Taxa-leder frygter mere spritkørsel og flere pirattaxaer

Hele Danmark er ramt af en enorm mangel på taxa, bus - og lastbilschauffører, og Syd-og Sønderjylland er ingen undtagelse.

Som en konsekvens af coronanedlukningen har turistbusser og taxaer stået stille, og mange chauffører er blevet afskediget. Efter coronarestriktionerne er blevet ophævet, er der igen kommet gang i kørslerne, men desværre er chaufførerne ikke vendt tilbage til erhvervet i den nødvendige hastighed – og det skaber store problemer. 

Det mærkes hos Vejle Taxa, som lige nu mangler mellem fem og ti taxachauffører. Leder af Vejle Taxa, Christian Kirkegaard, er stærkt bekymret over situationen. Netop nu står julefrokosterne i kø, og for mange betyder det alkohol i rigelige mængder.

- Jeg frygter, at mange vil ty til at køre med pirattaxa eller selv sætte sig bag rattet - selv efter et par glas for meget. Det ville være frygteligt, hvis manglen på taxachauffører resulterer i ulykker, fordi folk ikke vil vente på taxaerne, siger han.

Manglen på chauffører er ikke kun noget, der mærkes i Vejle. Det er et problem, som kan mærkes i hele landet. 

Ifølge Michael Nielsen, direktør for Dansk PersonTransport, mangler der på landsplan cirka 1.500 taxachauffører, cirka samme antal buschauffører og endnu flere lastbilchauffører. I Syd- og Sønderjylland er manglen på chauffører mærkbar.

- I Syd- og Sønderjylland vil jeg skyde på, der lige nu er behov for mindst 100 taxachauffører og mindst ligeså mange chauffører til lastbil og buskørsel. 

quote

En måde at løse problemet i Syd- og Sønderjylland kunne være at rekruttere dansktalende chauffører fra Nordtyskland.

Michael Nielsen, direktør, Dansk PersonTransport

Konkrete tiltag kan løse problemet

Brancheforeningen Dansk PersonTransport presser på for at sænke alderen for, hvornår man må køre bus til 18 år, ligesom de ønsker at få ændret reglerne for, hvor meget pensionister og efterlønsmodtagere må tjene udover pensionen, da netop denne gruppe kan være nøglen til at vende den triste udvikling, så flere tidligere chauffører kan vende tilbage til faget uden at blive økonomisk straffet.

- For at løse problemet har vi også forsøgt at kontakte Jobcentre, men det har desværre ikke kastet det store af sig, for selvom vi igennem jobcentrene har fået fem-seks nye chauffører, batter det ikke meget. Men vi fortsætter, og vi kæmper stærkt videre, siger direktør for Dansk PersonTransport, Michael Nielsen og fortsætter: 

- En anden måde at løse problemet i Syd- og Sønderjylland kunne være at rekruttere dansktalende chauffører fra Nordtyskland.

Sikkerheden svækkes

Leder af Vejle Taxa, Christian Kirkegaard, fortæller, at manglen på chauffører har resulteret i, at kunderne må vente i halve og hele timer - selv i dagtimerne. For at afhjælpe problemet har han måttet sætte sig bag rattet mange timer hver uge, selvom det meste af hans tid egentlig burde blive brugt på administrative opgaver.

- Jeg arbejder 12 timer om dagen alle ugens dage, og jeg kører også hver fredag og lørdag nat. Når man er 60 år, kan det i dén grad mærkes, siger han og fortsætter:

- Jeg sætter grænsen, når sikkerheden forsvinder, fordi vi simpelthen har kørt for mange timer. Men det resulterer i endnu færre taxaer på vejene og flere timers ventetid for kunderne.