Bilister er tilfredse med fotovognene – og farten falder

Halvdelen af bilisterne er positive overfor politiets fotovogne, mens kun hver femte er negativ. Det viser en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og Rigspolitiet.

Fra 2010-2014 døde 54 personer i Syd- og Sønderjyllands Politikreds på grund af for høj fart. I samme periode var fart skyld i 49 dødsfald i Sydøstjyllands Politikreds.

Ifølge Vejdirektoratet er for høj fart involveret i cirka halvdelen af dødsulykkerne på vejene, og derfor firedoblede politiet i februar sidste år antallet af fotovogne. Det skabte stor omtale.

Farten falder på de jyske landeveje, og nu nærmer man sig den tilladte hastighed. Det er positivt.

- Det er en dejlig nyhed, at der er langt flere positive end negative overfor fotovognene. For selv en lille hastighedsoverskridelse kan være afgørende for, om man når at bremse op. Samtidig skal vi glæde os over et rekordlavt antal dræbte i trafikken, siger dokumentationschef hos Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund, til TV SYD.

Epinion har lavet undersøgelsen for Rådet for Sikker Trafik og Rigspolitiet. I undersøgelsen siger 50 procent af de adspurgte, at det er positivt eller meget positivt, at politiet udfører fartkontrol med fotovogne. Kun 20 procent mener, at det er negativt. De resterende 30 procent siger, at de hverken er positive eller negative.

Fotovogne påvirker bilisters fart

Undersøgelsen baserer sig på interviews med 1045 bilister. Når man spørger, hvorfor bilisterne er positive overfor fotovognene, er de typiske svar, at kontrollen får flere til at sænke farten.

- Undersøgelsen tyder på, at de nye fotovogne er med til at gøre vejene mere sikre i Danmark. Jyderne er også blevet bedre til at lette foden fra speederen, forklarer Jesper Sølund.

Målinger viser også lavere fart på vejene

I mange år er der ellers blevet kørt hurtigere på de jyske landeveje end på landevejene på øerne.

- Faren lurer de steder, hvor der er lidt trafik og alt ånder fred og ro. Derfor sker der oftere alvorlige ulykker i områder med få mennesker, fordi der bliver kørt stærkere. Men farten falder på de jyske landeveje, og nu nærmer man sig den tilladte hastighed. Det er positivt, uddyber Jesper Sølund.

Efter at politiet øgede antallet af fotovogne, har flere lettet foden fra speederen. Gennemsnitsfarten i 2015 lå lavere end året før, og også blandt dem, der kører allerstærkest, er farten faldet. Det viser målinger fra Vejdirektoratet, der året rundt måler trafikanternes hastighed på vejene.

Her kan du se Vejdirektoratets Hastighedsbarometer.

I denne uge sætter politiet ind med fartkontrol som opbakning til den landsdækkende kampagne ”Sænk farten – en lille smule betyder en hel del”.

Så mange meter skal du cirka bruge på at bremse helt op (reaktionstid + bremselængde)

  • 50 km/t = 25 meter
  • 65 km/t = 36 meter (det svarer til højden på Rundetårn).
  • 80 km/t = 50 meter
  • 95 km/t = 66 meter

Beregn din egen standselængde

Har du kørt for stærkt?
Beregn din bøde her og læs om den aktuelle fartkampagne ”Sænk farten – en lille smule betyder en hel del”

Antal dræbte mennesker i trafikken på grund af for høj fart i perioden 2010 – 2014 (kilde: Vejdirektoratet)

  • Nordjylland: 51
  • Østjylland: 64
  • Midt- og Vestjylland: 87
  • Sydøstjylland: 49
  • Syd- og Sønderjylland: 54
  • Fyn: 32
  • Sydsjælland og Lolland-Falster: 57
  • Midt- og Vestsjælland: 64
  • Københavns Vestegn: 19
  • København: 29
  • Nordsjælland: 39
  • Bornholm: 6
  • I alt: 551 mennesker