Brancheforening: Største konkurrent er udlandet

Foreningen for Dansk Internethandel mener ikke, de fysiske butikker skal frygte internethandlen generelt, de ser derimod handlen ud over landets grænser som den største konkurrent.

30 mia. kr. det er, hvad Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, brancheforeningen for internetvirksomheder, forventer, danskerne bruger i udenlandske netbutikker i 2015. Det svarer til en tredjedel af alle de kroner og ører, som foreningen forventer, at danskerne i alt vil bruge på internethandel i år. Og det får nu foreningen til at reagere.

- Vi danskere bruger rigtig mange penge på at handle i udlandet, og problemet er, at handlen ikke på samme måde går den anden vej. Grænsehandlen på nettet overgår langt den fysiske grænsehandel, fortæller Henrik Theil, der er kommunikationschef i Foreningen for Dansk Internethandel til TV SYD.

- Det der overrasker os er dog, at handlen over internettet til udlandet stiger så markant. I 2020 forventer vi, at der bliver brugt ligeså mange penge i udenlandske netbutikker som i danske netbutikker, og det kommer til at koste arbejdspladser, fortsætter han.

For nethandlen har 2015 indtil videre været et rekordår, hvor danskerne hidtil har brugt i omegnen af 44 mia. kr. Og i fremtiden venter der mange flere rekordår, forventer FDIH.

- Der kommer mere og mere handel på nettet, så den største konkurrent mod de fysiske danske butikker kommer fra internetbutikkerne i udlandet, forudser Henrik Theil, der kommer med en opfordring til de danske butikker.

- Det er ikke længere nok at orientere sig længere oppe af handelsgaden eller nabobyen. Man er nødt til at være synlig og orientere sig på nettet, for det er der, konkurrenterne er.