Tyskland sænker brændstofpriserne, men hvad med Danmark?

I Tyskland nedsættes afgiften på brændstof, når maj bliver til juni. Vi har spurgt tre lokale folketingspolitikere, om de mener, at Danmark skal gøre det samme.

Fra 1. juni til 31. august bliver afgifterne på benzin og diesel sænket i Tyskland. Det betyder, at prisen bliver 2,5 kroner lavere på benzin. Brændstofpriserne er i forvejen er lidt lavere i Tyskland end i Danmark, så afgiftsnedsættelsen vil gøre prisforskellen endnu større.

Så nu er spørgsmålet, om Danmark vil følge Tysklands eksempel og sætte priserne ned, eller om politikerne drømmer om andre håndsrækninger til forbrugerne, der bliver ramt af de stigende priser. 

Dét har TV SYD spurgt en række lokalvalgte folketingspolitikere om.

Håndsrækning uden mere inflation

Birgitte Vind er valgt til folketinget for Socialdemokratiet og bor til daglig i Jelling. Hun mener ikke, situationen er let at løse. For selvom Tyskland har valgt at sænke afgifterne, er den fremgangsmåde ikke kutyme i Danmark. Faktisk vil det kunne gøre skade på den økonomiske situation i landet.

- Vi har inflation i Danmark lige nu, og hvis vi følger Tysklands eksempel, er vi bare med til at puste til inflationen. Det er ikke godt for dansk økonomi, siger hun og slår fast, at man bør være påpasselig med hvilke tiltag, der indføres.

Selvom Birgitte Vind ikke mener, at afgiftsnedsættelser er en løsning i Danmark, skal der alligevel gives en håndsrækning. 

- Netop nu forhandles der om, hvordan man kan imødekomme de danskere, som er allermest afhængige af deres transport, så vi kan række en hånd ud. Men det er endnu uvist hvordan, siger hun.

Nej til nedsættelse

Heller ikke Henning Hyllested fra Enhedslisten, der bor i Esbjerg, ser nogen grund til at sætte afgiften på brændstof ned i Danmark. Det vil nemlig i hans optik være skidt for klimaet.

- Vi står i en buldrende klimakrise, og personbilskørsel er den helt store udleder af CO2, så jeg synes, det er en rigtig dårlig idé at holde hånden under biltrafikken ved at sænke afgifterne, siger han.

I stedet opfordrer han til, at flere bruger cyklen og alternativt bruger offentlig transport, hvis de har for langt. 

- Vi mener også, at det vil hjælpe, hvis folk satte farten ned - og gerne helt ned til 80-90 kilometer på motorvejen. Det vil gavne både miljøet og pengepungen, siger han. 

Kopiering af tyskerne

- De, der har langt til arbejde, og som ikke tjener de store penge, har virkelig problemer lige nu, så jeg synes, vi skal undersøge tyskernes valg, og se om vi skal kopiere det. 

Sådan lyder ordene fra Dansk Folkepartis folketingsmedlem, Kristian Thulesen Dahl, der bor i Thyregod. 

Han er ikke afvisende over for at sætte afgifterne ned, men der er også andre muligheder for at hjælpe trængte danskere.

- Man kan målrette et forhøjet befordringsfradrag mod dem, der dels bor i tyndt befolkede områder, hvor de har langt til arbejde, og dels dem, der ikke har høje lønninger, siger han. 

Han påpeger desuden, at hvis partierne på Christiansborg vil gøre noget ved den nuværende situation, så skal de samtidig finde ud af, hvor der kan findes penge til at lukke hullerne.