormflod.
Mange af de syd- og sønderjyder der bor langs kysten, oplevede sidste år i oktober, at huse og butikker stod under vand, da en stormflod ramte landet. En af dem var sommerhusejer Egon Mortensen, der fire gange har prøvet, at hans sommerhus ved Kelstrup Strand blev oversvømmet.
Egon Mortensen har derfor en hel del erfaring med at samarbejde med blandt andet forsikringsselskaber om at få udbedret skader efter en stormflod på godt og ondt. Én gang har han oplevet, at der ingen hjælp var at hente, da hans sommerhus var oversvømmet, fordi der ikke var tale om en decideret stormflod. Ved den seneste stormflod oplevede han dog, at hjælpen var god.
- Undtagelsesvist blev vi godt behandlet, fordi vi havde en god taksator og et forstående forsikringsselskab. Men jeg kender flere, hvor det har trukket ud i alt for lang tid for at få skaderne udbedret, og der har været for mange diskussioner med forsikringen om, hvad der kunne blive lavet. Det har været irriterende og problematisk for mange, siger Egon Mortensen, der har haft sommerhuset ved Kelstrup i over 30 år og kender mange af de andre sommerhusejere i området.
Derfor hilser han regeringens nye tiltag velkommen. Han har længe ønsket, at der skulle ske forbedringer på det punkt, fordi han mener, det har været alt for afhængig af, hvilke personer man kom i forbindelse med i systemet.
Lang ventetid og dårlig vejledning
Det er Egon Mortensen ikke alene om at mene.
Efter stormfloden i oktober 2023 oplevede flere borgere lange sagsbehandlingstider og utilstrækkelig vejledning, da de forsøgte at få hjælp fra deres forsikringsselskab.
I et forsøg på at rette op på det gennemfører regeringen nu sammen med Forsikring og Pension seks tiltag, som skal hjælpe danskerne hurtigere og bedre ved kommende stormfloder.
De seks initiativer
Hurtigere kontakt til dem, der har anmeldt skader
Der fastsættes servicemål for forsikringsselskabernes sagsbehandling af stormflodssager: Kontakt til skadelidte indenfor 24 timer efter skadelidtes anmeldelse. Skadelidte skal inden fire måneder efter en anmeldt stormflodsskade have modtaget taksatorrapport, medmindre taksering ikke kan foretages af grunde uden for forsikringsselskabets kontrol.
Udlicitering må ikke forringe sagsbehandling
Forsikringsselskaberne har mulighed for at udlicitere sagsbehandlingen, men ansvaret forbliver hos forsikringsselskaberne.
Bedre vejledning af borgere
Den kommende læringsplatform understøtter selskabernes sagsbehandleres kompetencer. Sekretariatet er opnormeret, og fortolkningsspørgsmål vil kunne bringes op i det fælles forum mellem Naturskaderådets sekretariat og forsikringsbranchen.
Styrket koordination og dialog
Der nedsættes et indsatsforum med et borgerrettet fokus med deltagelse af Forsikring og Pension og Naturskaderådets sekretariat. Indsatsforum skal understøtte en effektiv administration og forståelse af ordningen til gavn for de skadesramte.
Ny Naturskadebase
Der er etableret et nyt IT-system til sagsbehandling, der er sat i drift i efteråret 2024.
Etablering af læringsplatform
Der pågår arbejde med at etablere en elektronisk læringsplatform med supplerende undervisningsmateriale.
Kilde: Erhvervsministeriet
Sommerhusejeren værdsætter, at der bliver gjort noget på området, men hvad han skal mene om de nye tiltag, er han i tvivl om.
- Det er godt, regeringen og forsikringsselskaberne har sat sig sammen, men hvor godt det, de har aftalt, er, det får vi først at se, når det skal i anvendelse rent praktisk ved næste stormfold, siger Egon Mortensen og fortæller, at han har prøvet, at han selv måtte betale omkostningerne ved en af de fire oversvømmelser, der ramte hans sommerhus, fordi vandet var to centimeter fra at blive vurderet som en stormflod.
Ifølge Egon Mortensen er det afgørelsen om, hvornår og hvor der er tale om en stormflod, der både er husejeres sikkerhed, men også deres udfordring. Det har nemlig betydning for udbedring af skader og forsikringsmuligheder.
Det er Naturskaderådet, der sammen med DMI og Kystdirektoratet beslutter, om den høje vandstand er ekstrem nok. For at de erklærer det som stormflodshændelse kræver det, at der er tale om en statistisk tyveårshændelse.